Barn med sömnstörning

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Coop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 542

Coop

Trådstartare
Finns det fler därute som har barn med sömnstörningar?

Vi har ett barn som har haft sömnstörningar till och från i perioder i alla år. Men det har varit just i perioder. Nu har han haft problem att sova i 6 månader. Vi har kontakt med BUP då han även medicinerar för ADHD. Vi har provat olika mediciner och doser och jag vill gärna hör hur läkaren till era barn resonerar kring detta med olika läkemedel och sömn.

Vill ni inte skriva här så skicka gärna PM, skulle bli så glad att få "prata" med någon som vet vad det innebär att ha kottar som inte kan sova.

Coop

Sv: Barn med sömnstörning

Jodå det finns fler trötta föräldrar.. ;)
Jag har en son på 12 år, som haft sömnproblem hela livet. (Adhd-diagnos)

Han gick i höstas in i en period då sömnen inte fungerade alls.
Vi har till och från fått en tablett som innehåller kroppens eget sömnhormon (kommer ej ihåg namnet). Det har väl fungerat sådär..
I höstas blev vi först inte tagna på allvar hos Bup...

Men när sonen inte klarat av att gå i skolan, magen pajat, livsleda osv. Fick vi prova Propavan (ej beroendeframkallande)
Började med en halv tablett och är nu uppe på 1 tablett. Han behöver oftast större doser av medicin för att få resultat. Propavan sitter ju i upp till 16 timmar..
Men jag ger honom den redan vid 19 på kvällen. Sen somnar han framåt 22, om jag har tur.. Annars småpratar vi lite och jag försöker få honom att slappna av. Men för det mesta har denna medicin fungerat. O visst kan han vara lite trött på morgonen.. men det är överkomligt. :D
Så hos oss har det fungerat över förväntan o jag är så glad.

Skönt att höra att man inte är ensam :)

Vår kille är 7 år och vi har provat lite olika mediciner. Bla Circadin (Melatonin) som inte heller fungerat fullt ut. Nu provar vi Lergigan och det fungerar väldigt bra. Problemet är att en annan bara väntar på att han ska vakna och komma tassandes och då är det 3 timmars vakentid sen mitt i natten innan han kanske somnar igen.

Vi har även provat bolltäcke men det är så bökigt, skulle vilja prova kedjetäcke men det finns inte i vårt landsting. Lite häftigt pris på det bara för att prova.

Coop

Min son är 4,5 år och autist, har haft sömnstörningar sen.. ja alltid. Svårt att varva ner och somna, och vaknar sedan 4 timmar senare och sover sen inget mer. Eller så sov han 10 minuter mitt på dagen och det räckte för att hålla honom uppe till nästa halva natt. Det var ca 1 natt i veckan som var riktigt illa men det sabbade dygnsrytmen för hela familjen.

När han var ca två år så började vi med Theralen, 3-5 droppar. Han sover gott på den låga dosen hela natten. Då upptäckte vi även att han var störd av sin epilepsi nattetid och med ytterligare medicinering blev det ännu bättre. Och så började han utvecklas! Nu får han Melatonin för insomning och Theralen för att hålla sömnen och det är fantastiskt hur bra det fungerar. Visst kan han vakna fortfarande, men det är ofta i samband med att han är sjuk eller så, eller så sker det spontant kanske max 1gång i månaden.

OT, men min syster har alltid haft sömnstörningar, aldrig fått någon diagnos medicin eller liknande, däremot har hela familjen lidit av det. Men var går gränsen för sömnstörningar som medicineras och "normala sömnsvårigheter?

Underbart att ni hittat något som fungerar!

Theralen har vi också provat utan något bra resultat. Är det Melatonin ni har eller är det Circadin? Vi har provat Circadin och vi måste krossa en av tabletterna för att det ska fungera, vilket man inte "får" göra. Läkaren var inte jättepigg på att söka licens för att kunna förskriva Melatonin.

Jag tänkte ett varv till när du skrev om EP. Vår hade EP som liten och vi medicinerade och barnet blev som förbytt. Det vaknade ur sin dvala och blev ett väldigt aktivt barn som rusade fram i sin utveckling på sitt sätt. Han har även en utvecklingsstörning så det tar ju lite längre tid :) Idag har han fått ADHD diagnos och har även drag åt autism men är för social för att få en diagnos :grin:

Men vi gjorde ett sömn-EEG för två veckor sedan och läkaren ska ringa i morron. Om bruset har kommit tillbaka, så kan det vara en förklaring till att han sover dåligt.

Tack!

Jag skulle vilja säga att om man har det konstant under en längre period och familjen och personen påverkas negativt så ska man absolut söka för det.

Så jag tycker utifrån det du skriver att ni absolut ska ta kontakt med VC.

Coop

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 616
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 825
Senast: monster1
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: Edla
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka