Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Bjud alla och gör kalaset kort, max 2 timmar - så att föräldrarna inte kan smita - förklara också att pga hästinblandningen så tar du inte ansvar för alla barn utan förväntar dig att vuxna finns med.
Men bjud för guds skull alla, det är hemska att ställa någon utanför - jag ser också kalasen som ett ypperligt tillfälle att visa taskiga små barn att jag är en mamma som ser allt och att mina barn ska ingen vara dum emot - får jag bra kontakt m busen så förs den respekten över på mina barn.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

kl

När min son har fyllt år så har vi bjudit hela klassen. Dom är 21st.
Förra året kom ca 14st och i år 12st. Det har inte varit samma barn båda gångerna som kommit. Dom känner ju själva om det är något barn dom leker med och vill kalasa hos. ( I hans klass är dom 13tjejer och 8 killar, så sånt spelar ju också in.)

Så bjud alla så ingen blir utanför. Alla kommer ändå inte.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

De två senaste kalasen min dotter haft (när hon fyllde 6 och 7) har vi begränsat inbjudningarna till 12-14 st. Förra året kom 12, detta året 10 barn. Det har varit blandat klasskompisar, fritidskompisar och kusiner (hon har flera kusiner i samma ålder som hon själv), så det har inte varit så jättemånga just från den egna klassen. Hon har med lite hjälp från mig valt gäster båda gångerna, och har båda gångerna valt att ha rena "tjejkalas". Jag har aldrig känt att det varit något tvång att bjuda hela klassen, däremot har jag försökt se till att inte någon enstaka lämnats utanför.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

jag har själv vart det där barnet som aldrig blev bjuden. jag hade bjudit alla och eftersom att det ska vara på ridskolan hade jag bett dem att ha med sina föräldrar som kan ha koll på dem för att förhindra ev bråk.


tycker det är en självklarhet att man inte "lär" barnen att stöta undan vissa utan istället lära dem att man försöker komma övarens och att alla ska få vara med.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Jag har jobbat lite på dagis (nu är din dotter iof lite äldre men ändå) och jag tycker det är så hemskt att höra när barnen säger tillvarandra "Du ska inte få komma på mitt kalas" när de tjaffsat eller bråkar.

Det finns vissa barn som har svårare att umgås med vissa men även dessa barn måste få vara med för att lära sig, hur man beter sig mot andra barn osv. Och då är det viktigt att dessa barn får vara med!

Även om ni bjuder 28 barn så kommer troligtvis inte alla kunna komma. Och skriv på inbjudan att ni gärna ser en vuxen följa med barnet.

Så min åsikt är att jag tycker ni ska bjuda alla barn i klassen. :D
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Nu har vi äntligen kommit fram till en lösning.
Vi bjuder alla.
Jag har just fått veta att den pojken som dottern är lite rädd för är allergisk så han kan ju inte vara med, men han får en inbjudan för syns skull.
Mina stora barn 14 och 17 år har lovat att vara med och hålla lite koll så att ingen är dum mot någon.
Funktionärer till ridning och lekar står ju ridklubben för men jag kommer att skriva i inbjudan att de föräldrar som har möjlighet att stanna kvar är hjärtligt välkomna.

Order: Bjud hela klassen.
Tack! Jag lovade ju att lyda.:D
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Åh vad bra!

Precis som ngn tidigare skrev så tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att visa barnen hur dom ska umgås. Inte utesluta bråksatkarna (det är ju ändå småbarn:crazy:) utan försöka styra upp dom lite. Och som sagt, få lite kontakt med dom dom "vuxen"

Lycka till med kalaset!
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Nu har vi äntligen kommit fram till en lösning.
Vi bjuder alla.
Jag har just fått veta att den pojken som dottern är lite rädd för är allergisk så han kan ju inte vara med, men han får en inbjudan för syns skull.
Mina stora barn 14 och 17 år har lovat att vara med och hålla lite koll så att ingen är dum mot någon.
Funktionärer till ridning och lekar står ju ridklubben för men jag kommer att skriva i inbjudan att de föräldrar som har möjlighet att stanna kvar är hjärtligt välkomna.


Tack! Jag lovade ju att lyda.:D

Helt rätt!

Man botar inte ont med ont och man lär inte sin barn att utesluta folk så du gjorde ett bra val, tycker jag. :)
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

:banana::banana::banana:

Nu vill vi bara bli uppdaterade med bilder och berättelser efter kalaset!

Jag sätter inte in några bilder. Det känns fel att lägga ut andras barn på näter utan att fråga först.

Kalaset blev hellyckat. Det blev 15 barn till slut. 19 trodde jag för så många hade inte lämnat återbud, men vissa skiter tydligen i att höra av sig.:mad:
Nå ja, inget att göra åt.

Först fick alla rida två varv i ridhuset, med obligatorisk ledare även för dom som hade lite ridvana. Alla utom en ville rida en gång till så det fick dom göra. Under tiden fick dom som väntade på sin tur/redan hade ridit vara i klubbrummet och sätta moroten på hästmunnen, (en variant av sätta knorren på grisen).
Sedan blev det korv&bröd, festis och glass i klubbrummet som var överfyllt av ballonger.
När alla ätit färdigt och vilat magarna en stund bar det av ner till ridhuset igen. Där var uppbyggt två identiska hinderbanor som skulle göras utan häst. 20cm hinder att hoppa över och 70cm hinder att ta sig under. Alla ungar sprang banan till dånande julmusik och fick sin godispåse vid målgång. Alla ville springa igen och igen och igen. Andra varvet fick dom en ballong vi målgång, sedan var det slut på priserna så då fick alla en kram istället.
Till slut ropade lekledaren (som är ordförande i klubben) till sig alla barnen och sa att nu är det nya regler. "Tidigare har det inte varit en tävling men det är det nu. Den som först klarar banan och hittar sin förälder vinner." Det var en uppskattad åtgärd av alla väntande föräldrar.:p
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Vilket toppenkalas :bump: Det låter som det blev en lagom mängd barn för ytor fanns det ju :)

Jag har så klart respekt för att inte publicera bilder vilt men det hade varit roligt att se!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 809
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Vi planerar barnkalas här hemma och dottern önskar (alltså åtminstone idag...) ett voltige-circus-akrobatik-kalas. Smart tänker vi och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Positron
·
  • Omröstning
Övr. Barn Min stora tjej fyller 7 år till våren och vill så klart ha ett barnkalas. Tänkte bjuda tjejerna i klassen, då blir det nog ungefär 10...
Svar
15
· Visningar
1 510
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Hej. Vi har nyss haft barnkalas för vår äldsta dotter. Det blev ett kalas för både vuxna och barn (släkt och två kompisfamiljer som av...
Svar
17
· Visningar
2 513
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp