Barfotahäst?

M

meep_ask

Hejsan! Är det ngn. i detta avlånga bukeland som kan mycket om hovar?
Jag funderar på att låta hästen vara oskodd nu i sommar bla. för att jag läst att barfotahästar har bättre grepp på blött gräs än hästar med skor utan brodd. Min pojkhäst är 162 cm hög och väger kanske 550kg. (ja, jag skall väga honom!) Har bra hovkvalitet tror jag, sprickar då inte. Vi rider inte så mycket på asfalt, bara till och från ridvägen ( ridvägen = grus och sand omväxlat) i skritt och det är kanske 5-700m.
Sen undrar jag hur länge det at innan hästen har vant sig att gå utan skor, jag har för mig att dom kan bli ömma under sulan när dom är vana att använda skor?

TAck så jättemýcket på förhand!

Det finns så himla mycket att säga och det har sagts så många gånger.

Väldigt kortfattat kan jag säga att du inte ska bli förvånad om hästen ömmar. Håll dig till underlag som din häst trivs på. Asfalt brukar inte vara något problem för en häst som har någorlunda friska hovar. Grusvägar med större stenar är nog det som ni bör undvika. Men du kommer att märka vad din häst tycker, lite på den. Att låta hästen gå på jämt fast underlag (typ asfalt) en lite stund varje dag är bra för horntillväxten och får hjälper sulan att bilda en hård och tålig yta.

Hur lång tid det tar innan hästen vänjer sig går inte att ge något riktigt svar på. Det är så väldigt beroende på hur hoven ser ut innan skorna tas bort, hur mycket hästen får röra sig och på vilka underlag samt på hur hoven sköts och verkas. Alltså omöjligt att säga sådär utan att veta något om era förhållanden. Det finns människor som aldrig lyckas få friska barfotahovar och det finns de som lyckas med de mest omöjliga fall. Och så givetvis de som aldrig ens upplever några svårigheter med att gå barfota. Nu har jag redan svamlat för mycket..

Vill du veta mer så finns en massa information om barfotahästar och omställning till barfota på denna sida;

http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Det går säker bra för er, lycka till!!

Min ena häst går barfota sommartid. Nu blev han av med skorna för ca tio dagar sedan. Jag har skrittat honom och låtit honom vila några fler dagar än vanligt, den första veckan, just för att undvika att han ska bli hovöm. Han brukar fixa övergången bra, dvs inte bli öm alls, men jag är nog kanske en aning överdrivet försiktig... Han brukar klara hela sommaren på varierande underlag, hårt ibland mjukt ibland och inga överdrifter åt något håll... Det sägs väl också att det är väldigt bra för hovarna att hästen får vara barfota så mycket som möjligt.

ok, tack! men den där disskutionsgruppen förstår jag mej ej på.. BÖrjar ju vara lite knepigt att ta av skorna nu eftersom att poan bara skulle ha två veckar mellan tävlingarna att ställa om på.. Är kanske lite kort även om jag tävlar på sand. Det får bli barfota i juli i så fall och skor nu.

frågan är ju om hovslagaren fixar att verka hästen.. när man läser sidam med han från USA verkar det ju kunna bli väldigt dumt, väldigt lätt och att man måste vara värsta mejaexperten för att fixa från sko till barfota.. :confused:

Har du en bra utbildad hovslagare är det inga som helst problem för honom att verka hästen.
Tala bara om för hovis att den ska vara barfota ett tag så kan han verka litemindre. Då har hästen lite mer att "slita" på.
Sedan kanske hästen ändå kommer vara lite ömfotad precis i början, men håll dig på mjukt underlagg eller åtminstonde utan stenar, så kommer det säkert att gå bra.
Skulle hovslagare eller du märka att hästen har tunna sulor och du vill kunna arbeta den som vanligt tycker jag det är bättre att låta den ha skor eller kanske bara sko den fram.

Mina pållar får ofta en barfota period när de har sin vila en längre period, men då rids de ju inte så mycket heller.
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 727
Senast: axel
·
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 849
Senast: ako
·
L
Hästvård Jag står i ett dilemma. Ska ha upp hovslagaren igen om ett par veckor. Jag har alltid haft skor på min häst (haft honom i 4 år) och så...
Svar
4
· Visningar
1 268
Senast: Stopek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka