Barkätande hästar

S

Svanhild

Undrar lite hur ni reagerar o tänker när ni ser hästar som gnager bark? Jag ser hagar lite varstans där träden är ringbarkade o hästarna ser ut att ha kraftigt tråkigt...

Nu till mina funderingar: JNär jag var liten o bodde hos mamma o pappa var det inte jag som bestämde över hästarnas foderstat o mina föräldrar tyckte mineraler bara var dyrt o onödigt + att de gav hästarna ganska kasst hö. Hästarna i sin tur var fula i pälsen o åt både bark o jord...

Nu sedan jag är min egen herre o sköter mina egna hästar o deras foderstat o har foderlära i ryggen VET jag att mineraler inte är skitsnack utan ger det till mina hästar. De har mycket tuggtid på grovfoder i hagen o boxen stora omväxlande hagar. Mina år som egen hästägare har jag inte fått ett enda träd ringbarkat...

Fler som upplevt liknande? Hästar som mår gott o slipper mörda träd när de har bra foder?

Sv: Barkätande hästar

Beror väl på vilket trädsort det är. Asp räknas här som godis, det ringbarkas friskt, två, två och en halv meter upp på jätteträd och små träd mördas för att skala av allt ätligt. Kvistar upp till en centimeter i diameter tuggas och äts som de är.
Hade jag sett ngt liknande på björk, tall eller gran skulle jag nog blivit lite rädd. Granskott kan jag däremot se att de äter med ojämna mellanrum. Eller rättare sagt känna lukten.
Rötter letar de ibland.
Apropå helgen som varit. Julgranar äter de däremot inte- det finns annat att gnaga på än att få glitter mellan tänderna.

Även om hästar till större delen livnär sig på gräs om de får välja ingår bland annat bark i den naturliga dieten. Därför skulle jag inte tolka barkätning som något onaturligt.

Nja, onaturligt är det inte men onödigt o trist o som sagt i alla fall mina hästar rör inga träd med ordentligt foder...

Fast saken är ju den att det inte nödvändigtvis är onödigt och trist. Det är ett naturligt beteende. Även kärnfriska hästar med toppenfoderstat kan ge sig på träd.

Men det är klart, hungriga hästar i tråkiga hagar blir lätt trädmördare.

precis, båda mina hästar gillar att äta träd och små buskar. och dom får båda hö, kraftfoder och vitaminer, plus att det är gräs i hagarna.

särskilt träd i salix-släktet är smaskens.

Mina hästar gnager på barken ibland trots att de alltid har ett bra hö i hagen. De får mineraler också. De gnager även på sommaren ibland trots stora betesmarker och gott om gräs.

Mina blir bävrar varje vinter. Slår aldrig fel, både träd och staketstolpar anfalls.

Detta även omd e har fri tillgång på stråfoder både inne och ute, de har stora, omväxlande hagar, polare och hela kitet. Och de får mineraler. Jag har något år provat överdoser mineralerna ganska kraftigt, men ingen skillnad.

Jag tror helt enkelt att de gillar träden. Vissa klarar sig prima, men sly stryker med fort som attans (asp är goooott, lönn också). Varför de ger sig på staketstolparna är en gåta, men det är inte för de saknar något iaf, månne de vill ha mer vedämne/grovfiber?

Tänkte jag skulle prova med aspbarkspellets något år faktiskt, och se. Iofs gör det mig inget att de käkar träd, det är deras träd liksom. Men ge fan i mina staket va!

De käkar btw sly på sommarbetet med, späda kvistar.

släppte min gammling på ett bete där det vuxit upp massa sly och han röjde allt på nån vecka. smidigt. :D

Mina hästar har gnagt på träden i hagen. Dock inte på alla. Asp är ju favoriten.;)
Det beror inte på att de får fel foder. Tvärtom har vi faktiskt försökt fått ena hästen att skala mer pinnar och grenar. Och det går ganska bra. Han har fått en gren i boxen lite då och då. Det är jätteeffektivt mot tandsten!!:idea:

Hade jag sett ngt liknande på björk, tall eller gran skulle jag nog blivit lite rädd. .

Min ögonsten älskar att äta tallkvistar och har inte visat några tecken på att bli dålig utav de. Så jag skulle vilja veta om du vet vad som är farligt med det?

Nu tog du meningen ur dess sammanhang. Asp äter de upp fullständigt, lämnar ett skelett kvar. Gnager t.o.m. på det rena träet. Skulle de t.ex. strippa en tall på ett liknande sätt så hade jag nog undrat. Då hade de nog haft en "brist" på endera sätt. Och jag hade nog då försökt ta reda på om det varit skadligt på ngt sätt. Men lite kvistar här och var eller bark, de är ju trots väldigt varierande ätare om de själva får välja.

Fast saken är ju den att det inte nödvändigtvis är onödigt och trist. Det är ett naturligt beteende. Även kärnfriska hästar med toppenfoderstat kan ge sig på träd.

Men det är klart, hungriga hästar i tråkiga hagar blir lätt trädmördare.

Håller med! En häst i vårt stall gnager gärna trä mitt i sommaren också när han går på sommarbete med massor av gott gräs.

okej, jag missuppfattade.

Brukar lägga in tall kvistar i hans box. Eftersom den andra hästen får mer foder och hö så blir min pålle avis näe han ser honom äta, vilket leder till att han står och slickar överdrivet på saltstenen och biter på inredningen där han ser honom stå och äta, men detta gör han ej när han får gnaga på tallkvistarna... ger han inte varje dag men lite då och då...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 730
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka