- Svar: 95
- Visningar: 7 716
Utredningen av missförhållandena hos en ridklubb i Stockholms län fortsätter. Nu stoppar Svenska Ridsportförbundet barn från att arbeta i stallet i utbyte mot ridlektioner. Samtidigt vill klubben slänga ut privatryttarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det en bitter privatryttare som anmält eller?Utredningen av missförhållandena hos en ridklubb i Stockholms län fortsätter. Nu stoppar Svenska Ridsportförbundet barn från att arbeta i stallet i utbyte mot ridlektioner. Samtidigt vill klubben slänga ut privatryttarna.
Ja, vi hade också stalljourer på ridskolan när jag var liten. Visserligen bättre uppstyrt där privatryttarna hade huvudansvar men det var ändå tungt jobb och min mamma har berättat att jag väldigt ofta var sjuk från skolan vardagen efter jourhelgerna. Jag var helt enkelt slutkörd. Gissar att mina föräldrar inte var helt förtjusta men det var obligatoriskt inom skötarsystemet på ridskolan och jag ville ju verkligen..En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).
Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).
Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.
Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
Det är ju livsfarligt!En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).
Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).
Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.
Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
Är ju i så fall bättre att dessa elever får riktig lön istället för att tidigt skolas in i svartarbete och att lön är lika med ridning och träning.Jag säger inte att det är så... Men jag kan tänka mig att det är föräldrar, mor- och farföräldrar som har råd att betala barnens ridning, skjutsar dem till och från ridningen och inget mer... att barnen inte får tid att vara i stallet och sköta hästarna, hjälpa till att leda och njuta av stallgemenskapen.
Dessa föräldrar, mor- och farföräldrar kanske tycker att det är orättvist att de barn som "bor i stallet" får "billigare" ridning. Ridpriserna är ju faktiskt dyra och då anser de att deras barn också ska ha lägre pris på ridningen och då tar de lagar och förordningar till sin spets.
Att ridskolan och stallet är en fristad, en av landets städers största fritidsgårdar, med personal och försäkringar som betyder mycket för många barn och deras familjer, är då lätt att glömma.
Jag har volonterat både som stallvärd (foderansvar), ledare på nybörjar- och handikapplektioner, målat stall, kollat hästarna som gått på sommarbete, stått i café varit garderobsvakt i bingolokal nån gång i månaden, gick brandvakt om nätterna i 6 månader, då vi hade en pyroman i krokarna som ställe bensindunkar med trasor i, samt smög runt stallarna och ridhusen ett år... och ibland blev jag erbjuden rabatterad ridavgift. Men det var visserligen som vuxen, då de också visste att jag var arbetslös, så jag var inventarie i stallet
Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids? och hur ska det beskattas och finns det a-kassa för dessa barn? Ska lönen vara pensionsgrundande?Är ju i så fall bättre att dessa elever får riktig lön istället för att tidigt skolas in i svartarbete och att lön är lika med ridning och träning.
Exakt, de ska inte arbeta.Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids?
Eller hur.Exakt, de ska inte arbeta.
Speciellt inte med uppgifter som är tunga och farliga även för vuxna. Leda ponnys åt nybörjare, rykta snälla hästar, hjälpa en vuxen att mocka en kortare stund, det är rimliga uppgifter. Absolut inte ansvara för mycket mockning, fodring, eller insläpp/utsläpp.
Kan man inte få sin affärsverksamhet att gå runt utan olagligt barnarbete så får man lägga ner den.
En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).
Ja, jag håller med. Jag tror någon förälder ska vara närvarande, och ridlärare finns ju på anläggningen en del av tiden, men ungdomarna gör garanterat det mesta.Det är ju livsfarligt!
Endast erfarna vuxna bör sköta in- och utsläpp, är min åsikt. Har inte klubben råd att anställa någon för det får dom försöka skaffa vuxna volontärer. Inhyrda privatryttare till exempel, ge dom kraftig rabatt om det är svårt att få tag på villiga.
Det är verkligen helgalet. Jag är helt för att barn och ungdomar får delta i arbetet, men inget - alls! - ska hänga på att de utför någon uppgift. Det vill säga, om barnet väljer att åka hem så ska det finnas personal som utför arbetet. Om barnet väljer att vara med och fodra till exempel så ska de få göra det, så länge det inte innebär några risker, för att de tycker att det är kul och vill lära sig mer. Men hästarna ska få mat och tas om hand av personal oavsett. Vitt anställd personal...Vi hade något liknande på ridskolan jag gick på, vi hjälpte till på helger och fick ridlektioner. Jag och mina "arbetskamrater" var ansvariga för att ridskolan ens överlevde, vi var unga tonåringar! Jag hade extremt svårt att hinna med skolan, blev underkänd i massa ämnen, ångestproblematik och ville sluta hjälpa till men då fick de mig att stanna genom guilt trip. Jag är inte emot att unga hjälper till men det ska vara i utbildande syfte med ordentligt säkerhetstänk, inte för att ridskolan ens ska kunna gå runt.
Edit: Började redan som barn, men det var upp i tonåren som de verkligen la ansvar på oss.
Det här är ju toppen!Vad jag förstod så var verksamheten mer eller mindre beroende av att dessa barn arbetar. Vår ridskola har också stallvärdar, men de är då ett tillskott till personalen och gör enklare saker som ta ut ponnys i hagen och hjälpa vilsna föräldrar på nybörjarlektionerna. Som tack har de träffar med grillning och tolkning på vintern, eller igångsättning av ponnysarna efter sommarbetet. Barnens regelbundna ridning är alltså inte beroende av stallvärdsarbete, inte heller är skötseln av ridskolan det.
Själv tyckte jag inte barn ska jobba öht oavsett om lönen är vit eller lön i ridlektioner.Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids? och hur ska det beskattas och finns det a-kassa för dessa barn? Ska lönen vara pensionsgrundande?
Så är det för oss på nya ridskolan också 1-2 helgjourer. Förra terminen hade min grupp 2 dagar, den här terminen har vi bara 1.När jag red på ridskola i tonåren var det obligatoriskt med stalljour en helgdag/termin. Då skulle man vara i stallet från kl 8 till kl 20.
En privathästägare hade ansvaret och lektionsryttarna (tror vi var 3 per dag, minns inte riktigt) hjälpte till med allt. Morgonfodring, utsläpp, mockning, lunchfodring, insläpp, em-fodring, mockning, kvällsfodring. Var säkert nåt mer också.
Men vad jag minns så var det bara ridskolehästarna som vi släppte ut och in på helgerna.
Det är verkligen helgalet. Jag är helt för att barn och ungdomar får delta i arbetet, men inget - alls! - ska hänga på att de utför någon uppgift. Det vill säga, om barnet väljer att åka hem så ska det finnas personal som utför arbetet. Om barnet väljer att vara med och fodra till exempel så ska de få göra det, så länge det inte innebär några risker, för att de tycker att det är kul och vill lära sig mer. Men hästarna ska få mat och tas om hand av personal oavsett. Vitt anställd personal...