Barnbidrag

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kelda

En konstig fråga kanske från en som har tre barn som man får barnbidrag för, men hur mycket får man egentligen i barnbidrag för ett barn? Bidraget kommer ju i en klumpsumma, och så ingår ju flerbarnstillägg för barn nr 2 och 3. Äldsta barnet fyller nu 16 och kommer istället att få studiebidrag from januari. Och då är frågan, hur mycket barnbidrag försvinner och vad ligger studiebidraget på? Jag har förstått att studiebidraget är något mindre än barnbidraget, och att flerbarnstillägg för barn nr 2 och 3 kvarstår trots att barn nr 1 uppbär studiebidrag istället för barnbidrag.
 
Sv: Barnbidrag

Barnbidraget är på 1050 kr, men jag har för mig att studiebidraget är på samma belopp.
 
Sv: Barnbidrag

Jag har tre barn varav ett får numera studiebidrag. Du får ansöka om fortsatt flerbarnstillägg, du får papper automatiskt från försäkringskassan. Studiebidraget är lika stort som barnbidraget men du får enbart studiebidrag under 9 månader. Dessutom så gäller en viss närvaro för att få ut studiebidraget.
Studiebidraget utbetalas till vårdnadshavaren fram till barnet är 18 år.

Du kan läsa mer på csn, gymnasiet.
 
Sv: Barnbidrag

Men behöver man ansöka om studiebidraget? vet att jag fick ett brev från csn i början av terminen men jag skuggade bara igenom det och lade det i högen "läsa sen" eftersom vi kommer att få barnbidrag årte ut. Ska kanske leta fram det och läsa igenom det nu.......
 
Sv: Barnbidrag

Man måste skicka in papper till csn, för att få studiebidrag.
Dem kommer alltid i början av terminen.
 
Sv: Barnbidrag

Svar nej inte om ditt barn går direkt från högstadiet till gymnasiet så kommer studiebidraget automatiskt.

Ditt barn fyller så sent på året så det får barnbidrag fram till årets slut därefter kommer studiebidraget utbetalas den sista bankdagen varje månad, under 9 månader av året.

Gå in på länken som jag hade i mitt tidigare inlägg, där finns all information.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och kollega har diskuterat lite om det här med att ge barn hela sitt barnbidrag. Vilket har fått mig att bli lite nyfiken. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 367
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 968
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp