Då vill jag också passa på och ge en barfotarapport.
Jag ser att jag frågat i denna tråd för ett år sedan, häftigt att se att man lärt sig nåt under det år som gått.
Sunnan blev ofrivilligt barfotahäst i början på juni månad förra året.
Hon tappade alla skor och all hov försvann så det fanns inget att spika i, så hon fick gå barfota
det var ett rent helvete under sommaren, med så hemska hovar, men när snön kom i oktober har det varit perfekt.
Old mac´sen funkar på snö, men absolut inte på is.
Vi har inte använt old macsen sen snön kom, och vi har jobbat för fullt hela vintern.
Vi har ju torr snö hela vintern, från oktober til maj, och inte så mycket isiga vägar, men 2 veckor med ishalka och rusk har vi haft, då hästarna knappt tog sig fram. Vi fick sanda och greja, och det var nära att vi antingen skulle slå på skor eler ha dem inomhus tills det snöade igen, men i sista stund så kom snön och allt blev bra igen.
Under isperioden fick hästarna gå som vanligt, vi red i skogen där det fortfarande var snö kvar.
Jag skulle inte palla att ha hästen barfota om det är isigt jämt.
När snön förvinner tror jag att vi kommer få problem igen med hennes hovar. Jag tror inte att de är starka nog att gå barfota på grus och längre stunder på asfalt.
Vi har inte kunnat härda hovarna/ anpassa hovarna efter sommarunderlag, då snön är så djup här.
Jag kommer försöka ha henne barfota och rida med old mac´s, då barfotagången har gjort hennes hovar fantastiskt fina och starka. De frasar inte upp sig eller går sönder mer.
Så jag ser med viss tvekan framemot sommaren, det ska bli spännande att se hur mycket barfotagången har stärkt hovarna