Sv: Barn , moderskänslor och sånt..
Fraggel_Tess skrev:
Jag har inte barn än men det kommer att bli bebis framöver. Jag har inte alltid velat ha barn. Själv är jag livrädd för att bli som en del av mina bekanta för de genomgick en stor förvandling den dagen de fick barn.
De blev så läskigt förstående och var helt plötsligt bäst i världen. Helt plötsligt så tjatades om att sambon och jag skulle skaffa barn och sedan hörde man att man inte var tillräckligt mogen för barn. Som om en del av mina bekanta var det när de fick sina barn
Jag vill inte bli sån! Det är det och förlossningen som skrämmer mig mest.
Tänk om jag Fraggel skulle bli värsta moralmamman...*Hemska tanke*
Äsch, inte blir du sådan inte!
Jag har aldrig varit sådär intresserad av små barn, men tyckt att de som är runt 10 år och över varit intressanta - alltså mer i min egen ålder!
När det gäller att veta bäst - för jag
har barn, så jag
vet , handlar nog mest om dåligt självförtroende, tror jag. Är du säker på vad du vill och inte rädd för att ta råd, så tror jag inte att risken är så stor att du blir "sån".
Jag fick barn när jag var 25 - lite för ungt för mig - jag kunde gott ha väntat en sisådär fem år till. Det hade sina sidor att inse att livet
faktiskt förändras även om jag inte ville inse det. Jag ville då göra allt som jag gjorde innan jag fick barn och jag skulle absolut inte bli en av de där "mammiga" (läs urbota korkade fjantiga)mammorna. Jag skulle visa alla (eller vem, egentligen?
) att man kan få barn och vara sig själv. Jag intresserade mig för barn med barnet, men lade barnsnack på hyllan bland mina hästkompisar.
Lite för mycket aktiviteter tog jag nog på mig under de första åren, men jag har mognat sent. Numera ser jag ingen prestige i att "köra på" som vanligt, utan jag tycker att man skall anpassa sig efter hur barnen är. Vissa barn kan man släpa runt överallt, andra mår inte så bra av det och det gäller att kunna se det. det kan bli patetiskt när man skall "bevisa" något...
Det jag var bra på från början var dock rutiner (man har väl haft häst?
) och gör man samma saker, lägger barnet ung. samma tider osv. - då är det lättare att vara mamma och kunna planera sina andra "viktiga grejer". Jag tror att de som "fastnar" i att bara vara mamma lätt hamnar i en ond cirkel där barnet blir klängigt och mammigt därför att man inte har tydliga rutiner från början.
Så, nu måste jag erkänna att jag både blivit ganska "bra" på barn och allmänt ganska barnkär. Barn är kul när man förstår dem!
Måste för övrigt instämma med Smulan75, jag kunde aldrig föreställa mig att kärleken till barnet var/är så oändligt, ofattbart och hisnande
STOR!