Sv: Barfotaverkning
Jag har mina hästar barfota då de klarar av barfotagång utan problem, det finns ingen anledning att sko dem då det är sundare för dem att få gå utan. Detta är inget barfotafolk har kommit på utan detta får medhåll dels av hovslagarna och veterinärerna.
Problemet med skor är att dels att hoven inte kan flexa såsom den borde, att blodcirkulationen inte fungerar optimalt samt att stötdämpningen inte tas upp. Det sistnämna ser jag som det absolut största problemet.
Jag tror 99 % av alla hästar kan gå barfota om dom baa går i hagen (mjuk mark ) problemet uppstår i en del lägen när man ska rida på grusvägar och underlag som hästens hovar inte är vana vid. en jag ser hur många hästar som helst som skulle kunna vara barfota då ägarna rider på mjuka marker, paddock, ridhus osv men där hästen har skor för att den bara ska det. Detta undrar jag vart det kommer ifrån? Okunskap skulle jag säga.
Jag har gått en helgkurs och visst filar jag på mina hästar i mellan gångerna. Missuppfattningen är att vi tror oss vara färdiga och kunna verka själva men detta är fel. Vi lär oss att underhålla imellan gångerna hovvårdaren kommer.
En barfotahäst behöver verkning kanske var 4:e vecka ibland beroende på hur mkt den sliter själv.
Min häst led av lamellrandsutvidgning och WLD och behövde hela tiden hållas efter för att han skulle ha en chans att tillfriskna.
Men att vi skulle sköta våra egna hästars hovar efter en helgkurs är bara skitsnack. Skillnaden till att gå en kurs för att slå på en tappsko är inte så stor men ingen tycker att det är konstigt.
Mumin
Med tre sunda, oömma barfota hästar på lösdrift