barn/ungdomar och mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

viljan

Jag har enorma problem hemma hos oss när det gäller barnen och maten. Mina pojkar är 11, 13 och 15 år och har blivit så himla petiga med vad dom ska äta. Speciellt den yngsta. Tyvärr måste jag nog säga att dom tar efter sin pappa när det gäller matfasoner. Min man är diabetiker och sköter den tyvärr inte utan pimplar i sig mängder av läsk, saft och joser av olika slag. Dessutom har han stort sötsug och vill gärna ha godis och kakor hemma i mängder. Vi handlar alltid tillsammans och jag kan ju gärna inte börja skälla på honom på affären att sånt slisk ska vi inte handla hem. Jag plockar frenetiskt i frukt och grönskakshyllorna men oftast är det bara jag som sitter och smaskar sånt hemma. Försöker jag laga till något nyttigt och trevligt som jag sett på tv så petar "ligan" bara i maten och vill helst att pappa ska åka till MAX och köpa lite hamburgare. När dom var små barnen så älskade dom fisk och grönsaker men efter att ha börjat skolan så går det tydligen inte äta fisk nå mer. *jätteäckligt*

Nu är det tydligen poppis med "godislöfte" på skolan och minstingen ville gärna haka på och prova. Jaaaa, äntligen :bow: Jag ska göra allting för att inte köpa med nå godis och kakor hem. Jag kan alltid skylla på "godslöftet" som hela familjen måste följa nu.

Men då var det detta med maten. Kan någon ge nåt tipps om hur jag ska vända på den dålig mattrenden hemma. Vad för nyttig mat kan man laga som barn inte bara grimascherar åt. Har någon nåt bra recept på lut eller vet ni av några bra sidor med godtagbar mat för barn och ungdomar. Alternativa hamburgare och pizzor.

Jag vill så gärna vända på våra dåliga matvanor i familjen utan en massa pet och gnäll.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Antingen äter man vad som serveras, eller så låter man bli. Låter man bli får man gå hungrig till nästa mål mat serveras, något som brukar vara mindre populärt. Och jo, du kan skälla på din man i affären, även om det kanske är bättre om ni försöker diskutera innan ni åker och handlar. Hans diabetes är visserligen hans ansvar men vad blir konsekvenserna för den övriga familjen? Det är hans ansvar att vara en bra, men bestämd, rättvis och vägledande förälder för sina barn. Föräldrar ska vara föräldrar, inte bästa kompisar.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Vi har iofs inte haft riktigt dom problemen men hos oss så får barnen gärna komma med egna förslag till vettiga luncher/middagar.
Villkoret är att man alltid ska smaka på all mat vi har oavsett vad som lagas.

Mina barn tycker inte heller om fisk ( dom har dåliga erfarenheter från skolan) men stekt fisk och hemmagjorda fiskgratänger funkar här.

Låt barnen hjälpa till att göra matsedel, låt dom göra hemmagjorda hamburgare tex.
Låt helgerna bli en typ av belöning om man äter nyttig/hälsosam mat på veckorna.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Kimz0r skrev:
Antingen äter man vad som serveras, eller så låter man bli.
Det är något som jag brukar köra med men sen går det en stund så är dom i skåpen och rycker, äter fil och mackor eller nåt annat som finns.

Kimz0r skrev:
Och jo, du kan skälla på din man i affären, även om det kanske är bättre om ni försöker diskutera innan ni åker och handlar.
Nä tyvärr har han ett psykiskt övertag om mig så jag kan inte styra honom. Hemma gnatar och gnäller jag på honom om både hans diabetes och dåliga matvanor men det är något jag slutat med när det ändå inte går in. Jag gör ju även handlingslista och säger även vad som inte ska handlas. Dessärre så har han "glömt" det när vi kommer till affären.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Tack för tippset. Men jag tror att det skulle bli allt för ensidig meny då hemma hos oss. Hamburgare, pizza, pasta eller pannkaka. Bara degig mat.

Jag provade en gång att göra fiskburgare och sa ingenting. Men självklart kände dom på en gång :smirk: . Det är som att skolan stämplar ungarna med *varning för fisk*

I helgen tänkte jag göra en lite nyttigare pizza med en hälsosam botten och massa nyttigt grönt på pizzan. Ska försöka hitta på nätet lite tipps.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

viljan skrev:
I helgen tänkte jag göra en lite nyttigare pizza med en hälsosam botten och massa nyttigt grönt på pizzan. Ska försöka hitta på nätet lite tipps.

jag gör en "vanlig" bröddeg med havregryn, vetegroddar, krossade linfrön, solrosfrön, rivet äpple & morot och så vetemjöl då... (min mage har lite svårt för råg annars hade jag haft det med) och så brödkrydda och honung
 
Sv: barn/ungdomar och mat

En del av mina tjejer är inte så förtjusta i fisk. Men "nöden" tvingade fram ett lätt recept som blev poppis..:D

Krossa nudlar i en stor skål. Häll "lagom" med kokande vatten över, så de sväller ut.
Stek fisk i bitar (SMÅ bitar) och blanda med nudlarna.

Mina tjejer gillar curry, så det kryddar jag starkt med.. blir säkert gott om man lyckas blanda i lite nyttigheter men här funkar det inte:(
 
Sv: barn/ungdomar och mat

viljan skrev:
Det är något som jag brukar köra med men sen går det en stund så är dom i skåpen och rycker, äter fil och mackor eller nåt annat som finns.
Sätt gränser!

viljan skrev:
Nä tyvärr har han ett psykiskt övertag om mig så jag kan inte styra honom. Hemma gnatar och gnäller jag på honom om både hans diabetes och dåliga matvanor men det är något jag slutat med när det ändå inte går in. Jag gör ju även handlingslista och säger även vad som inte ska handlas. Dessärre så har han "glömt" det när vi kommer till affären.
Vad har han för psykiskt övertag, och varför? Varför är ni inte jämlika? Varför tar han inte sitt ansvar som förälder?
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Åhhh, tack vilket bra tipps. :) Mina barn älskar nudlar. Ska göra ett försök med lite fisk och grönt i :idea:
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Jag orkar inte gå in på detta nu och hoppas du har förstående för det. Jag startade inte denna tråd för att diskutera mitt förhållande till min man utan ville ha lite tipps och råd om bra mat till mina barn. Gav bara lite bakgrundsfakta om familjens dåliga matvanor som jag hoppas kunna ändra på. Att ändra på min relation är ett längre och tyngre projekt som jag tyvärr inte har ork med nu då jag är sjuk.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Det förstår jag, även om jag anser att vanor och rutiner inom en familj indirekt påverkas av sådana saker också.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

Är nog svårt göra något om inte din sambo vill ändra på sina vanor. Barn gör ju vad vi gör, inte vad vi säger.
 
Sv: barn/ungdomar och mat

En snabb "lösning" på problemet med karln som inte handlar som han ska är väl att inte ta med honom till affären? Då borde det automatiskt bli nyttigare i handlingen iaf. Vad gäller barnen så är de så pass stora (? tycker jag som inte har så stora barn än) att de kan vara med och bestämma vad som ska ätas och genom sin medbestämmande rätt borde du kunna få dem att ta mer ansvar för att äta nyttigt. Typ de får bestämma en del av middagen mot att de äter den adnra delen av middagen.

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 632
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 959
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp