Barnen blir större och ponnyerna mindre.

Rumpnissen

Trådstartare
Vet inte om det här är rätt forum, men vi provar. :)

Jag har funderat en del då det diskuteras väldigt mycket om för stora ponnyryttare.

Människan blir ju längre och längre, bara sedan 60-talet så medellängden ökat med ett par centimeter, där till kommer det faktum att vi blir fetare och fetare, i alla fall är det mindre andel smala barn.

Samtidigt blir ridponnyn populärare och populärare. Avelsmålet är att få fram en smäcker fullblodsindivid lämpad att ridas och tävlas av barn. Även övriga raser, har i mitt tycke blivit smäckrare och smäckrare genom åren.

Går detta verkligen ihop?

Är det inte dags att förnya det svenska systemet? Att sänka tävlingsgränsen för ponnytävlande till 16 år är för mig självklart. Men för övrigt också?
Juniortävlandet har ju utvecklats, men kanske det borde utvecklas ännu mera så barn får vara barn (ungdommar) även om de är för stora för att rida ponny. Det är inte roligt att tävla mot 50-åringar när man är 15. Ännu fler tävlingar/cuper för juniorer?

I sverige tycker jag att det ses som självklart av många att tävla ponny tills man är 18. Oberoende på hur man ser ut. Det är inte konstigt att vi har haft problem med "150cm -ponnyer."

Det här vara bara lite reflektioner och tankar. Hade varit roligt att diskutera hur ni ser på det.

Tack för mig! :D

Senast ändrad:
Sv: Barnen blir större och ponnyerna mindre.

Men någonstans tycker jag att det handlar om att man måste använda sitt sunda förnuft, om inte barnet själv klarar av att se att h*n blivit för stor så måste ju föräldern göra det!

Visst kan det vara en idé att ha juniortävlingar för stora hästar, men var ska man hitta arrangörer? Det är ju ont om arrangörer redan i dag.

Själv får jag väl vara glad över mitt barn som är av modellen "pinne" ;)

Ja, självklart handlar det om sunt förnuft. men sunt förnuft är ju uppenbarligen olika för olika människor. jag tror inte de för stora barnen sitter kvar på sina ponnyer för att vara elaka. :)

Visst är det ett problem med arrangörer, absolut. Jag förstår preis hur du tänker, men eftersom människor uppenbarligen inte använder sitt sunda förnuft eller hur det nu är och barnen sitter kvar på ponnyerna kanske det behövs mer stimulans?

Jag hade turen att kunna rida kvar ponny sista åren och även idag, tack vare att jag insåg att jag började bli för stor och gick ner 8 kilo. ( :D )
men de som inte kan rida ponny, ska inte de få ha lika roligt längre, bara för att de är större?

En ELOGE till de arrangörer som anorndar ponny/juinor tävlingar! :D

Fast helt ärligt så tror jag inte att fler juniortävlingar löser hela problemet. För de som i dag har svårt att skiljas från sina ponnyer kommer nog inte att bli bättre på det även om reglerna ändrades...

Om åldersgränsen sänks så försvinner ju en del, men många rider ju på för små ponnyer redan innan de är 16 :crazy:

Jag förstår precis hur svårt det är att skiljas från sin häst, själv får jag ju ångest över att ponnyerna kommer att växas ur fastän jag är vuxen och inte ens kan rida dem i dagsläget.

Jag tycker att 18 års gränsen ska få vara kvar, många har inte råd att köpa stor häst och slutar när dom blir för gamla för att rida ponny. Däremot tycker jag att det skulle införas viktgränser iaf i hoppning och fälttävlan och att överdomarna tog tag i regeln oproportionerligt ekipage lite mer....

Men viktgränser är ju heller ingen bra lösning.
Vilken ponnysort ska den anpassas efter? Den trådsmala, halvmusklade ponnyn eller den viktbärande, maffiga, välmusklade ponnyn?
Och skulle alla ponnybarn vägas före varje tävling? Vilket kaos det skulle bli :crazy:

Jag tror helt enkelt inte det skulle fungera. Vissa d-ponnyer klarar ju av att bära omkring på nästan hur mycket som helst och andra kanske har en gräns vid 50 kg. Dessutom beror det ju mycket på ryttarens sits och följsamhet etc.

Senast ändrad av en moderator:

Om inte jag är ute och cyklar så fanns det tidigare viktgränser på ponny - dock är det många år sedan.

Man skulle ju kunna väga både ponnyn och ryttaren och ha maxvikten vid t:ex en sjätte del av ponnyns vikt.

Man diskuterar att göra en eu-anpassning av reglerna för att få tävla ponny. Detta förslag innebär att man bara får tävla ponny tom man är 16 år. Förslaget kommer att träda i kraft tidigast 2009. Har pratat med Ridsportförbundet som bekräftat att diskussion pågår ang detta.

Jag tycker det låter bra! :) (även om det innebär att lillsyss inte får tävla ponnyn lika länge då :cry: )

Håller med dig i mycket. Däremot så tycker jag nog att man ska få tävla ponny till man är 18. Som det är nu är det ju redan :devil: att arrangera tävlingar för ponny så varför inte göra det ännu djävligare och dela in i ålderskategori på barnen? så slipper en 10 åring ständigt få stryk av en småvuxen 16 åring på B-ponny????
Samma sak gäller särskilt på Cponnys.
Man kanske kunde ha Barn<13, Ungd 13-15,Jun16-18,YR,Senior?
Som resultatanvarig i klubben så ser jag inga större svårigheter att bena resultat. Det ända är att det kommer kosta mer att vara med eftersom det blir fler priser-premier.

Jag tycker att man inte borde införa "vikt-gränser", ja menar en lite tyngre ryttare som har en bra balans och följsamhet kan ju vara bättre för en ponny än en lättare ryttare som inte är lika bra balanserad och inte lika följsam.

Om en lite tyngre ryttare rider hästen bra, så att den sätter under sig och blir bra musklad, så blir ju den ponnyn mer viktbärande än om den skulle bära den lätta ryttaren på skelettet istället för musklerna.

Men självklart kan man inte vara alltför tung på en alltför liten ponny/häst.

Visst är det så, men beroende på hur musklad hästen är så väger den ju mer och då kan ju även rytaren väga mer. Naturligtvis ska gränsen vara så hög så att det inte är försen barnet verkligen är för tungt, oavsett hur fint h*n rider.

Jag förtår inte vad du menar, en 16-åring får ju inte tävla B-ponny.

Ja fast sätter man viktgräns efter vad ponnyn väger så kommer man se ännu fler feta ponnyer...

Jag tycker det är bra som det är nu, den enda regeln är 18-årsgräns. Eftersom:
* Viktgräns blir heller aldrig rättvist som ni har kommit fram till ovan. Även längd och balans samt typ av ponny spelar in. Tänk också på att risken för anorexia kan öka.
* Om man bara får tävla ponny tills man är 16 skulle kanske fler strunta i att gå upp i kat. D och ha kvar sin C-ponny som man kanske är lite för stor för, eftersom vissa kanske tänker att det inte är någon idé att byta då man snart ska rida stor häst.
* Många slutar kanske att rida också när man blir 16. Det tar ju ett tag innan man vant sig vid att rida stor häst. Och när man är 18 och slutar skolan vill man kanske göra nåt annat så man inte har råd/möjlighet att hålla häst. Då får man sälja hästen efter 2 år igen..

Här tycker jag istället att föräldrar, domare, grönt kort-ledare och inte minst tränare har en jätteviktig roll!! Det får väl tydligt ingå i tex domarutbildningar etc hur man handlar i en situation med en ryttare som är för stor för sin ponny. Istället för att sätta förhastade regler som aldrig blir rättvisa ändå, borde istället sunt förnuft framhållas!

Börja med att göra stickkontroll mätning av ponnyer på tävlingsplatserna! Rätt många som får byta kategori (från B till C) skulle jag tro eller börja tävla bland stora hästar från D! Självklart ska Sverige ha samma regler som i övriga Europa: 16 år. Alla skulle tjäna på att börja rida stor häst tidigare för då måste alla ponnyryttare lära sig rida!

Jag tycker inte att åldersgränsen ska sänkas till 16 år.
Vad ska då de som är smala och korta göra??
SOm jag...jag skulle inte vilja gå över till en storhäst snart bara för att man fyller 16.

Till Rappo--> det finns ponnyryttare som kan rida....

Iofs så tror jag inte att "barnen" är så mtk mindre när de är 16 än när de är 18, det är ju få som växer speciellt mkt däremellan. Jag tycker man ska ha en åldersgräns på 18 år på ponny. De som är riktigt duktiga och tävlar internationellt går ändå över till häst efter 16, de som vill satsa och komma någonvart gör likadant. jag tror inte rpoblemet ligger där, snarare kanske i det du säger om juniortävlingar. Man vill tävla med sina kompisar, åka tillsammans osv.

nom hoppningen har det, vad jag har förstått på senare år utvecklats ett koncept där man på de större meetingen även har storhäst klasser upp till typ 140 för att de som rider både häst och ponny ska kunan ha med båda, Lyckat? (någon som vet/har någon åsikt?)
Inom Fälttävlan är det ju också så att man blandar alla klasser och aktegorier hej vilt på samma tävlingar, hur är det inom dressyren, ni som vet?

Sen måste ju som sagt föräldrar och tränare kunna säga stopp! När jag skulle sälja min ponny provred en tjej som var typ 10 cm längre än mig och vägde säkert 20 kg mer. Jag tycker att jag är på gränsen till att rida ponny med mina 165/57, hon köpte sedan en smäcker liten sak, som numera vägrar ut sig på varje tävling. Det är inte kul varken för häst eller ryttare när det blir så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka