Barn i stallet?

RIA

Trådstartare
hur gör ni som har småbarn när ni är i stallet?
nyfödd och uppåt...

självklart är det bäst med barnvakt, men som i mitt läge. min man jobbar utomlands halva veckorna. borta 4 dagar och sedan hemma 4 dagar sen rullar det på så. de dagar han är hemma så kan jag ju vara i stallet så länge jag vill. men de dagar han är borta så får sonen följa med (10 månader nu) och har fått det sen han föddes. så ofta jag kan så ordnar jag barnvakt. vissa gånger får jag tag i det lätt å andra gånger så är han så illa tvungen att följa med. hans farföräldrar och faster passar honom mer än gärna! synd att min mamma ska bo så långt bort, annars hade jag nog inte ens märkt att jag har barn. hon är sjukpensionerad och vill helst ha honom hela tiden!

de gånger han är med så gör jag inget med hästen, borstar bara av henne. lillen sitter i sin bilstol under tiden på ett betryggande avstånd från hästarna men ändå så man ser honom.

hur gör ni andra? har ni alltid tillgång till passning? berätta hur ni gör!

vill ha lite tips inför framtiden hur man hanterar nyfikna 1-3 åringar som springer runt och leker i gödeselstacken :D
 
Sv: Barn i stallet?

Min dotter har varit med i stallet i princip varje dag från att hon var 3 dagar till att hon började gå vid 1 års ålder. Så länge hon inte gick och var ganska nöjd med att sitta i vagnen var det inga som helst problem. Hon hade någon leksak och/eller satt och tuggade på något smörgåsrån. Livet var helt enkelt frid och fröjd!

Men sen... :devil:

Det är roligt med viljestarka och envisa barn, men det är lite nervpåfrestande för föräldrarna :)! Från den dagen hon gick har hon vägrat att sitta i vagnen. Det är inte många gånger hon åkt vagn sedan dess och i och med detta så var det väldigt svårt att ta med henne till stallet. Det är trots allt en farlig miljö! Några månader där i början gick det väl ganska bra för hon gick inte så fort (det var dessutom vinter och svårt att röra sig snabbt i overall och vinterkängor...:angel:) utan jag hann ikapp henne, men efter det så var det kört. Speciellt som hon "kan allt själv" och det blir rent livsfarligt i längden.

Nu är hon snart två och nu går det faktiskt lite bättre. Hon förstår mer vad man säger till henne, men inte sjutton litar jag på att hon gör som jag säger. Och nu är jag själv höggravid och kan knappt hänga med i hennes tempo längre, så det är lite farligt bara det. Nä, oftast får hon stanna hemma - det är lugnast så!
 
Sv: Barn i stallet?

Så länge de inte var rörliga gick det väl bra då man kunde ställa vagnen på "skyddad" plats men nu som 2 åringar tycker jag att det är svårt. Det går bra att göra "icke-direktkontakt med häst-saker" men jag vill helst inte ha med dem i hästhanteringen. Nu har det kanske att göra med att det är två stycken att hålla reda på men det känns inte säkerhetsmässigt o.k för mig. Om pappan kan följa med blir det betydligt lättare och de får klappa och borsta litegrann med hjälp. Jag antar att det kommer att bli lättare ju äldre man är så att man kan lita på att de verkligen håller sig till en säker plats om det skulle behövas.
 
Sv: Barn i stallet?

Hej! Mina barn har alltid varit med i stallet. Jag har haft med mig barnen dagligen och den äldsta sonen är 6 år nu mellan tösen 4 och lilltjejen 9 mån.
De har fått hjälpa till i den mån de kunnat och visst har det hänt att de kollat in bajset lite väl noga :eek: men de är ju inte farligt :p
Eftersom jag alltid haft ganska många hästar och i princip alltid tagit hand om dem själv så har det helt enkelt fått lov att funka.
Min sambo morgonfodrar så det räcker med att vi släpper ut dem, då brukar barnen få hjälpa till med de snälla hästarna eller så får de stå i en box (tom) och titta ut. När de var riktigt små så stängde jag boxdörren så de inte kunde gå ut :o men det har aldrig varit några problem, barnen har tidigt fått lära sig att i stallet lyssnar man annars kan de bli farligt.
Ridningen har jag väntat med tills min sambo kommer hem. Fast innan lilltjejen föddes var det inga problem att barnen var med och tittade när jag red. Hemma lekte dom snällt och om vi åker in till ridhuset sitter dom på läktaren och tittar :) Konstigt nog har de inte tröttnat än :cool:
Det som är jobbigt nu är att min lilla tjej på 9 mån inte vill sitta i vagnen hon vill krypa på golvet.... och det är ju inte så lätt i ett stall.. men dom växer till sig.

Lycka till!
 
Sv: Barn i stallet?

Jag har en dotter som nu är sju år, hon har varit med i stallet i olika former sedan hon var nyfödd.

Fram till ett års ålder, ungefär, så kunde hon vara med och sitta i vagn medan jag mockade, pysslade med hästen osv. Om jag red, så var hon hemma hos sin pappa.

Mellan ett och två års ålder tycker jag var den svåraste tiden att ha med henne i stalet. Fullt med spring i benen och inte så mycket vett att lyssna på mamma..... Så då var hon inte med så mycket, utan oftast hemma med pappa.

Från två-tre års ålder har hon varit med rätt mycket i stallet och "hjälpt till" att mata hästarna, borsta, mocka osv. I fyraårsåldern blev hon mer intresserad av att rida också, och började då också få tålamod att sitta och titta medan jag red ett (kort!) ridpass i paddocken. Så sedan dess har vi gjort så att hon får rida först i 15-20 minuter (bra uppvärmning för hästen...), och sedan rider jag ett kortare träningspass, och så får hon skritta av. Vi har en islandshäst, så han är ju inte SÅ mycket för stor för henne.... Nu när hon är lite större har hon också börjat få "egna" riddagar (vilket jag också har).
 
Sv: Barn i stallet?

har oxå en¨2 åring hemma och en 9 åring och en 8 åring
min 2-åring har alltid fått följa med till stallet sedan hon drygt varit en månad och då sov hon snällt i vagnen i 5 timmar och på den tiden han jag göra det som skulles
när hon blev äldre så fick sambon vara med lilltjejen

nu har jag stallet på gården och 2-åringen är med fortfarande tack och lov med ett vakande öga av sina äldre syrror och lessnar dom på stallet så kan dom alltid gå in eller leka på gården tills jag gjort mitt

rider jag så får flickan följa med i vagnen och sova ute om det går så bra annars så ställer farmor upp
 
Sv: Barn i stallet?

om jag tar med dottern till stallet utan att någon annan följer med som kan passa henne mockar jag bara och gör mat. men oftast kan sambon ha henne när jag vill rida
 
Sv: Barn i stallet?

Hej har oxå en man som jobbar mycket borta.. har en 7,5 åring och en 1,5 åring, stora tjejen har en egen häst så hon är med jämt och tar hand om henne, den lilla tjejen som vägrar sitta i vagn och helst står under hästen hon måste jag tyvärr ha med mig pga att vi inte har några far eller morföräldrar i närheten. mocka och göra mat brukar hon hjälpa till med, sen försöker jag rida om hon sover, sen flörsöker jag lägga in så att jag rider ordentligt när min man är hemma. har en tjej somhjälper mig en gång i veckan med ridningen oxå. Men man får helt enkelt sänka sina krav, sen är jag gravid i v 14 så man vet väl inte hur länge man kan rida.
långt vart det...
 
Sv: Barn i stallet?

Jag har hästarna hemma så borsta och pyssla kan jag göra när hon ligger i vagnen, rider gör jag när sambon har henne eller vi har barnvakt. (Hon är 3 månader)
 
Sv: Barn i stallet?

Jag har haft mina med också. När jag hade häst på ridhus så följde 4åringen med ooch hjälpe till att borsta. Stränga regler om inget spring i stallet. Sen skrittade han fram och sen fick han sitta på läktaren eller i fikarummet med medhavd barnfilm:) (lyxigt med tv och video)medans jag red.
Nu med gården hemma och mannen på jobb så är dom ofta med. Ibland så vill dom mocka = inte kul... (för mig som vill att det ska göras noga)
janinaikrubba_1868.jpg

Men då kan man göra så här!
Har också satt upp en hoppgunga i en balk i taket där 9månaders hoppade glatt medans jag mockade och sjöng barnvisor. Har också haft dom i gåstol och begränsat ytan med balar eller skottkärra eller vad som nu fanns tillgängligt:D
Ridning får bli när jag har barnpassning. Övrigt får funka med barn.
Har man mockat en box kan dom ju leka där. Hink och spade?!
Att dom blir lite skitiga är inte hela världen;)
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 183
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 082
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
856
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp