Sv: Barfotaverkning, strasser
Hovslagarskolan och sveriges djurskydd försöker få denna metoden att bli förbjuden, förhoppningsvis lyckas man att stänga ute stasserverkarna från yrket med hjälp av de nya utbildningsreglerna. Många hästar som blivit strasserverkade har blivit avlivade pga att de blivit helt förstörda i leder mm på grund av bakåtbruten tåaxel.
En mycket kort sammanfattning av stassermetoden: de sänker trakterna så mycket att hovbenet ligger plant med marken(ingen lutning av hovbenet när hästen står på benet), en "vanlig" hovslagare vill ha en lite lutning för att när hästen belastar benet fullt då vill man att hovbenet ska ligga plant med marken. Är hästen strasseverkad och hovbenet är under full belastning pekar hovbensspetsen upp och "trakten" på hovbenet ner.
En häst som går barfota men sliter sina trakter för mycket rekommenderar jag att sko för att undvika bakåtbruten tåaxel.... den ska absolut inte verkas ner mer.
Är trakterna understuckna bör den också skos,med mycket utlägg av skon bakåt.(alltså absolut ingen för liten sko)
Det låter ju fint när man läser om det, att de verkar så som hästen skulle sett ut om den varit i det vilda men det fungerar uppenbarligen inte i verkligheten....
Att man dessutom måste betala flera tusen och gå en massa kurser (för att bli hjärntvättad och övertalad,anser jag) innan man kan få svar på en fråga angående hur de verkar visar ju att det är nått skummt med alltihop.
Använd dig utav en metod som är framtagen av forskning och som har fungerat o flera tusen år!
Sen finns det ju alltid undantag...finns hästar som klarar att bli strasserverkade hela livet utan att få ont men de flesta gör inte det.
Strasserverkarna menar också att alla hästar kan gå oskodda utan att ömma...att det är en vanesak. Vilket bevisat inte fungerar.
Utbildningen till strasserverkare eller barfotaverkare är en helgkurs...hovslagrskolan är 2 år.... det säger också en hel del.
Sen kostar det ju betydligt mer att använda sig av en strasserverkare än en "vanlig" hovslagare.
Finns mycket mer att tillägga om strassemetoden men jag är starkt emot denna metod!!!