V
viljan
Jag har enorma problem hemma hos oss när det gäller barnen och maten. Mina pojkar är 11, 13 och 15 år och har blivit så himla petiga med vad dom ska äta. Speciellt den yngsta. Tyvärr måste jag nog säga att dom tar efter sin pappa när det gäller matfasoner. Min man är diabetiker och sköter den tyvärr inte utan pimplar i sig mängder av läsk, saft och joser av olika slag. Dessutom har han stort sötsug och vill gärna ha godis och kakor hemma i mängder. Vi handlar alltid tillsammans och jag kan ju gärna inte börja skälla på honom på affären att sånt slisk ska vi inte handla hem. Jag plockar frenetiskt i frukt och grönskakshyllorna men oftast är det bara jag som sitter och smaskar sånt hemma. Försöker jag laga till något nyttigt och trevligt som jag sett på tv så petar "ligan" bara i maten och vill helst att pappa ska åka till MAX och köpa lite hamburgare. När dom var små barnen så älskade dom fisk och grönsaker men efter att ha börjat skolan så går det tydligen inte äta fisk nå mer. *jätteäckligt*
Nu är det tydligen poppis med "godislöfte" på skolan och minstingen ville gärna haka på och prova. Jaaaa, äntligen Jag ska göra allting för att inte köpa med nå godis och kakor hem. Jag kan alltid skylla på "godslöftet" som hela familjen måste följa nu.
Men då var det detta med maten. Kan någon ge nåt tipps om hur jag ska vända på den dålig mattrenden hemma. Vad för nyttig mat kan man laga som barn inte bara grimascherar åt. Har någon nåt bra recept på lut eller vet ni av några bra sidor med godtagbar mat för barn och ungdomar. Alternativa hamburgare och pizzor.
Jag vill så gärna vända på våra dåliga matvanor i familjen utan en massa pet och gnäll.
Nu är det tydligen poppis med "godislöfte" på skolan och minstingen ville gärna haka på och prova. Jaaaa, äntligen Jag ska göra allting för att inte köpa med nå godis och kakor hem. Jag kan alltid skylla på "godslöftet" som hela familjen måste följa nu.
Men då var det detta med maten. Kan någon ge nåt tipps om hur jag ska vända på den dålig mattrenden hemma. Vad för nyttig mat kan man laga som barn inte bara grimascherar åt. Har någon nåt bra recept på lut eller vet ni av några bra sidor med godtagbar mat för barn och ungdomar. Alternativa hamburgare och pizzor.
Jag vill så gärna vända på våra dåliga matvanor i familjen utan en massa pet och gnäll.