Barn som svimmar vid gråt

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
Min niomånadersson har två gånger nu svimmat(/somnat?) när han blivit hysteriskt ledsen.

Han har feber och är förkyld pga tandsprickning, och allt är jättejobbigt tycker han. Tempade honom nyss och då hade han 38.3, så han skulle få Alvedon. Men då blev han så ledsen och sedan arg och skrek tills han blev lila och viftade på armarna och kastade huvudet bakå och sedan... Slog ihop ögonen. Andades och så, men sov. I några sekunder, innan han vaknade till och var ledsen igen. Nu har jag lagt honom, han var jättetrött. Trots att han var nästan nyvaken när Alvedonet skulle ges.

Samma sak hände vid kvällsgröten i förrgår, precis samma beteende som slutade med att han kastade huvudet bakåt och somnade. Då trodde jag verlkigen att han somnade, eftersom han var skittrött. Men denna gång var han pigg efter luren vi nyss haft.

Är detta någonting farligt, bör jag göra ågonting?

BananaBambi
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Efter en lätt google-sökning ser jag nu att han förmodligen fått ett sk. Affektanfall, och det är ju ingenting farligt mer än att det ser obehagligt ut.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Min son fick också ett sådant anfall när han var hyfsat nyfödd, kanske runt tremånader eller så. På sjukhuset sa de iallafall att de vill gärna undersöka "affekt-bebisar" då det kunde vara epileptiskt. Minns ej så noga hur diskussionen gick(och ska förmodligen inte svära på att det var just epilepsi, men jag har för mig det). Vår kille fick det ju bara en gång.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag ska nämna det för BVC nästa gång vi är där, men det var skönt att det inte var något farligt i alla fall.

Om det är epilepis så kan jag tycka att det bör märkts något tidigare?
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag ska nämna det för BVC nästa gång vi är där, men det var skönt att det inte var något farligt i alla fall.

Om det är epilepis så kan jag tycka att det bör märkts något tidigare?

Jag hade gjort som du, nämnt det på BVC!
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jo, eftersom det ändå är en sak som avviker från det normala så vill jag ju nämna det.

Men när det hade hänt en andra gång på två dagar så började jag undra om det var något farligt, började misstänka någon slags feberkramp då jag själv hade det som liten. Men den misstanken slog jag ur hågen ganska snabbt, eftersom hans febertemp inte var speciellt hög.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Varför inte ringa sjukvårdsrådgivningen och höra vad de säger. Även om det inte är något farligt är det bra att ta det på allvar, det skadar ju inte att ringa och kolla!
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Min lillebror hade sk. affektanfall. Skrek tills han tuppade av när han var liten, men det växte bort. Vet att han genomgick en rad undersökningar för att utesluta ev. epilepsi.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Min lillebror hade sk. affektanfall. Skrek tills han tuppade av när han var liten, men det växte bort. Vet att han genomgick en rad undersökningar för att utesluta ev. epilepsi.

Det fick sonen också göra (undersökningar), då hade han endå bara ett affektanfall!
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag har ett par i min omgivning som har fått affektanfall utan att det har härsats runt, kanske därför jag känner mig så lugn ändå, vad vet jag.

Sedan tycker jag ju att man bör kunna lita på det som står på vårdguidens sida. Dock ska jag ta upp edt på BVC i veckan när jag ska dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Hur såg hans anfall ut då? Hade han kramper? Här handlade det ju "bara" om att bli frånvarande i ett par sekunder, för att sedan återgå till det normala.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Min bästa vän svimmade när hon var liten när hon blev riktigt arg. Första gången urartade det sig när hon inte fick ngn kanelbulle. Hon svimmade av och kom strax tillbaka.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Först skrek han som en tok, aldeles röd, sedan hävde han ihop bägge armarna och "försvann" för att sedan somna. Inget krampande. Men som sagt det utreddes endå. Vi var på neurologen två ggr. men han var så fin så, inga problem. Nu är han 14mån. han fick aldrig mer en 1anfall.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Hade det varit feberkramper hade du märkt det!!! Jag är dålig på att förklara men kan säga att får han det förstår du att det är just det!!!

Att barn skriker tills de svimmar är ju inte helt ovanligt men kan ju kännas ruskigt olustigt när det händer för den som ser på!! Men som lite kuriosa kan man ju tänka att det är en nästan logisk följd orsak till ett barn som är väldigt ledset. De gråter/skriker ut mer luft än de lyckas dra in när de är spända och upprörda och vad händer då jo det kommer in för lite syre och kroppen svarar med "tvångsavslappning" = svimmar och så fort kroppen har slappnat av/svimmat kan den åter ta normala andetag och få in syre och allt är frid och fröjd!!

Sen ska man ju som du själv ochkså anser aldrig förringa vad som händer med ens barn utan berätta på BVC så de får ta ställning till om det behöver utredas eller så...
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Nä, jag slog tanken om feberkramp ur hågen ganska snabbt, han hade inte speciellt hög feber.

Jag blev inte speciellt nervös när det hände, trots att jag aldrig tidigare sett något sådant hos honom. Han vaknade ju snabbt igen, och vekade inte ha tagit någon skada. Jag är inte den typen som jagar upp mig, däremot ville jag direkt ta reda på vad det var, vilket jag gjorde.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag får se vad de säger på fredag då, om de vill utreda någonting. Han har ju i alla fall fått två sådana anfall.

De liknade ditt barns, men min son vaknade efter ett par sekunder, han somnade inte.
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag var som du också rätt "avslappnad" till det hela, kände mig inte särskilt orolig. oftast är dte ju trots allt ingenting och det var det ju INTE heller :) .

Men läste i ngn. föräldrartidning, att man vill gärna se lite närmare på det, så att det inte är epelepsi el. likn. och det är ju bara bra att det undersöks då. Men om din son inte får några fler anfall så mår han säkert också toppen. En kille med humör precis som min :love: .

Kan ju tillägga att det gick inte att byta kläder på min kille mellan 0-4månaders ålder, han blev skogstokig av att jag inte höll honom nära nära. Vi detta tillfället så var dte en strålande vinterdag och jag kände att jag måste ut. Han var ca tremånader gammal, februarimånad och han hängde på mig 24-7. Så jag klädde på honom overall och varma kläder, det var då han fick sitt anfall. Så med tanke på hans ålder och att jag bäddade ner honom i vagnen, kanske det inte så konstigt att han somnade. Jga sålde sedan vagnen och använde bara bärsele läänge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Ja, humör har han allt. Undrar vem det kan komma ifrån? :angel:

Jag märker direkt när han håller på att bli sjuk, då kan jag inte lägga honom ner, han blir skogstokig! Att byta blöja eller kläder är något man verkligen drar sig för.

Så du hade inte vagn till din kille? Jag skulle ha blivit jättetrött i ryggen av selen, dessutom ogillade min son selen de sista veckorna, kanske belv det jobbigt att sitta där i när han blev tyngre?
 
Sv: Barn som svimmar vid gråt

Jag skaffade en sittvagn med bra ligglägen när han var närmare året. Köpte en bra och stadig sele i stället. Men kan tillägga att min son är ganska liten. Han är 14månader nu, tror inte han har gått förbi 10kg ännu, men snart så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp