Barn som kräks återkommande

nyttnick

Trådstartare
Min 3,5-åring har kräkts mer eller mindre varje vecka i drygt två månaders tid. Ibland lite, ibland mycket och ibland hinner hon inte ens vakna.

Det börjar tära på oss alla, men lustigt nog tappar hon inte mkt vikt eller energi vilket jag är glad över. Vi har även hunnit med vattkoppor och influensa under den här tiden.

Var på VC i måndags och de hittar inget utan tror att hon bara haft maximal otur. Inatt spydde hon igen och senast i söndags. Hon smittar ingen annan i familjen.

Tänker börja föra matdagbok för att se om jag hittar något samband, men behöver fler tips. Detta händer både hos mig och pappan.

Någon annan som haft ett spy-barn?

Jag tänker på glapp magmun? Men det kanske läkarna redan har pratat om? Spyr hon bara en gång eller är det "ihållande" med flera gånger efter varandra?

Det är olika. Ibland en gång, ibland flera. Ibland spyr hon upp all mat och ibland spyr hon utan att egentligen få upp annat än magsyra (även när det borde finnas mer att spy upp). Men hon spyr oftast nattetid.

Tänker också på glapp magmun (reflux).
Att hon då ofta kräks nattetid är inte konstigt, ligger man ner är det lättare för maginnehållet att komma upp..
Jag hade reflux som barn, kräktes ofta, ofta på nätterna. Fett mat gjorde också att jag kräktes lättare.
Nu som vuxen får jag ofta halsbränna och sura uppstötningar nattetid då jag ligger ner.

Matallergi har jag funderat på och därför tänkte jag matdagbok.

Reflux är ju en möjlighet, men det är ett väldigt nytt problem och som bebis spydde hon i princip aldrig. Sen är hon även dålig i magen till och från, men smittar som sagt inte oss andra. Vi sover ihop allihop, så smittrisken är stor rent teoretiskt.

Jag har funderat på stress, men upplever inga gemensamma nämnare och hon är till synes väldigt lugn och nöjd och verkar obekymrad, men det kan ju ligga något under ändå.

VC tror ju att hon bara haft otur iom att hon även haft vattkoppor och influensa under samma period.

Funderar på probiotika för att få magen att fungera bättre igen, men vet inte om det skulle funka?

Testa probiotika. Det gör iallafall ingen skada och kan vara den hjälpen hon behöver om hon även är dålig i magen ibland.

Endel barn blir slemmiga av diverse sjukdomar trots att det inte märks utåt och kan kräkas till synes helt oprovocerat av det. Endel barn kan kräkas om de har gråtit av slemmet som blir (nu menar jag alltså inte långvarig gråt utan vanligt "aj jag slog mig gråt") så det krävs inte så mycket. Kanske kan det hänga ihop med att hon har varit sjuk ändå även om hon inte har kräkts av sjukdomarna?

Jag vill tipsa om att inte bara skriva matdagbok utan dagbok i allmänhet för att på så sätt se om det går att få fram någon gemensam nämnare. Det kan vara ett riktigt detektivarbete att hitta vad som felar ibland.

Hur är hon efter att hon har kräkts? Är hon påverkad eller pigg och glad som vanligt?

Det kan bero på tidigare sjukor. Det gemensamma är ju att hon spyr, men ingen annan smittas.

Sen spyr båda mina barn av feber och av hosta/slem. Men det här känns inte som samma.

Nu spydde hon i söndags och var sen tydligen pigg, VC i måndags då hon även hade illrött underliv och klagade på ryggont. De hittade som sagt inget. Dålig mage mån och tis, spydde onsdag kväll/ natt ordentligt och äter inte. Fick veta nu, eftersom hon hela den här vändan är hos sin pappa, att hon klagar på ont i fot- och armbågsleder. Det är svårt när man inte är på plats själv och kan känns av läget.

Ont i foten har hon också regelbundet, men jag har tänkt växtvärk tidigare. Kanske dags att tänka om med det också.

Det kan bero på tidigare sjukor. Det gemensamma är ju att hon spyr, men ingen annan smittas.

Sen spyr båda mina barn av feber och av hosta/slem. Men det här känns inte som samma.

Nu spydde hon i söndags och var sen tydligen pigg, VC i måndags då hon även hade illrött underliv och klagade på ryggont. De hittade som sagt inget. Dålig mage mån och tis, spydde onsdag kväll/ natt ordentligt och äter inte. Fick veta nu, eftersom hon hela den här vändan är hos sin pappa, att hon klagar på ont i fot- och armbågsleder. Det är svårt när man inte är på plats själv och kan känns av läget.

Ont i foten har hon också regelbundet, men jag har tänkt växtvärk tidigare. Kanske dags att tänka om med det också.

Äter hon bra annars? Hon har inte haft någon fästing? Det kan ju ge alla möjliga märkliga symptom även lång tid efteråt. Jag tycker att det är dags för vc att gå vidare och göra en utredning.

Äter hon bra annars? Hon har inte haft någon fästing? Det kan ju ge alla möjliga märkliga symptom även lång tid efteråt. Jag tycker att det är dags för vc att gå vidare och göra en utredning.

Det där med fästing tycker jag var ett jättebra tips, fästingsjukdomar kan ju ge alla möjliga konstiga symptom.

Jag ska se om hon piggar på sig efter det här och tar det omtag så åker vi till VC igen. Ska även ringa och kolla vad de tittade på i måndagens blodprov.

Har inte sett fästing, vi har få fästingar här MEN det innebär ju inte att hon inte haft någon.

Det är så lurigt det där med fästingar. En bekant fick en massa konstiga symptom och kände igen vissa av dem från hunden som hade haft borrelia så trots att hon inte hade sett någon fästing på sig så bad hon vc ta prover och visst var det borrelia.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 317
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?