Barnböcker om funktionsnedsättningar

imrahil

Trådstartare
Jag sökte efter en tråd om detta men hittade ingen.. Jag undrar om ni har några tips på barnböcker som tar upp ämnet funktionsnedsättningar. Både fysiska och intellektuella. Gärna böcker som passar barn i femårsåldern.

Vill minnas att jag har hört en bok som handlade om en pojke vars moster hade någon form av utvecklingsstörning, men minns inte vem som skrivit den eller vad den hette.

// Imrahil som inte har barn själv men tänkte att ni kloka föräldrar har koll på barnböcker:)

Sv: Barnböcker om funktionsnedsättningar

Hoppas att jag kan svara trots att jag inte är förälder (och inte riktigt klok heller :angel:)

När jag var liten hade vi en bok som hette Bill och hemliga Bolla. Bill får en syster som verkar helt normal men som sen visar sig ha nån slags utvecklingsstörning. Alla blir ledsna tills de inser att Bolla själv inte är ledsen utan nöjd och glad.

Kommer inte ihåg jättemycket av boken, men jag tyckte om den iallafall :)

"(och inte riktigt klok heller )"
det brukar snarare vara en tillgång:bow:

Känner igen namnet på boken men är osäker på om jag läst den. Ska kolla på den, tusen tack för tipset!

Hade lite funderingar på om jag själv skulle skriva något till barn om att ha ett syskon med funktionsnedsättning. Funderar vidare:)

Svarar i min egen tråd ifall någon kanske är intresserad.. jag blev nyss tipsad om boken "Jonatan på måsberget". Handlar om en pojke som föds utan vingar när alla andra har det. Inte så rakt på sak som jag skulle vilja ha det, men bra ändå!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 810
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka