Sv: Barnafödande
Min BM sade, när jag frågade om man kan vänta sig liknande förlossning som ens mamma, att man har ju ärvt något från sin pappa också så det beror på vad man fått därifrån med.
Vet du, jag har en enorm "nål-skräck", i storleksordningen att jag hyperventilerar för blodprov i fingret och svimmar vid blodprov ur armen. Jag, och många med mig, är jättefjantiga för allt "sånt". När jag var gravid minns jag att min pappa bekymmersamt undrade hur det skulle gå för barnmorskorna under förlossningen
Jag skulle aldrig ha barn innan för jag var jätterädd.
Nåja, väl gravid så skall ju barnet ut, finns ju inga alternativ. Även om jag förstås var vettskrämd mellan varven. Men räknade med att när jag väl kommer in så har jag så pass ont att jag inte bryr mig.
Kom in, blev lite tungt med värkarna där kring 5 cm öppet (man har inte ont hela tiden, bara den stund själva öppningsarbetet jobbar, sen någon minut mellan utan ont), fick diverse underbara preparat (de har ju tillgång till mycket trevligt där!!), somnade (det var ju på natten...) och vaknade av krystvärkarna och ½ h senare var sonen ute.
Tänk så här; folk skaffar ju till och med fler än ett barn, skulle det vara så hemskt skulle ju alla bara ha ett barn! Och!! Det är många, många mesar som mig själv som också fött barn
Så det kan ju inte vara så där väldigt omöjligt.
Att föda hemma däremot skulle jag ALDRIG vilja göra.