Barfotaverkning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wild Rein

Trådstartare
Jag har en fundering över "barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor?? Hur tänker dom som tror att dom lärt sig att verka sina hästar över en helg? Har dom inte råd att sko sina hästar eller vad är det frågan om? Jag anser att barfotaverkning är helt förkastligt på det stora hela, och jag anser att ägarna till alla dessa sönderverkade barfotahästar blev belagda med böter för djurplågeri:confused:

Sv: Barfotaverkning

Det är just den här typen av missuppfattning man råkar ut som ständigt.

Jag hade min häst i samma stall som djurskyddsinspektörn i min kommun när hon var barfotaverkad med AANHCP. Vi diskuterade ofta det här med barfotagång och hon hade inget illa att säga om min hästs fötter.

Det är inte bara djurplågeri som många har fått för sig.

Men det går inte att säga att alla har det bra det finns endel puckon som inte borde ha häst över huvud taget.

Det är ingen missuppfattning, det fanns en anledning att man började sko hästar för 100-tals år sedan!! Och att jämföra dagens ridhästar framavlade till sitt ändamål med vildhästar finns det inget logiskt försvar till...:devil:

Finns en hel del veterinärer och forskare som skulle säga precis tvärtom. Tex Dr Bowker i USA som är idag den främsta hovforskaren i världen och är chef på Michigan state Universitys hovfoskningsavdelning.
Hans kommentar var till människor som inte förstår varför vi ser till de ferala hästarna (ex mustanger, de är inte "vildhästar" utan tamhästar som blivit förvildade) var att man måste förstå att hästen inte är från början gjord för att brukas av människan. Att inte se till hur den egentligen är anpassad är bara dumt oavsett om vi rider dem ell inte.

Det sker i dagsläget massor av forskning på de ferala djuren just för att vi börjat förstå att vi måste gå till roten av hur djuren fungerar eftersom de har genom miljontals av år innan människan domesticerade djuren blivit anpassade för vissa miljöer såväl psykologiskt såsom fysiologiskt.

Mumin

Senast ändrad:

Jag har mina hästar barfota då de klarar av barfotagång utan problem, det finns ingen anledning att sko dem då det är sundare för dem att få gå utan. Detta är inget barfotafolk har kommit på utan detta får medhåll dels av hovslagarna och veterinärerna.
Problemet med skor är att dels att hoven inte kan flexa såsom den borde, att blodcirkulationen inte fungerar optimalt samt att stötdämpningen inte tas upp. Det sistnämna ser jag som det absolut största problemet.

Jag tror 99 % av alla hästar kan gå barfota om dom baa går i hagen (mjuk mark ) problemet uppstår i en del lägen när man ska rida på grusvägar och underlag som hästens hovar inte är vana vid. en jag ser hur många hästar som helst som skulle kunna vara barfota då ägarna rider på mjuka marker, paddock, ridhus osv men där hästen har skor för att den bara ska det. Detta undrar jag vart det kommer ifrån? Okunskap skulle jag säga.

Jag har gått en helgkurs och visst filar jag på mina hästar i mellan gångerna. Missuppfattningen är att vi tror oss vara färdiga och kunna verka själva men detta är fel. Vi lär oss att underhålla imellan gångerna hovvårdaren kommer.
En barfotahäst behöver verkning kanske var 4:e vecka ibland beroende på hur mkt den sliter själv.

Min häst led av lamellrandsutvidgning och WLD och behövde hela tiden hållas efter för att han skulle ha en chans att tillfriskna.

Men att vi skulle sköta våra egna hästars hovar efter en helgkurs är bara skitsnack. Skillnaden till att gå en kurs för att slå på en tappsko är inte så stor men ingen tycker att det är konstigt. :angel:

Mumin
Med tre sunda, oömma barfota hästar på lösdrift

Det tråkiga är att de flesta hästägare som går på detta med barfotarörelsen inte är särskilt kunniga, så dom kan sällan avgöra hur hästen mår av att gå barfota.
De som sedan verkar hästen mellan de gånger hästägaren själv verkar är inte heller särskilt kunniga och kommer med mycket konstiga råd och kurer när deras verkningar slår slint.
Om hästen sedan blir riktigt dålig av deras felbehandlingar så göms den undan hos rörelsen för att inte rörelsen skall få anmälningar på sig.

Annars så kan många hästar gå barfota men om man vill använda dom frekvent så passar det oftast bäst med skor.
Och vill man ha dom barfota så gör man bäst i att anlita en utbildad hovslagare till det. Då får man en korrekt verkad barfotahäst som inte är experimenthäst åt enskilda individers godtycke om hästen anatomi. Då kan man även få hjälp om det visar att just denna häst mår bättre av att skos.

Har du statistik på att de felsta är okunniga?

Jag upplever det som att de som tar kontakt med en barfotaverkare har problem som inte deras ordinare hovslagare inte kan fixa. Inte för att det ska vara billigt eller enklare.

Du är den här som sprider mest rykten om detta och är precis lika "obstinat" som OL anklagas vara. Det är så tröttsamt att inte kunna föra en normal diskution om det här för då hade man kunnat ta till sig de positiva bitarna från båda sidorna, det hade varit det bästa för hästen men här kastar man bara skit på varandra. Bra lösning verkligen. Och det gäller båda hållen! Att vara obstinat barfotaverkare och påstå att ALLA hästar mår bäst av att gå barfota är också fel!

Det existerar väldigt lite forskning och resultat gällande allt som har med hästar att göra så att exprimentering tillhör vardagen i hästvärlden.

Har haft mina hästar oskodda de senaste fyra åren och verkat dem själv.Ibörjan hade jag ut en leg hovslagare med jämna mellanrum för att hålla koll på deras hovar men eftersom han varje gång sa att det ser bra ut o det finns inget att ta, fortsätt i samma stil har jag nu slutat ta ut honom.Det finns väldigt många hovslagare som har sina egna hästar oskodda eftersom de vet vilken skada skor på hästarna gör.Varför sko en häst som inte behöver det?Idagsläget skor alla sina treåringar när de rids in utan att de prövat ha dem barfota först.

hästen jag rider har skor, försökte utan en gång men det var vid fel tidpunkt på året, så det fungerade inte alls. Men i allmänhet är det mycket bättre för hästar att gå utan skor. De får bättre cirkulation i hovarna, hovarna växer bättre och hästarna känner bättre hur underlaget är.
En häst som alltid gått utan skor har oftast bättre hovar när de blir äldre.

Om man inte rider på typ "spetsigt" grus och väldigt ojämnt underlag tror jag det är bättre för hästarna att gå barfota.

Jag ser inget problem i att en häst går barfota. En del fungerar jättebra så. Har du en du en häst som sliter väldigt jämnt så är det bara att gratulera.

Det jag motsätter mig är att använda sig av en icke-legitimerad hovslagare eller hovverkare. Man kan kanske lära sig att verka en normal hov på en längre kurs men att sen lära sig att se exakt vad en specifik häst behöver måste ta mycket längre tid. Vi hästmänniskor är så petiga med allt annat som stall, sadel och foderstat. Varför inte då använda personer som gått en längre utbildning till det som verkligen betyder något för hästen?

Något jag också känner mig avig mot är att man drar alla hästar över en kam och säger att alla kan gå barfota eller med skor. En del hästar kan gå i strumplästen medan en del hästar mår bäst med skor, kanske även något mer "avancerat" beslag som sulor eller ringskor.

Jag pratat med lite olika människor i båda läger, traditionella hovslagare och "barfotatalibaner" och måste tyvärr säga att de sistnämnda inte har gjort något vidare intryck på mig.

Förlåt för att snodde tråden btw...

Jag har en fundering över "barfotafolket", hur tänker dom i resonemanget att ej låta sina hästar bära skor?? ... Jag anser att barfotaverkning är helt förkastligt på det stora hela, och jag anser att ägarna till alla dessa sönderverkade barfotahästar blev belagda med böter för djurplågeri:confused:

Så tjatigt med alla dessa generaliserande trådar!! Tyckte du verkligen, helt allvarligt att det behövdes en ny tråd på detta tema? Varför gräver du inte fram en gammal istället???

Nåväl, nu har du iaf startat diskussionen igen. Till att börja med, så tycker jag att uttrycket "barfotafolket alt barfotatalibanerna" Är ganska generaliserande och utslitet. Vill du själv kallas "skofolket eller skotalibanen"? :smirk:

Du är ju alltså en skotaliban, eftersom du tydligen inte förstår att vissa hästar mår UTMÄRKT utan skor, och klarar det utan problem.

Så, kära skotalibaner, svara på frågan varför friska hästar utan hovproblem eller ömhet ska spikas i?? :cool:

Senast ändrad:

Har du statistik på att de felsta är okunniga?

Jag upplever det som att de som tar kontakt med en barfotaverkare har problem som inte deras ordinare hovslagare inte kan fixa. Inte för att det ska vara billigt eller enklare.

Du är den här som sprider mest rykten om detta och är precis lika "obstinat" som OL anklagas vara. Det är så tröttsamt att inte kunna föra en normal diskution om det här för då hade man kunnat ta till sig de positiva bitarna från båda sidorna, det hade varit det bästa för hästen men här kastar man bara skit på varandra. Bra lösning verkligen. Och det gäller båda hållen! Att vara obstinat barfotaverkare och påstå att ALLA hästar mår bäst av att gå barfota är också fel!

Det existerar väldigt lite forskning och resultat gällande allt som har med hästar att göra så att exprimentering tillhör vardagen i hästvärlden.

Endast mycket okunniga hästägare kan gå på de felaktigheter som OL och Strasser sprider.

Jag upplever att de som tar kontakt med barfotarörelserna har mest problem med sig själva och att dom projicerar dessa problem på sin häst.

Jag sprider inte rykten, jag talar om hur jag som yrkesverksam hovslagare uppfattar ett mycket stort djurskyddsproblem.

Jag ser inga positiva bitar i den idag existerande barfotarörelsen, Den dag dom inför en veterinärledd utbildning som bygger på hästens faktiska anatomi så kanske jag tänker om.

Det existerar väldigt mycket hovforskning.
Om man ska exprimentera på andras hästar så ska man tala om att det är experiment och inte hovvård man håller på med.

Jag håller min häst barfota.. Med regelbundna besök av hovslagare..
Då Jag för det mesta rider på mjukare underlag så tycker jag inte att hon behöver skor.. Och ingen hovslagare har hittils sagt att jag bör sko henne. Frågar oxå om Hovarna eller hästen på något sätt far illa utav det och inget har tyckt det.. Har skor dock vintertid när jag bor i hälsingland pga av snömängden där.. I år Har jag bott i smålnad.. Då vi inte haft så mycket snö här så skippade jag det i år.

Min häst har inga skor pga att han inte behöver några. Han går helt smärtfritt på alla underlag som finns här i närheten dvs grusvägar, asfalt, skogsstigar, paddock och ridhus.

Varför skulle jag sätta på skor:confused:

Och du - jag har absolut råd att sko honom men varför skulle jag???

Det är ingen missuppfattning, det fanns en anledning att man började sko hästar för 100-tals år sedan!! Och att jämföra dagens ridhästar framavlade till sitt ändamål med vildhästar finns det inget logiskt försvar till...:devil:
Håller både med och ej... En hobbyryttare som bara lufsar runt lite ett par dar i veckan klarar sig säkert utmärkt med en oskodd häst.

Det är ju däremot desto viktigare med en mer nogrann skötsel från "topp till tå" när man rider mer regelbundet och tävlar.

Håller både med och ej... En hobbyryttare som bara lufsar runt lite ett par dar i veckan klarar sig säkert utmärkt med en oskodd häst.

Det är ju däremot desto viktigare med en mer nogrann skötsel från "topp till tå" när man rider mer regelbundet och tävlar.

Här måste jag verkligen få protestera. Vår häst "lufsar" inte bara runt lite ett par dagar i veckan! Verkligen inte. Han tävlas inte men det har inget som helst med saken att göra. Han rids rätt så ordentligt med både hopp och dressyr-träning på ridbana/ridhus men väldigt mycket av ridningen bedrivs på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus.

Och vad menar du egentligen med att "det är ju däremot desto viktigare med en mer nogrann skötsel från topp till tå när man rider mer regelbundet och tävlar"

Jag menar att jag anser att en häst som tränas och tävlas kräver en mycket mer nogrann skötsel än en hobbyhäst. Jämför idrottare mot glad motionär.

Med från topp till tå menar jag att en häst som tränas mer behöver många gånger en mer nogrannt uträknad foderstat samt en mycket god omvårdnad av sina hovar.

Det är så betydelsefullt både för prestation och för att hästen ska hålla i längden.

Även du måste väl hålla med om attt man hoppar inte en gräsbana utan broddar om man inte är villig att ta risken att hästen får skador.

Personligen tycker jag att det faktiskt är väldigt oansvarligt av en hästägare att inte sko en häst om den nu ska tränas mer och speciellt i hoppning.

Om du nu bara rider i ridhus och på bana må det ju vara hänt, men grusvägar? Ok nu kanske när dom inte är så hårda men sommartid? Tom asfalt sviktar ju bättre.

Jag menar inte att reta upp folk (även om jag förstår att några inte jublar direkt) men det här är faktiskt min åsikt.

Här måste jag verkligen få protestera. Vår häst "lufsar" inte bara runt lite ett par dagar i veckan! Verkligen inte. Han tävlas inte men det har inget som helst med saken att göra. Han rids rätt så ordentligt med både hopp och dressyr-träning på ridbana/ridhus men väldigt mycket av ridningen bedrivs på grusvägar som är bra mycket mer tufft än underlaget i ett ridhus.

Och vad menar du egentligen med att "det är ju däremot desto viktigare med en mer nogrann skötsel från topp till tå när man rider mer regelbundet och tävlar"

Säger samma som du här.. Min häst rids regelbundet.. Gärna i timmar.. Nu rider jag dock inte efter så långt efter grusvägar.. Men jag travar och galoperar efter grusvägar.. Men för det mesta är det i hagen eller "offroad" jag rider.

Och skötseln är väl lika viktig alltid:confused: ?? Iaf på in häst som jag sköter som om hon värpte guldägg;) !!

Men nu är det så att vår häst rids på grusvägar utan skor även på sommaren och det är inga som helst problem. Vår häst tävlas som sagt inte men det betyder inte att vi inte är lika noga med honom som vi skulle varit med en tävlingshäst. Minsta lilla att jag eller vår hovslagare skulle märka att det inte funkar så hade vi tänkt om, det kan jag lova dig. Och jag är också medveten om att t om asfalt sviktar bättre än hårda sommargrusvägar. Men vad beträffande svikten - sviktar det mer med hårda järnskor?

Det som jag reagerar på är när man tycks tro att bara för att man har hästen barfota så är man nån sorts "skogsmulle" som traskar runt lite lätt på vägarna i sakta mak. :cool:

Jag vet mycket väl att ska man hoppa på gräsbana så kan det vara förenat med "livsfara" att inte kunna brodda. Vet egentligen inte varför du tog upp det :confused: Jag är inte ute efter att tjafsa för eller emot skor för det är upp till varje hästägare att bedöma.

Jag reagerade dels på ditt generaliserande om "hobbyryttare" samt TS fråga om hur "barfotafolket" tänker när de inte sätter på skor.

ps. vår häst rids alltså inte enbart på stumma sommargrusvägar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 918
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 472
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare