Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Någon som hört talas om "barkhovar"? Det ska tydligen vara om hoven har tvärgående torrsprickor. Jag har aldrig hört uttrycket, kanske det bara används lokalt i delar av landet? Eller?
Jo jag....
har haft en kallblodstravare med barkhovar,, namnet kommer nog ifrån att hovarnas yta verkligen ser ut som bark, tänk dig en barkbits yta,, lite skrövlig o torr,, min vart bättre med att jag fuktade bädden, så att den inte var så torr,, o sen fick hon hovfukatre på vissa timmar.
Barkhovar, är när hoven har en form av onormalt horn, det kan vara ärftligt, allrahelst hos kallblodshästar, men kan också bildas på kroniska fånghovar. Kan även uppstå vid dålig hudkvalitet, mugg och rasp.
Kan se ut som räfflor, ränder vertikalt på hoven.
Någon behandling finns inte, mer än att det är noga med en god hovvård, och det går att raspa barkhornet. (samt vattenbehandling, som prunella gjort).
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Kropp & Själ Aldrig varit med om ett bäst före datum på en sån produkt, däremot hållbarhet efter öppnande. Beror ju så klart på vad som är i den, men...
Ekonomi & Juridik Då får du räkna på investeringskostnader, avskrivningstid och tja, jag har svårt att se kalkylen gå ihop.
Du får inga miljoner för att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.