Barn i lägenhet

Sv: Barn i lägenhet

Jag har faktiskt funderat på hur man löser det där. För jag kommer ju att vara ensam hemma hela dagarna med bebis och två hundar. Vad gör man liksom om det blir panik och någon av hundarna måste ut snabbt? Kan man smita ut 2 minuter så att hundarna får kissa utanför dörren medan bebis sover?
 
Sv: Barn i lägenhet

Well, min son lever än så länge och det har jag gjort hur många gånger som helst..

Man får ju självklart prioritera, det gör jag fortfarande. Behöver Sebastian mig just då, får hundarna vänta.
Behöver valpen akut gå ut, och Sebbe leker för sig själv i sin lekhörna, eller sover, så låter jag valpen kissa nedanför trappan bara.

När han var bebis passade jag ofta på att ta ut Benjamin och busa lite på tomten, medans han sov därinne. Sprang med jämna mellanrum och öppnade dörren och lyssnade, och lekte sen vidare.

Nu, när han sover för natten, funderar jag inte ens över om jag kan gå ut eller ej. Skulle han, mot all förmodan, vakna upp så kan inget hända. Han sover fortfarande i spjälsäng, och om han skriker i 2 min så dör han ju faktiskt inte..
 
Sv: Barn i lägenhet

Jag har faktiskt funderat på hur man löser det där. För jag kommer ju att vara ensam hemma hela dagarna med bebis och två hundar. Vad gör man liksom om det blir panik och någon av hundarna måste ut snabbt? Kan man smita ut 2 minuter så att hundarna får kissa utanför dörren medan bebis sover?

Inga som helst problem! :)

Det hände att jag hade vår hund hemma när vi bodde i lägenhet och då smet jag ibland ut och snabbkissade honom medan barnen sov. Det hände aldrig att jag kom tillbaka och något av barnen var vakna.

Jag passade även på att duscha när de sov och då hände det ibland att de vaknade. Men de fick skrika den tiden det tog mig att tvätta ur schampot och torka mig.

Jag tror att det var värre för mig som mamma. Man vill ju inte att ens barn ska vara ledsna, men de far inte illa av det! :)

/Timsetim
 
Sv: Barn i lägenhet

När de kan gå så kan de gå i trappor (dottern har blivit en hejare på detta sen vi flyttade till hus). Innan dess orkar man bära dem en våning. Funkar det inte att bära dem i liggdelen längre så får man ha en plättlätt paraplysulky som går lätt att bära med en hand och förvara ihopfälld i lägenheten, barnet bär man med den andra armen och packningen (packa lätt!) på ryggen. Så skulle jag lösa det. :)

Ja.... vi har ju redan hittat en bra lösning för vår del (som jag skrivit om ovan), men jag antar att du inte direkt svarade mig?? :confused:
 
Sv: Barn i lägenhet

Man kan ju ta med sig bebisen i barnvagn och gå ut med hundarna. Så gör jag. Vid typ 9 tiden klär jag på bebis, tar med mig hunden och går ut. Faktiskt har det blivit en trevlig rutin. Och hunden har lärt sig att uppföra sig bredvid barnvagnen. Har blivit lite lydnad i våran rutin med...himla bra.
 
Sv: Barn i lägenhet

Är man nojig så kan man ju skaffa sådan... babyvakt? Vad heter det? Så att man hör om bebis vaknar.

Vi bor så högt upp i huset så bara hissen upp och ned tar flera minuter. Sen ska tjorvhund *jag har hur lång tid på mig som helst* kissa. Så jag uteslöt det. Tror jag...
 
Sv: Barn i lägenhet

De lär sig!!

Min f.d. svägerska sa något som jag ofta tänker på. Att hennes äldre barn bär hon fortfarande mer på än henne yngre... Just för att det äldre barnet var ensam och helt enkelt blev mer "bortskämd". Den yngre fick ju lära sig direkt att vänta. Precis som dina barn fått lära sig direkt :) De är ju trots allt två :p

Tänk hur mycket man vänta på en förskola också... Alla får ju inte blöjorna bytta samtidigt och alla barn jag träffat på har alltid tagit det med ro :) De väntar snällt på sin tur eftersom att det är en invand rutin! Men är de ensambarn så ska det gå FORT när pappa eller mamma kommer :D
 
Sv: Barn i lägenhet

Jag har faktiskt funderat på hur man löser det där. För jag kommer ju att vara ensam hemma hela dagarna med bebis och två hundar. Vad gör man liksom om det blir panik och någon av hundarna måste ut snabbt? Kan man smita ut 2 minuter så att hundarna får kissa utanför dörren medan bebis sover?


Ja det kan du om du bara är på gården, jag passar ju ofta på att utfodra hästarna här hemma när Vincent sover, han blir så upprörd om jag går ut utan honom & det går inte att ha honom i vagnen heller då han skriker som en galning om vagnen är stillastående.
 
Sv: Barn i lägenhet

Jag bor bara en trappa upp så jag är ute och inne igen på en minut. :D
Och min lilla tik som den stressmajja hon här tycker att allt ska gå fort så hon kissar alltid inom 30 sekunder från det att hon kommit ut och då måste såklart hanhunden markera över så att få hundarna att kissa är snabbt jobbat här. :D

Däremot längtar jag efter att få gå långpromenader med bebis i vagn istället för i magen. :love:
 
Sv: Barn i lägenhet

Ja för det känns ju som att det vore enklare att bara springa på gården i 1-2 minuter om bebis sover, istället för att börja klä på bebis och ut med vagn om hundarna bara behöver få komma ut och snabbkissa.
Fast å andra sidan så är det väldigt sällan det behövs med vuxna hundar. Man planerar in en promenad ungefär var 4:e timme men måste dom vänta en timme extra för att bebis skulle vilja äta/skrika/skita så är det inte nåt dom dör av.
 
Sv: Barn i lägenhet

Nej gud, jag vet inte hur många miljoner gånger mina stackars vovvar har fått vänta :o Där står Benni vid dörren med benen i kors och piiiiiper för han vill ut. Och precis då är det något med Sebastian, som gör att vi inte kan gå ut. Det är bara att säga åt honom att vänta.. Och det gör han.

Valpen kan ju inte vänta, så jag får helt enkelt ta att han kissar inne ibland. Man kan ju inte vara på flera ställen samtidigt liksom, och det är en prioriteringsfråga varje gång. Vem behöver mig mest? :p
 
Sv: Barn i lägenhet

Tänk hur mycket man vänta på en förskola också... Alla får ju inte blöjorna bytta samtidigt och alla barn jag träffat på har alltid tagit det med ro :) De väntar snällt på sin tur eftersom att det är en invand rutin!

OT: Jag är av åsikten att detta inte alltid är av godo, i allafall när det gäller små barn (upp till 1-1½ år)...
 
Sv: Barn i lägenhet

*kl*

Med en BEBIS som fortfarande inte tar sig ur en lift eller spjälsängen är det ju inga större problem med något.

Det kommer senare när den är rörlig :crazy:

Man kan inte lämna en ett-åring i lgh och gå ner en gång till efter matkassarna, liksom.

Eller, det skulle man kanske kunna om man hade en hage den inte kunde klättra över eller så.

Jag tyckte dock vagnbehovet var störst när man hade TVÅ barn. Att gå med ett barn fixar man ju.

Det är mindre kul när två piper iväg åt var sitt håll :eek: Vi har bara några meter från porten till en väg där folk har noll sikt men kör som idioter.

Syskonvagnen med bälten var guld värd i trafiken :idea:
 
Sv: Barn i lägenhet

Ja det vore mysigt om fler hade förutsättning för att vara det! Jag skulle önska det starkt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp