tina_sj

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips på övningar som förbättrar bärigheten :)
Är det mest galoppfattningar som förbättrar eller har Ni några mer tips?

Sv: Bärighet

Kom på en kanonövning men kräver en häst som redan har lite erfarenhet vilket din har.

brandetrning.jpg

Glöm inte att byta varv och kör den 3-4 ggr med 2-3 varv per gång under samma pass. Övningen kan göras i skritt först för att visa men ger bäst effekt i trav.

Jag tror inte på några speciella övningar. Man kan inte rida galopp-skritt-galopp och sen tro att hästen ska bära sig bättre.. det beror helt och hållet på ryttaren och vad den kan. Man kan göra tusen galoppfattningar och det förbättrar inte så mycket.. sen kan någon annan, mer kunnig hoppa upp och rider 10min och får ut det av hästen som man själv kämpat för under flera månader!

Jag rekommenderar att ta kontakt med någon duktig tränare :)

+koppen

jupp, precis!

När hästen bär sig ordentligt kommer det bakifrån och frammåt. Detta känner man tydligt.

Kommer ihåg första gången jag fick den aha-upplevelsen. På min C-ponny när jag var 14-15 år, under ett dressyrpass för en helt outstanding tränare jag hade då. Underbar känsla att äntligen förstå :)

Senast ändrad:

Det är klart att vissa övningar är mer styrektränande än andra. Och minst lika självklart att ryttarens förmåga är ännu viktigare.

Jag tränar en del galoppfattningar ur skritt. Jag jobbar en del med halt-rygga två steg - framåt.
Framåt kan här betyda valfri gångart.
Att utnyttja skolorna är heller inte så tokigt.

Tack för alla svar!
Jag ska prata med båda mina tränare ang detta & se om jag kan få hjälp med det.

Jag skulle vilja få henne mer "upp" och bärig i galoppen, gärna lite kortare & mer "gunghästgalopp" nu är den väldigt snabb & hon känns lång. Ska jag träna fattningar för att få till det?

Många, många fattningar, gärna på volt, är jättebra.

Jag brukar varva med lite hoppning, om man har en häst med någorlunda teknik som inte ramlar över hindren så är små studs väldigt bra och roligt.

Om man har fått till galoppen så att den funkar bra på volt så kan man lägga in bommar precis innanför stora voltspåret, upphöjda i ytterkanten, och börja med att hoppa över ett, sen två och till slut alla fyra. Lite trixigt och rätt jobbigt för hästen, men kul och jag tycker det ger bra resultat. Om man vill kan man ta travbommar på ena sidan och en galoppbom på andra sidan så får man in övergången också. :idea:

ska även skänkelvikningen göras i trav?

Förlåt missade ditt svar. Ja.

För att få henne att komma upp mer och lätta på framdelen så måste du visa henne vad det menas tydligt först. Börja träna känsligheten så att hon lyssnar direkt på din önskning.

Kör Koppens skritt-trav-skritt-trav tills hon tar det DIREKT. Honn ska alltså ge dig ett gesvar på dina önskemål omgående)

Gör det några pass så det verkligen sitter. inga mer speciellt krav, hyfsat samlat räcker här.

Sen när hon är snabb på reaktionerna och hon förstår så tar du er vidare till steg 2.

Nu lägger du till mer samling samtidigt som du visar "trav NU" från skritt så puchar du fram henne extra med rumpan och "lyfter" upp henne med underbenen. Detta kommer hon inte förvänta sig och det kommer bli att hon lyfter med hela bakdelen och lättar helt på framdelen. Gör detta en gång -släpp -beröm. Kör några vanliga skritt-trav-skritt utan extra samling igen.

Kör sedan moment samling -push -släpp-beröm igen. Börja med 2-3 ggr under första passet och tillsist har du en självbärande häst på några målmedvetnda träningspass.

Nu tror jag vad jag läst och sett att din häst har en bra kondis redan så detta är riktat till dig personligen och inget allmänt träningstips.

Säg till om du vill jag ska förtydliga något, alltid svårt att förklara en känsla.

Bra skrivet.
Vill även tipsa om att göra detta från halt också.

Senast ändrad:

Ja absolut och då måste det vara samlad halt och inte gääsp halt och fram i seeg skritt utan pang på röbetan! Men det är en superövning det med.

Börja med skritt - trav då det kommer vara lättare för henne att förstå och reagera på.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras När jag läste i tråden om försök att förbättra trubbnosaveln så blev jag nyfiken på om det är någon mer här än jag på Bukefalos som har...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Tora
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka