Barfotakörning

juvelen

Trådstartare
På vilket sätt preparerar ni hovarna inför barfotakörning i lopp?
Allt från verkning veckorna innan, till defileringen inför loppet. :)

Har aldrig haft någon häst med hovar för att gå barfota(plattfötter), men det skulle vara intressant att veta hur ni gör. Nån gång kanske man har en häst som kan gå utan skor i lopp.

En av mina hästar önskade jag hade hovar för det.

Senast ändrad:
Sv: Barfotakörning

Jadu, man ser ju till att hovarna inte verkas ett par veckor innan start, så dom har lite hov att slita på.
Sen så rycker jag efter värmning raspar till kanterna och sen är det bara att tuta och köra ;)

Har hört att en del plastar hovarna och andra tar barfotaspray.

Hur gör ni för att hovarna ska hålla ihop på bästa sätt, så man får på skor igen efteråt?

håller inte hovarna för att kunna sättas på skor efteråt är det ingen häst som ska gå barfota helt enkelt, enligt mig

Har hästen hovar som inte håller ihop är det väl knappast läge med barfotakörning? Om man inte plastar.

Vill veta hur ni gör och tänker om jag i framtiden har en häst som kan gå barfota. Mina nuvarande hästar har inte hovar för att köras barfota och jag kommer inte prova heller.

Vilken plast använder ni?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar