Barn som INTE äter

B

Blixtra

Vi har en liten kille på 1år och 10mån. Han är väldigt liten i maten men superenergisk! Aldrig still och har inte tid att äta. Vi har verkligen försökt att ha mys kring maten ingen press eller överdriven hygien (att torka av honom etc. innan han är klar).

Vi har inte tvingat honom att sitta still vid bordet (han är ju inte så gammal). Vi äter tillsammans allihop utan stress eller ilska. Vi äter varierad mat, det mesta lagar vi själva, vi har också provat burkbarnmat allt utan framgång. Han smakar gärna på allt men äter mindre än den minsta daggmask :crazy:. Han tycker mycket om frukt, grönsaker och kött. Ris fungerar hyfsat och ibland mosad potatis med smör. Men fortfarande väldigt lite.

Nu har han i en längre period knappt ätit alls. Frukost och kvällsmat är nästintill omöjligt att få i honom, lunch går ganska bra och middag sämre. Gröt och välling vill han absolut inte ha. Gröt åt han när han var mindre, välling har han aldrig velat ha.

Han väger som en normal 1åring, fast han snart är 2år. Han väger 10kg. Sist vi var på BVC hade han tom. gått ner ca 250gram i vikt :cry:.

Vad ska vi göra?

Vi har inga problem i familjen, ett lugnt och harmoniskt hem. Både jag och sambon ägnar oss gärna åt barnen och åt varandra. Vi är ute jättemycket (bor på landet), han leker med jämnåriga på öppna förskolan och vi har ett rikt socialtliv och närhet till släkten. Vi upplever honom som en glad kille med mycket känslor och en väldig närhet till alla sina känslor. Sambon var likadan som liten, ganska överdrivna reaktioner på småsaker, men det har gått över :crazy:.

Kan någon säga till mig att det bara är en fas :confused:, och att det går över!!

Har någon liknande erfarenheter?
 
Sv: Barn som INTE äter

Jag hade samma bekymmer med mitt barn. Var på utredningar och de fann inget fel, sa att det var psykiskt, att hon var för nyfiken på livet osv. När hon var 7 år pratade en klasskompis mamma med mig och frågade om de har kollat halsmandlarna på henne vilket de givetvis inte hade gjort. Det visade sig att de behövde opereras bort omedelbart. På ett år ökade hon sin kroppsvikt (som vid operationen var 16 kg) med en tredjedel!!!

Mitt råd är att du begär en grundlig undersökning fysiskt till att börja med. Finns det inget hinder där så är mitt råd att inte försöka bli hysterisk inför matfrågan. Lägg upp mat åt ditt barn så att det finns för honom att ta när han vill under middagen. Tvinga honom inte utan ät själva, umgås med varandra (du och din man) låt uppmärksamheten ligga på annat än eran son, men låt honom sitta kvar med er vid bordet tills ni är klara. När vi gjorde så åt våran dotter mycket bättre, antagligen blev det tråkigt att bara sitta utan att få all uppmärksamhet. När hon däremot hade ätit "bra" fick hon positiv uppmärksamhet.

Det är alltid jobbigt när barnen inte "fungerar" som de ska, jag känner med er... Men jag tror att allt kommer att ordna sig för er men det kan ta tid.

Så, kolla upp er kille, stå på er inför sjukvården (de kommer säkert komma med massor av förklaringar om att det inte är det ena efter det andra utan att göra några riktiga undersökningar). Lycka till och berätta hur det går för er :)
 
Sv: Barn som INTE äter

Vi är inne i en sådan fas nu fast mina barn är lite äldre (2 år och 2 mån), de har dock ej gått ner i vikt än. Kan det vara några tänder som är på gång? Vi misstänker att kindtänderna börjar tränga på.
En välsignelse har faktiskt varit vällingen. Har de ätit pyttelite under dagen så kan de faktiskt dricka en en extra flaska "halvsovandes".
Har ni provat välling med olika sorters nappar (så att det inte kommer för mycket eller för lite), för oss fungerar det med Dr Brownflaskor med napp nr 3- inte med någon annan. Det tog ett tag för våra att acceptera vällingen, vi fick erbjuda flera gånger men till slut fungerade det. Annars tror jag att ni gör helt rätt med att inte ha några krav till maten, ibland drar våra iväg och leker ett tag och kommer tillbaka sedan för några tuggor till. Jag hoppas det löser sig!
 
Sv: Barn som INTE äter

Nu var vårat läge lite annorlunda i och med att jag ammade, men Fredrik åt inte "mat" förrens i sommras när han fyllde två i augusti...
Han vägrade fullständigt välling och gröt och gör det fortfarande. Det vi fick honom att börja äta lite mer var banan, mosad i början. Även annan frukt är bra eftersom det innehåller mycket nyttigt och de klarar sig bra på det.

Jag skulle råda er till att först kolla upp ev fysiska problem och sedan be att få en remiss till en dietist. De kan hjälpa er med vad som brukar kunna fungera. De har stor vana av barn som krånglar med maten på ett eller annat sätt...

Men något som jag kände mig lite lugnare av var att skriva upp varenda dugg som vi stoppade i honom och som han stoppade i sig själv. Det var betydligt mer än vad man trodde. Även stoppa åt lite mat/frukt/macka i vagnen om ni går ut och går, under leken osv. Det gör att man själv känner sig lite lugnare och mindre orolig!
 
Sv: Barn som INTE äter

OJOOJ vilken kopia av min Dominic! Oxå hyperkänslig eller hyperarg...tänk dig hans humör nu som 4½ åring...men min son åt välling.

Vad som hjälpt oss är att låta honom äta det han tycker om. OM han älskar ärtor så ha alltid ärtor på tallriken plis ngt nytt. OM du orkar, skriv upp vad han äter och se det ur ett 2-veckors perspektiv inte endags!! Då kommer du se att han fått i sig ur kostcirkelns alla sidor. Blanda grädde i mjölken, skit i socker hysterin och ge hon kakaomjölk om det kan locka honom till att dricka gräddig oboy!

Lägg upp maten var för sig och han kanske inte heller tycker om såsklet? Potatis där, köttet torrt vid sidan och grönsakerna. När han blir större kanske han bara vill ha köttbullar även till frukost, låt det då bli så! Gör ett ansikte av falukorsvbitar och makaronerna under osv, men han är lite liten för det än kanske? Min son äter mycket i sitt, rum det är emot alla principer men då äter han-framför tvn :crazy: Han koncentrerar sig bara vid tecknat och då äter han så vad gör man liksom. På dagis äter han ju vid bordet och hos alla andra...

Och sista tipset. Ät ute och ät med andra barn! Det är otroligt vad ett annat barn kan lära på 3 sekunder...
Och för dessa barn funkar det inte alltid med en massa melissar, bättre 3 enligt dem stora mål än 5-6 mål. Det går inte, de hinner inte känna hunger då. Och försök tänka dig in i hur mycket för mycket vi äter...och på deras Magsäck. De äter lite men oftast vad de behöver. Man får proppa deras mat med fett istället. Ibland äter min son bara bananer, morot och äpplen. Men so what det är ju nyttigt!
 
Sv: Barn som INTE äter

MIn son har i o f alltid vägt lite mer än genomsnittet, så jag har inte haft det problemet, alltså, han är inte överviktig på något sätt, men han har haft "en egen kurva" på bvc, både längd och viktmässigt...

Däremot så äter han inget.
I perider så är det vissa maträtter som går hem, och oftast så funkar det med frukost och kvällsmat (smörgås och yougurt). Och i de perioderna kan han äta MÄNGDER av just den maträtten, ett tag älskade han tex pizza, och kunde vräka i sig en hel barnpizza (när han var 4 år), just nu (är 5 nu) kan han äta 2 stora djupa tallrikar med makaroner och flera skivor falukorv, men sen kan det gå flera dagar utan mat igen.

Om ni har något han äter, något öht, ge honom det.
Se till att han kommer igång att äta så att han får upp aptiten.
Äter ni fika?
Äter ni mellanmål?

För oss funkar det INTE att ge någon sort mellanmål till honom, då äter han absolut inte, för då klarar han sig hela dagen på det!!
Samma sak, om någon bjuder på fika måste vi hålla stenkoll på hur mycket han äter, för att hålla igen, annars fixar han inte att äta mer under dagen!!

Har annars fått tips ¨på dagis om att man ska ge mellanmål för att få igång matsmältingen och aptiten...

Sen är det väl helt enkelt så att vissa människor är små i maten, mamma brukar säga till mig att komma ihåg den här tiden, när sonen inte äter alls, när han är typ 15-16 och försöker äta oss ur huset :angel:.
 
Sv: Barn som INTE äter

För oss funkar det INTE att ge någon sort mellanmål till honom, då äter han absolut inte, för då klarar han sig hela dagen på det!!
Samma sak, om någon bjuder på fika måste vi hålla stenkoll på hur mycket han äter, för att hålla igen, annars fixar han inte att äta mer under dagen!!

Har annars fått tips ¨på dagis om att man ska ge mellanmål för att få igång matsmältingen och aptiten...
:.

Just detta problem har vi. Vår lille kille (2,5 år) äter ingenting till lunch eller middag om han får mellanmål. Vi har fått säga ifrån på dagis att han inte får äta mer än max 1/2 frukt som mellanmål. Någon gång har han fått en macka vid 14.30 och då är det helt omöjligt att få i honom något mer på kvällen.

Denne kille har alltid varit lite svår med maten. Men, äntligen, känns det som om det har börjat vända. Kravet är dock att han får vara med och laga maten. Han äter nämligen bara sådant han har "lagat själv".

Lina
 
Sv: Barn som INTE äter

Min tjej äter tvärom som en häst men är ändå liten, storasyster var likadan.
2år och 4 månader väger hon 10540g och är 86,5 lång, hon är riktigt mager och vi går och väger och mäter henne 1 gång i månaden.

Tror inte man behöver oroa sig så länge barnet är energiskt och orkar med vardagen.
 
Sv: Barn som INTE äter

Tack alla ni för att ni delar med er av era erfarenheter :love:!!

From. idag så slår vi ihop lunch och middag till en måltid, och vi tar bort alla mellisar och fruktstunder (inte för att han har ätit av det heller direkt...), vi för också nu en dagbok över allt han stoppar i sig.

Jag TROR inte det har med tänder att göra, för han har ju nästan alltid varit så här. Han åt relativt bra en mycket kort period i våras. Men vi ska helt klart be att hals och öron kollas upp. Han är också mjölkprotein överkänslig, så han äter inga mjölkprodukter tyvärr.

I morse stekte jag bacon åt honom, det pillade han i sig två skivor utav, värsta atkins ungen ;)! Nu sover han utan mat i magen och sedan blir det middag istället, håller tummarna på att han ska vara hungrig då.

Kan tillägga att han åt sina baconskivor under bordet i morse, det var tydligen roligare så.... med konkurrans av vår hund.

Han tittar inte på tv ännu, och matgubbar är inte intressant än så länge, men tipsen sparar jag för framtiden :bow:!

Jag ska ringa BVC, och se till att vi kommer i kontakt med en dietist, om de inte hittar några fysiska fel på honom.

Hade han inte börjat att gå ner i vikt hade jag nog varit coolare till alltihop! Men nu känns det inte kul, han är ju redan liten som en fågel. Men vi kämpar på och är noga med att inte visa honom att vi tycker att det är jobbigt.

Någon sa också att man ska vara noga att inte göra mat till en prestation, äter gör man bara thats it, alltså inget *HURRA* vad bra att du äter :bump:, kring matbordet.

Tack åter igen :banana:!
 
Sv: Barn som INTE äter

Min tjej äter tvärom som en häst men är ändå liten, storasyster var likadan.
2år och 4 månader väger hon 10540g och är 86,5 lång, hon är riktigt mager och vi går och väger och mäter henne 1 gång i månaden.

Tror inte man behöver oroa sig så länge barnet är energiskt och orkar med vardagen.

Men OJ! Vart tar hennes mat vägen?

Vet inte riktigt om han orkar med vardagen, han är ju ganska stormig och blir arg lätt och lesen lika lätt. Å andra sidan blir han glad lätt också :crazy:, så det är nog bara sådan han är. Men det är inte kul när han är så mager att revbenen sticker ut och på detta tappar vikt :cry:.
 
Sv: Barn som INTE äter

Just detta problem har vi. Vår lille kille (2,5 år) äter ingenting till lunch eller middag om han får mellanmål. Vi har fått säga ifrån på dagis att han inte får äta mer än max 1/2 frukt som mellanmål. Någon gång har han fått en macka vid 14.30 och då är det helt omöjligt att få i honom något mer på kvällen.

Denne kille har alltid varit lite svår med maten. Men, äntligen, känns det som om det har börjat vända. Kravet är dock att han får vara med och laga maten. Han äter nämligen bara sådant han har "lagat själv".

Lina

Han brukar också få vara med och laga mat, men är nog lite liten för att förstå sammbandet än så länge. Men det är ett mycket bra tips :idea:!
 
Sv: Barn som INTE äter

Förstår att det är jättejobbigt.

Men jag tror verkligen på det där att inte göra en sak av det.

Min stora (4,5 år) har alltid ätit allt och jag tyckte det var jättejobbigt när lilleman inte ville äta. Men vi har kört stenhårt med att: äta när maten är framme, ta gärna själv, kladd gör aldrig något, blanda aldrig maten (varje sak för sig).

Nytt tips! Kör på "hundtemat" om det funkar. Min lillkille har ofta ätit sin middag på golvet.

Usch, när jag läser igenom låter det ju som om jag är en totalt hemsk förälder. Låter barnen äta på golvet, kladda med maten, inga mellanmål, samt att maten åker bort efter måltiden. Men, det har faktiskt funkat på denne lille grabb.
 
Sv: Barn som INTE äter

Förstår att det är jättejobbigt.

Men jag tror verkligen på det där att inte göra en sak av det.

Min stora (4,5 år) har alltid ätit allt och jag tyckte det var jättejobbigt när lilleman inte ville äta. Men vi har kört stenhårt med att: äta när maten är framme, ta gärna själv, kladd gör aldrig något, blanda aldrig maten (varje sak för sig).

Nytt tips! Kör på "hundtemat" om det funkar. Min lillkille har ofta ätit sin middag på golvet.

Usch, när jag läser igenom låter det ju som om jag är en totalt hemsk förälder. Låter barnen äta på golvet, kladda med maten, inga mellanmål, samt att maten åker bort efter måltiden. Men, det har faktiskt funkat på denne lille grabb.

Precis så där gör vi också kring maten, som du kunde läsa längre upp åt han frukosten under bordet med konkurans av hunden. vi har absolut inga krav just nu på att äta fint, det ligger inte i vår natur heller att vara hårda eller hysteriska ;)!

Jag tycker att du låter som en härlig förälder :bump:!!
 
Sv: Barn som INTE äter

Värt att tänka på är ju oxå att få och stora mål, dvs tvärtom vad man råds till att äta, gör att kroppen sparar mer på energin. Det är därför det funkar så bra på min son. Hans kropp lagrar liksom maten. Men jag har hopp, min lillebror var likdan men är idag en riktig gourmet om dock ännu petig och lättäcklad. Idag är han överviktig, ja iallafall kraftig mot att ha varit benigare än min son! Min son dricker dock uppemot 3 stora flaskor välling om dagen. Hans räddande näringsdryck. Lillebror han ratar dock välling totalt. Och mjölk med, jag vet inte hur jag lyckats få 2 barn som är så totalt olika i allt :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 121
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp