- Svar: 95
- Visningar: 7 716
Utredningen av missförhållandena hos en ridklubb i Stockholms län fortsätter. Nu stoppar Svenska Ridsportförbundet barn från att arbeta i stallet i utbyte mot ridlektioner. Samtidigt vill klubben slänga ut privatryttarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är tydligen "förbjudet" och mot barnkonventionen, om jag förstått saken rätt. Själv tyckte jag, när jag var barn, att det var en verklig win-win att hjälpa till på fem nybörjarlektioner mot att, när jag skrapat ihop mina fem gånger, få en gratis ridlektion. Jag tyckte både det var kul att hjälpa dem som inte kommit lika långt som jag (hade vissa elever som jag hjälpte återkommande varje vecka) och dels såklart att det var kul att få extra ridlektioner. Det är nog till och med så att jag, om jag fått välja, betydligt hellre hade velat ha gratislektionerna än motsvarande pengar!Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^Det är tydligen "förbjudet" och mot barnkonventionen, om jag förstått saken rätt. Själv tyckte jag, när jag var barn, att det var en verklig win-win att hjälpa till på fem nybörjarlektioner mot att, när jag skrapat ihop mina fem gånger, få en gratis ridlektion. Jag tyckte både det var kul att hjälpa dem som inte kommit lika långt som jag (hade vissa elever som jag hjälpte återkommande varje vecka) och dels såklart att det var kul att få extra ridlektioner. Det är nog till och med så att jag, om jag fått välja, betydligt hellre hade velat ha gratislektionerna än motsvarande pengar!
Jag har aldrig sett nåt i barnkonventionen om detta. Däremot ska barn skyddas mot arbete som är skadligt eller hindrar barnet från skolgång. Och det har inte med ovanstående att göra.Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^
Alltså argumenterar inte mot dig, är lite förvånad över att det är en grej. Även om jag förstår, tänker att det är skillnad mellan att aldrig avlöna någon i ett stall vs ha några ungdomar/barn som leder på en lektion.
Om det ges en ersättning har väl betydelse för om det definieras som arbete i relation till förbud om barnarbete?Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^
Alltså argumenterar inte mot dig, är lite förvånad över att det är en grej. Även om jag förstår, tänker att det är skillnad mellan att aldrig avlöna någon i ett stall vs ha några ungdomar/barn som leder på en lektion.
Jag såg på anslagstavlan i stallet att ridskolan erbjöd en gratis lektion om man var ledare på 5 testa på ridning för barn (en sån var ca 15 min).Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Det finns ju många ridskolor som hanterar skötarsystem. Även kommunala med facklig insikt. Det här måste vara något annat problem som inte går att utläsa.Att barn får hjälpa till i stallet och få ridlektioner i utbyte är väl ändå enbart positivt!!! Kan inte se ett enda fel med det faktiskt. Så trött på det här konstiga samhället som bara krånglar till saker mer och mer.
Ja, det vore väldigt konstigt om de vänt sig emot det.Det finns ju många ridskolor som hanterar skötarsystem. Även kommunala med facklig insikt. Det här måste vara något annat problem som inte går att utläsa.
Håller med. Det måste ligga något mer bakom.Det finns ju många ridskolor som hanterar skötarsystem. Även kommunala med facklig insikt. Det här måste vara något annat problem som inte går att utläsa.
Så överdrivet allt ska bli. Lagen kom till för att förhindra att barn i Pakistan skulle knyta mattor 14 timmar om dagen ist för att gå i skolan, inte för att förhindra att medelklassungdomar sopar stallgolvet på sin fritid.Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Jag tror det handlar om något sånt, dvs barn har tagit mockningar och fodringar i utbyte mot lektioner.Håller med. Det måste ligga något mer bakom.
Kan minderåriga ensamma haft hand om något utan ansvarig vuxens närvaro kanske? Eller att det i för stor utsträckning varit beroende av barnens insatser för att det överhuvudtaget skulle fungera med tex mockning, fodring etc?
Hur som helst. Risken om man inte får något i utbyte för att hjälpa till på ridskolan är väl att alla som har möjlighet letar upp något mer tvivelaktigt ställe som har lite hästar att hjälpa till hos...
En ridklubb i Stockholms län utreds sedan en tid av Svenska Ridsportförbundet. Anmälningar om brister i klubbens ekonomi och demokratiska styrning, liksom dåligt bemötande av barn och unga är det som ligger bakom. Klart är att klubben har så dålig ekonomi att kommunen har tagit över klubbens ridanläggning, värd sju miljoner kronor.