Barnbidrag.

åke

Trådstartare
Läget är följande. Ett par har separerat nyligen och kan ej komma överrens.
Dom har tre barn. Hon är arbetslös sedan september och har nu bara a-kassa. Han har fast heltidstjänst. Dom har barnen varannan vecka. Mannen har idag HELA barnbidraget. Nu vill min kompis att dom delar på det då dom har barnen lika mycket plus att även hon köper kläder mm. till barnen. Han vägrar och vill behålla alla pengar till sig själv. Hur gör man när dom inte kommer överrens?
Ja, hon har försökt ringa FK men la på luren efter 27 min. :crazy:

Sv: Barnbidrag.

Det låter som om hon tidigare gått med på att han ska ha det det brukar utbetalas till mamman. Det första hon får göra är ju att sluta handla åt barnen. Lättare sagt än gjort jag vet. Sedan kan hon boka tid för samarbetssamtal hos familjerätten på socialförvaltningen.

Bor barnen lika mycket på båda ställen så ska barnbidraget delas.
Hon får ringa FK igen och igen och igen..ända tills hon får svar och då be om en blankett för delat barnbidrag. Den ska fyllas i och sen skickas in så löser FK det.
Tyvärr så brukar man behöva tjata, tjata och tjata när man har med myndigheter att göra. Trist som fan när man har så mycket annat att tänka på när man är i de situationerna då man behöver hjälp från myndigheter.
Samarbetssamtal hos soc är oxå en bra idé som nägon skrev. De hjälper dock inte med barnbidraget utan det är det FK som fixar.

Fast då måste ju båda föräldrarna vara överens för att fk ska kunna dela på barnbidraget. Då blanketten ska fyllas i av båda. Svårt att få någon att fylla i en blankett som inte vill de.

Ts jag har inge råd att ge,tyvärr. Hoppas de löser sig.

Hon har idag varit i kontakt med FK och en blankett är på väg. Frågan är nu bara hur det kommer att sluta. Tyvärr tror jag inte han skriver under.

då får hon sluta att handla åt barnen. han måste ju få närmare 3500 för dom tre, sniken gubbe säger ja!
vill man inte sina barns bästa i alla läget? (Önsketänkande?)

kanske finns juridisk hjälp att få....

Bor barnen lika mycket på båda ställen så ska barnbidraget delas.
Hon får ringa FK igen och igen och igen..ända tills hon får svar och då be om en blankett för delat barnbidrag. Den ska fyllas i och sen skickas in så löser FK det.
Tyvärr så brukar man behöva tjata, tjata och tjata när man har med myndigheter att göra. Trist som fan när man har så mycket annat att tänka på när man är i de situationerna då man behöver hjälp från myndigheter.
Samarbetssamtal hos soc är oxå en bra idé som nägon skrev. De hjälper dock inte med barnbidraget utan det är det FK som fixar.

Nej. Barnbidraget går per automatik till mamman, vill man ändra på det får man fylla i blankett. Det går att dela eller låta pappan få hela men då måste mamman godkänna det.

Nej. Barnbidraget går per automatik till mamman, vill man ändra på det får man fylla i blankett. Det går att dela eller låta pappan få hela men då måste mamman godkänna det.

Min sambo har två barn sedan tidigare.
Nu har mamman dom bara varannan helg och vi resten.
Hon fick barnbidragen och vägrade dela.

Vi ringde fk och fick lapp om att ta över barnbidragen, fyllde i och fick rätt trots att mamman inte skrev på.

Men det hade kanske inte gått om vi haft varannan vecka.

Liknande trådar

Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 984
Senast: Nethril
·
Övr. Barn Frågar för en väns räkning. Då mannen och kvinnan flyttade ifrån varandra beslöt dom att Mamman skulle ha barnbidraget för båda barnen...
Svar
11
· Visningar
1 764
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn I mars 2012 separerade jag från sonens pappa, allt gick smärtfritt och för att minimera risken att vi skulle bli ovänner i framtiden så...
Svar
12
· Visningar
2 807
Senast: ainasoja
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
2 019
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka