Barn/familjeponny, storlek och ras?

Sofie.S

Trådstartare
Sitter och drömmer mig bort lite och tittar på annonser på ponnyer.
Skulle vilja köpa föl/unghäst och rida/köra in själv som blivande barn - och familjeponny.

Vad har era barn för ponnyer? Ålder på barnen? Ras på ponnyerna?
Kan ni föräldrar rida dem själva? Kör ni dem?

Jag velar lite om storlek på ponny, B-ponny är jag för tung för att rida men känns mer lagom för de minsta nybörjarna. En C-ponny kan jag rida och underhålla men känns i största laget? :)
 
Sitter och drömmer mig bort lite och tittar på annonser på ponnyer.
Skulle vilja köpa föl/unghäst och rida/köra in själv som blivande barn - och familjeponny.

Vad har era barn för ponnyer? Ålder på barnen? Ras på ponnyerna?
Kan ni föräldrar rida dem själva? Kör ni dem?

Jag velar lite om storlek på ponny, B-ponny är jag för tung för att rida men känns mer lagom för de minsta nybörjarna. En C-ponny kan jag rida och underhålla men känns i största laget? :)

Mina 6-aringar har en maxad Welsh A, som vi har haft i over tre ar. Han var 13 nar vi kopte honom, och hade gjort "allt" vilket var precis vad jag var ute efter. Han ar alltsa 16 nu och helt perfekt. Mina barn ar sma i vaxten sa kommer att kunna rida honom i manga ar framover. Jag kan ocksa rida honom och det gor jag regelbundet (ca en gang i veckan) och utover det longerar och tomkor jag. Barnen rider 2-4 ggr/vecka beroende pa arstid och ovriga omstandigheter.
 
@Sunshine Roligt att läsa! Hur hög är ponnyn och barnen?
Är gravid med första barnet barnet och hoppa verkligen att hästintresse ska växa fram :)
 
@Sunshine Roligt att läsa! Hur hög är ponnyn och barnen?
Är gravid med första barnet barnet och hoppa verkligen att hästintresse ska växa fram :)

Ponnyn ar ca 120 cm i mankhojd, och barnen ar just nu 108 cm (16kg) resp 118 cm (18kg) - valdigt sma alltsa for sin alder.

Mitt basta rad ar att vara talmodig. Mina barns hastintresse har varierat kraftigt, fran att vara superentusiastiska till att vi funderat pa att salja ponnyn och tillbaka igen... Man far rakna med att gora allt sjalv, och att leda runt runt... Mitt langsta barn har bara precis nu, vid 6.5 ars alder, borjat rida sjalv utan ledare. Jag skulle helt klart rekommendera att ta en ponny pa foder istallet for att kopa en egen, for man vet aldrig hur det blir och tiden kan kannas lang!
 
Köper jag en ponny redan nu så är det mycket för min egna skull och för blivande mormor som delar hästintresset med mig. Att jag vill köpa ett föl/unghäst beror på att jag vill göra allt själv, då vet man lite mer vad man får för häst och vad hästen har i bagaget :)
Men absolut, man kan aldrig räkna med att intresset för hästar ska finnas året om, det kommer antagligen att pendla.
 
Min erfarenhet är att om ponnyn är av rätt storlek, blir det roligare för barnen. Dvs, kan dom själva nå och borsta (och inte bara benen), leda och sadla tycker barnen i regel att det är roligare. Här hemma har vi devisen, en ponny ska man växa ur, inte i. Och jag har två shettisar just nu, den ena är dotterns, den andra är min.

Dotterns är en äldre valack som vi har på foder, en typisk shettis med allt vad det innebär. Han är gudasnäll att borsta på, stå i gången, rida med ledare osv men släpper jag vet jag att hon behöver vara väldigt bestämd annars gör han som han vill. Nu är min dotter bara snart 3, och är väldigt nöjd med att rida med ledare. Det ger henne dessutom möjligheter till att träna upp balansen bra, och hon får ta allt i sin takt.

Den andra shettisen är en unghäst ännu, 12a, och tanken är att han ska köras in till våren lite smått och sen ev till hösten 15 sittas in. Han är av en liten annan typ av shettis, väldigt lyhörd och betydligt med lättövertalad än den äldre herrn, och förhoppningsvis kommer han kunna fungera som ridponny åt dottern när hon börjar vilja rida mer själv. Att jag däremot ska kunna rida ponny som hon kan ha är dömt att misslyckas, jag är över 180 så min ponnytid är liksom över. Och hurvida hennes intresse kommer hålla i sig är alltid svårt att veta, jag har ju min ponny, och gammelman är sällskap åt denne. Vill hon rida, pyssla osv går det bra, men ingenting jag kräver, eller faktiskt ens föreslår, är hon med ut i stallet är det på hennes initiativ. Vi har hästarna på gården, och hon är gärna ut och fodrar dom, fyller vatten och borstar och rider, förra vintern skulle hon absolut rida fast det var -20 t ex. Men hon kan lika gärna tröttna imorgon, och då är det ok, ponnyerna är mina, ansvaret är mitt, och skötseln står på mig.

Angående storlek är jag inte rädd att hon kommer växa ur shettisarna på många många år, det finns mycket att växa i och gammelman är bara 90 cm, så inte ens en stor shettis.

Tillägg, dotterns och hennes Humle :)
 
Senast ändrad:
Sitter och drömmer mig bort lite och tittar på annonser på ponnyer.
Skulle vilja köpa föl/unghäst och rida/köra in själv som blivande barn - och familjeponny.

Vad har era barn för ponnyer? Ålder på barnen? Ras på ponnyerna?
Kan ni föräldrar rida dem själva? Kör ni dem?

Jag velar lite om storlek på ponny, B-ponny är jag för tung för att rida men känns mer lagom för de minsta nybörjarna. En C-ponny kan jag rida och underhålla men känns i största laget? :)
Jag köpte en ungponny, en welsh mountain till barnen. Hon är en livlig ponny, men ändå snäll och försiktig med barnen. Hon är ca 120 hög. Barnen är nu 8 och 5 år, minstingen snart 1. 8 årige sonen är inte intresserad längre och rider inte men han hade lätt kunnat rida flera år till storleksmässigt.

Jag körde in ponnyn så hon körs lite med jämna mellanrum, det kan jag rekommendera, är ganska kul :)
 
Min erfarenhet är att om ponnyn är av rätt storlek, blir det roligare för barnen. Dvs, kan dom själva nå och borsta (och inte bara benen), leda och sadla tycker barnen i regel att det är roligare. Här hemma har vi devisen, en ponny ska man växa ur, inte i. Och jag har två shettisar just nu, den ena är dotterns, den andra är min.

Dotterns är en äldre valack som vi har på foder, en typisk shettis med allt vad det innebär. Han är gudasnäll att borsta på, stå i gången, rida med ledare osv men släpper jag vet jag att hon behöver vara väldigt bestämd annars gör han som han vill. Nu är min dotter bara snart 3, och är väldigt nöjd med att rida med ledare. Det ger henne dessutom möjligheter till att träna upp balansen bra, och hon får ta allt i sin takt.

Den andra shettisen är en unghäst ännu, 12a, och tanken är att han ska köras in till våren lite smått och sen ev till hösten 15 sittas in. Han är av en liten annan typ av shettis, väldigt lyhörd och betydligt med lättövertalad än den äldre herrn, och förhoppningsvis kommer han kunna fungera som ridponny åt dottern när hon börjar vilja rida mer själv. Att jag däremot ska kunna rida ponny som hon kan ha är dömt att misslyckas, jag är över 180 så min ponnytid är liksom över. Och hurvida hennes intresse kommer hålla i sig är alltid svårt att veta, jag har ju min ponny, och gammelman är sällskap åt denne. Vill hon rida, pyssla osv går det bra, men ingenting jag kräver, eller faktiskt ens föreslår, är hon med ut i stallet är det på hennes initiativ. Vi har hästarna på gården, och hon är gärna ut och fodrar dom, fyller vatten och borstar och rider, förra vintern skulle hon absolut rida fast det var -20 t ex. Men hon kan lika gärna tröttna imorgon, och då är det ok, ponnyerna är mina, ansvaret är mitt, och skötseln står på mig.

Angående storlek är jag inte rädd att hon kommer växa ur shettisarna på många många år, det finns mycket att växa i och gammelman är bara 90 cm, så inte ens en stor shettis.

Tillägg, dotterns och hennes Humle :)


Jag haller inte helt med om ratt storlek... Var forsta ponny var en laneponny, en pytteliten minishettis som var perfekt for mina da 3-aringar. Men i den aldern sa var de ju inte sa jatteintresserade av att leda runt ponnyn, borsta var roligt i tre minuter typ, och att sadla hade de ju aldrig klarat av - om inte annat sa pga vikten pa sadeln! Och den dar lilla shettisen var riktigt busig, antagligen for att ingen kapabel person nagonsin ridit honom - det var han ju alldeles for liten for.

Jag ar jattenojd att jag kopte en lite for stor ponny faktiskt (mina barn var ju bara tre ar nar 120cms ponnyn inhandlades). Nar de var yngre och nojda med att bara ledas runt i skogen eller pa ridbanan, sa funkade det alldeles utmarkt - han ar en fantastisk ledponny. Och nu, nar de ar betydligt mer kapabla eftersom de ar aldre och kan mer, sa ar han perfekt storlek men fortfarande finns det att vaxa i sa vi kommer att kunna ha kvar honom i manga ar framover. NU leder de omkring honom overallt, till och fran hagen osv, borjar fixa att satta pa grimma och trans, kan ta av sadeln men inte satta pa (fortfarande for tungt!!) osv osv.
Han ar riktigt valutbildad sa de kommer att kunna trana/tavla dressyr, han hoppar jattebra, ar snall att rida ut pa, longerar som en drom... jatteskont att inte behova byta ponny tycker jag sarskilt eftersom de blir som familjemedlemmar...
 
Min erfarenhet är att om ponnyn är av rätt storlek, blir det roligare för barnen. Dvs, kan dom själva nå och borsta (och inte bara benen), leda och sadla tycker barnen i regel att det är roligare. Här hemma har vi devisen, en ponny ska man växa ur, inte i. Och jag har två shettisar just nu, den ena är dotterns, den andra är min.
Jag är helt enig med dig, det blir mycket roligare för barnet om hen kan borsta och pyssla själv på en lagom stor ponny, kanske till och med försöka sadla och tränsa - det gjorde min äldsta son från 5 års ålder... Och min minsting var 3½ när han tyckte att han kunde leda ut sin ponny själv...
IMAG0236.jpg
 
Jag har en shettis som mina syskonbarn rider och pysslar med när de hälsar på. Nu är ju detta min ponny som jag har köpt till mig, men jag delar gärna med mig :). Hon är bara 90 cm i mankhöjd och har passat bra för alla barnen, från ca 2 år till ca 10 års ålder. Äldsta flickan tycker jag är för lång nu, hon är 11. Jag har dålig koll på längd och vikt på barnen, de är typ normalstora. ;) Ponnyn är otroligt snäll att pyssla med, alla 5 ungarna kan drälla runt henne samtidigt och borsta, klappa och fläta och hon står som ett ljus. Lika snäll att rida så länge jag leder eller longerar, rida själv funkar tyvärr dåligt och jag är för stor för att kunna rida till henne (är ca 160cm/60kg). Ponnyn är inkörd också, väldigt snäll med det också och ungarna tycker det är minst lika roligt att åka vagn som att rida. Att ponnyn är så liten gör barnen väldigt trygga runt henne och det tycker jag är viktigast när de är små. Den äldsta får rida på min storhäst nu när hon börjar bli lång, eller köra ponnyn.
 
Tack för alla svar!

Har nog konstrat att jag ska hålla ögonen öppna efter en B-ponny. Inget jag kan rida men säkert mer kvalité för de minsta barnen. :)
 
Min dotter på 7 år rider fortfarande sin minishettis på 86 cm, går bra men det börjar nog bli dags att leta större snart:

10616087_10152641433720842_1965501043556774489_n.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 576
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 430
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp