Sv: Bärighet
ska även skänkelvikningen göras i trav?
Förlåt missade ditt svar. Ja.
För att få henne att komma upp mer och lätta på framdelen så måste du visa henne vad det menas tydligt först. Börja träna känsligheten så att hon lyssnar direkt på din önskning.
Kör Koppens skritt-trav-skritt-trav tills hon tar det DIREKT. Honn ska alltså ge dig ett gesvar på dina önskemål omgående)
Gör det några pass så det verkligen sitter. inga mer speciellt krav, hyfsat samlat räcker här.
Sen när hon är snabb på reaktionerna och hon förstår så tar du er vidare till steg 2.
Nu lägger du till mer samling samtidigt som du visar "trav NU" från skritt så puchar du fram henne extra med rumpan och "lyfter" upp henne med underbenen. Detta kommer hon inte förvänta sig och det kommer bli att hon lyfter med hela bakdelen och lättar helt på framdelen. Gör detta en gång -släpp -beröm. Kör några vanliga skritt-trav-skritt utan extra samling igen.
Kör sedan moment samling -push -släpp-beröm igen. Börja med 2-3 ggr under första passet och tillsist har du en självbärande häst på några målmedvetnda träningspass.
Nu tror jag vad jag läst och sett att din häst har en bra kondis redan så detta är riktat till dig personligen och inget allmänt träningstips.
Säg till om du vill jag ska förtydliga något, alltid svårt att förklara en känsla.