Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Pia

Trådstartare
Mill dotter fyller 6 år den 21/12.
Hon ska få ha sitt kalas på ridklubben med lite ridning för de som vill och andra aktiviteter så att alla får roligt.
Det finns en "oskriven regel" här i trakten som säger att man bjuder alla i klassen, alla flickor i klassen eller alla pojkar i klassen.
Min dotter leker mycket med både tjejerna och killarna och då bör vi ju bjuda hela klassan, men nu finns det några killar samt en tjej som är ganska taskiga mot min dotter (och troligtvis också hon emot dem). Givetvis vill hon inte bjuda de barnen. Jag vill poängtera att det inte är fråga om mobbing eller så, mer den typ av tjafs det ofta blir bland 6-åringar när kemin inte stämmer.
Själv resonerar jag så att det är bättre att bjuda alla. Troligen blir problemen bara värre om man hoppar över dessa barn. Dessutom känns det säkert jättetrist för den enda flickan som inte skulle bli bjuden.
Samtidigt förstår jag att dottern inte vill ha med dessa barn eftersom hon är lite rädd för en av pojkarna som alltid hotar att hämta sin storebror.:crazy:
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Känns som att man både bekräftar och förstärker "problemen" genom att utesluta vissa? Tycker det verkar bäst att bjuda alla! Om något barn inte vill komma är det ju bara att stanna hemma...
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

jag skulle ha bjudit de barn som min dotter lekte med, blir ju så stort annars... och dessutom kanske de förstör hela kalaset om barnen blir "osams".

Stå på dej, oskriven regel eller ej man bjuder väl de som passar att bjuda ;) dessutom tror jag fler föräldrar känner som dej om denna "regel" är nog bara skönt om någon bryter den...
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Men jag vill ju heller inte att de som utesluts ska bli ledsna.
Samtidigt skulle jag inte vilja ha sådana som jag inte kommer överens med på mitt eget kalas, så jag förstår min dotter.
Det blir 28 barn om alla bjuds och kommer, lite väl många.
Fy så svårt det är.
Fler åsikter?
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Men om man känner att de är många, så måste man ju kunna minska ner på det. Säg att hon får bjuda 10 då, så får hon välja ut dessa -hon kan säkert komma på vilka hon helst vill ha! så gör iaf vi när lill brosan fyller år och många av hans kompisar har åxå ett "begränsat" antal. och om de nu var 28 i klassen och man bjuder 10 så kan ju inte 18st känna sig utpekade. . . .
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Bjud alla och se tala om för dottern att du eller någon vuxen kommer vara med hela tiden. Är nog somsagt en dum idé och blir nog bara värre att inte bjuda alla
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Men jag vill ju heller inte att de som utesluts ska bli ledsna.
Samtidigt skulle jag inte vilja ha sådana som jag inte kommer överens med på mitt eget kalas, så jag förstår min dotter.
Det blir 28 barn om alla bjuds och kommer, lite väl många.
Fy så svårt det är.
Fler åsikter?

Oj vad mycket barn. Vi har aldrig haft fler än 10 barn, men så fyller sonen i november också då det oftast är värst ruskvädret och svårt att vara ute....inomhus skulle det aldrig gå med så många barn, eller..?????

Om det är "system" att alla bjuds så kanske man vill göra det då....jag har inte heller låtit sonen lämna bort nån som definitivt skulle känt sig utpekad (finns ett sånt barn i vår närhet) och sist och slutligen har det alltid gått bra, inget tjafs på kalaset.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Jag skulle inte bjudit in ngn som mitt barn nit kommer överens med, det är ju trots allt barnets födelsedag & dagen där man förhoppningsvis iaf ska slippa folk man inte gillar på sitt eget kalas.
Skit i vad föräldrarna eller barnen tycker, de får väl bli snälla mot henne om de vill gå på hennes kalas.Punkt.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Jag har jättesvårt att välja ut så jag bjuder hela klassen och några "lösa" till.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Jag skulle inte bjudit in ngn som mitt barn nit kommer överens med, det är ju trots allt barnets födelsedag & dagen där man förhoppningsvis iaf ska slippa folk man inte gillar på sitt eget kalas.
Skit i vad föräldrarna eller barnen tycker, de får väl bli snälla mot henne om de vill gå på hennes kalas.Punkt.


Lite så här tycker nog jag.. jag va mobbad i skolan men bjöd alltid hela min klass på kalas "för att vara snäll" men blev inte så ofta bjuden själv mer än till dom tre,fyra st närmsta. Nu i efterhand skulle man kanske bara bjudit dom där 4,5st i stället. Vi var oxå 28st i vår klass. Detta "ångrar" jag idag när jag insåg att jag bara jamsade me för att vara en godkänd klasskamrat (jag menar absolut inte att detta gäller din dotter el familj!!!) jag menar bara mig själv!

Nu när jag växt till mig lite :D skulle jag nog personligen oxå gjort så att jag bjudit ex 10 och så får hon välja vilka hon vill ha ditt oavsett kille/tjej. Det tycker jag låter som en bra idé!

Lycka till och hoppas ni får ett trevligt kalas!
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Alla kan ändå inte komma så nära jul.

Bjud alla men inga storebrorsor, och be gärna någon mer förälder hjälpa till.

6-åringar är för små för att välja tycker jag.

De kanske byter om kompisar kors och tvärs och då ska ingen behöva vara sur för att den inte fick vara med på något så hippt som ett hästkalas!

Vi bjöd ALLA när vi hade hästkalas när Vidar fyllde 5, alla på dagis, alla grannar, alla kompisar. Kan man vara ute så är det ju ok med stora grupper!

The more the merrier :love:
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Tja, har ni tänkt bjuda en hel klass på 28 så tycker jag det känns fel att utesluta 2 pers. Det känns inte bra. Men bjuder ni "bara" de närmsta får man ju välja vilka det är. Inte heller OK att bjuda alla tjejer utom en tycker jag.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Hade samma problem, dottern ville absolut inte bjuda en av tjejerna. Jag tyckte det kändes jobbigt o pratade med dagispersonalen, de sa:
-ja, då får man ju respektera det.
Vi bjöd väl ca 10-12 barn utifrån vilka hon gillar o leker med så det var blandat tjejer o killar.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Om du inte har möjlighet att bjuda hela klassen så skulle jag sätta ett maxantal och sedan så får barnet välja utifrån det antalet. Dock skulle jag inte bjuda alla tjejer/killar utom en.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

*KL*
Tack för alla vettiga synpunkter.
Tyvärr kan jag fortfarande inte komma till ett definitivt beslut.
Det lutar åt att hon får välja ut 15 st, och att jag styr upp det lite så det inte blir alla tjejer utom en.
Men en annan del av mig vill inte att några ska lämnas utanför. Detta blir ju inget "vanligt" kalas, och kommer antagligen att bli det stora samtalsämnet i skolan efteråt. Hur kul är det för dem som inte fick vara med.
FAN vad velig jag är.:crazy:

Någon skrev att inte så många kan komma så nära jul, men ni anar inte vad praktiskt många tycker att det är, att lämna barnen på kalas och passa på att handla det sista under tiden. Det hade jag säkert också tyckt om jag ska vara ärlig.:angel:

Kan inte någon bara beordra mig hur jag ska göra. Jag lovar att lyda.:D
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Order: Bjud hela klassen. ;) Alla kommer sannolikt inte och du kan med gott samvete se alla barn och föräldrar i ögonen efteråt. De som inte kommer gör det antingen för att de inte kan eller för att de känner att de inte har något där att göra. Skriv på inbjudan att föräldrar gärna får hjälpa till, det tycker många är roligt. De som inte tycker det slipper.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Instämmer med Basilika.

Det här är inget vanligt kalas du kan smyga med. Du vill inte stigmatisera SMÅ SEXÅRINGAR med att tvingas stå utanför :cry:

BJUD ALLA :mad: :idea:
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Det där kanske var kombinerat svar till ts oxå?

Min mamma var jättenoga med att inte bjuda barn som var dumma mot mej, när det närmade sig kalasbjudningar blev dessa barn nämligen helt plötsligt väldigt snälla & fjäskande men som tur var så var min mamma hård med sånt vilket jag uppskattar.

Endast mina riktiga kompisar var bjudna på dessa kalas, men från mellanstadiet hade vi alla så bra relatioioner med hela klassen så alla blev bjudna, & i högstadiet bjöds även pararellklassen in.

Ofta är barn bra på att vara ögontjänare, de är snälla under kalaset när vuxna är med men blir som vanligt igen på skolan efteråt, tycker verkligen inte det finns anledning att bjuda in dessa.
Men det är väl upp till alla vad man tycker ens egna barn ska få stå ut med.

Det är bara trist när födelsedagsbarnet tror denna fått nya kompisar & att de som varit dumma, har blivit snälla bara för att upptäcka att det inte var fallet när vardagen kommer.
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Jag skulle bjuda alla. Då har ni ryggen fri och skulle senare din dotter inte bli bjuden på kalas av de andra så bockar ni bara av dem till nästa gång. Ett stort utekalas är lite annorlunda än ett litet kalas inomhus där man faktiskt MÅSTE begränsa sig och bjuda ett maxantal.
Blir relationen mellan din dotter och de hon inte tycker om bättre av att de inte blir bjudna när alla andra bjuds? Kan det inte leda till att det hela eskalerar istället för att relationen stärks?

Mitt råd; bjud alla när det faktiskt finns möjlighet!
 
Sv: Barnkalas. Vilka ska bjudas?

Prata med dottern och vänd på det hela. Om någon av de som hon inte vill bjuda skulle ha kalas, hur skulle hon ställa sig till att vara en av få som inte blir bjuden? Att bjuda "nästan" alla tycker jag är mobbning av högsta nivå, som sanktioneras av förälder. Antingen bjuder man alla, eller så bjuder man några, så att det är en större grupp som inte är bjudna.
Har varit i båda situationerna. Dottern ville utesluta en tjej i klassen. Jag talade om att det kommer inte på fråga vilket dottern helt accepterade när jag klargjorde det. En annan dotter var enda tjej som inte blev bjuden. Det gjorde ONT kan jag tala om.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 809
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Vi planerar barnkalas här hemma och dottern önskar (alltså åtminstone idag...) ett voltige-circus-akrobatik-kalas. Smart tänker vi och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Positron
·
  • Omröstning
Övr. Barn Min stora tjej fyller 7 år till våren och vill så klart ha ett barnkalas. Tänkte bjuda tjejerna i klassen, då blir det nog ungefär 10...
Svar
15
· Visningar
1 510
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Hej. Vi har nyss haft barnkalas för vår äldsta dotter. Det blev ett kalas för både vuxna och barn (släkt och två kompisfamiljer som av...
Svar
17
· Visningar
2 513
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp