Barfotagång möjligt?

Sv: Barfotagång möjligt?

Personligen gillar jag tanken med barfota, men jag gillar inte att se lidandet... "min" tottis har haft ont länge nu, ibland mer ibland mindre... Det gör mig ont i hjärtat att se...

Nu vet jag sen dina tidigare inlägg att pållan är en medryttarhäst, men samtidigt kan du inte stå bredvid och titta på när hästen har ont. Enligt djurvårdslagen får djur (hästar) inte utsättas för onödigt lidande, detta är kvalificerad djurplågeri när det går till så här.

Jag är livrädd för halkan, och för alla otäcka konstiga sprickor som dyker upp på lite olika ställen på hoven... typ trakterna... Alla märkliga ojämna hältor och hennes konstiga trav hon har lagt sig till med...

En häst som rids på halt underlag, skall ha ett fungerande halkskydd. Även detta finns i djurvårdslagen, fast den tillämpas inte särskilt flitigt av ägare till barfotahästar. Att rida en häst på ett halt underlag utan halkskydd, innebär att man utsätter både häst och sig själv för väldigt onödigt stora risker.

I övrigt bör man be en vetrinär ta sig en titt, rörelse störningar kan ju komma av olika orsaker. Tyvärr tror jag inte att det enbart är skolösheten, även om den i detta läge säkert har bidragit en del.

Boots kommer vi mäta ut rätt storlek till efter nästa trimmning, så det ska finnas när vi rider när det blir halt.
Jag är mer rädd för att hon ska gå och spänna sig i hagen eller halka där när hon busar...

Och sen är det ju förståss ja, som du läste i dom tidigare inläggen, hältan och rörelsestörningen...

Vet inte hur länge jag ska acceptera ägarens "det går över", hon har ju varit markant halt nu sen i onsdags, (tisdags vet jag inte för då var ingen där) dvs 5 dagar. Många väntar - har jag förstått - upp till 7 dagar för att se om det är en sträckning som ger med sig på några dagar...

Jag känner mig som en "förrädare" och en besserwisser när jag "diskret" försöker påpeka att det vore bra med en vetrinär... Dom andra i stallet börjar undra varför hon inte gör ngt, och jag - ja, vad ska jag säga?! "det går över"? Näe, jag är rädd att det inte gör det...

Älskar ju den hära tottisen som OM hon vore min egen... :love:
~M

Ville bara säga att jag tycker att alla hästar borde få gå barfota:love: har vart på en föreläsning om barfotagång o d va skitbra:) man lärde sig jätte många saker o så.. min häst har gått barfota i drygt ett halvår nu och han har inte haft boots:d o det bästa är att hästarna halkar inte mer när dom går barfota än när dom har skor och broddar:banana: och dessutom blir det mkt mkt billigare:idea: min häst kunde redan efter några månader gallopera på hårt underlag utan att ömma det minsta:D det tar ju olika lång tid för olika hästar att anpassa sig men ett halvår/år är väl ganska normalt tror jag:p min hovslagare finns på denna sidan: http://www.friskahovar.se/verkare.html:D där kan du också kolla in olika föreläsningar som finns runt om i landet, hon och alla andra på den sidan kan lära dig att ta hand om din hästs hovar helt själv:D känner fler som har hästar barfota här ikring och det har funkat aldeles utmärkt för dom med:love: jag säger inte att skor är fel men jag tror mer på barfotagång.. snälla ni kan väl kika in på sidan iaf:angel: hadet bra allihop;)

bettysmatte skrev:
Kan det verkligen vara så lätt att lära sig att verka själv? :confused:
Herre gud!!!
Vad e det för tråd jag läser. Blir ju allderles förskräckt när jag läser vad folk håller på med...

Är själv utbildad hovslagare och håller fullständigt med den talare jag nu citerar..

Har fått komma ut till så mycket hästägare, där svärfar, sambo som e plåtslagare, nån som gått tappskokurs o.s.v. har fixat till hästen lite mellan gångerna, eller rent av gjort lite mer ändå...
Sen kommer problemen och de ringer en utbildad och vill att den skall fixa till de problem som uppkommit..

Jag tycker personligen inte att man överhuvudtaget skall ha häst om man inte har möjlighet (för det mesta ekonomiska grunder) att ta ut folk som kan sin sak. Hovarna är ändå grunden till allt. Vi har ovanför hovarna ben på hästarna och en massa olika leder och genom ett felaktigt utfört jobb kan man göra så mycket skada på hästen !!

Grundutbildningen för hovslagare i Sverige är ett (1) år!! Efter ett halvårs HELTIDSstudier, börjar man känna att man börjar få lite kontroll på verktyg och kunna tillgodogöra sig de arbete och de kunskaper som man lärt sig under resans gång.

När man kommer ut som ny och grön hovslagare efter 1 år, tror man att man kan massa och man känner sig som gud. Men även efter det behöver man många månaders effektivt jobbande innan man kan börja va hyfsad på att analysera hovar och benställningar. Vad man skall göra för att få ett tillfredställande jobb och rätt funktion..

Skulle vara kul att få lite reflektioner på det jag skriver...

God fortsättning på det nya året!!!

jag har boabootsen på min häst när den är barfota och använder dessa fram när jag rider långritt på grusvägar o dyl. annars fungerar han bra barfota, rids 5dagar i veckan, tränar distans. bootsen fungerar bra, lite x-tra jobb att ta på/av förstås. verkar hästen själv, har gjort det i ett o ett halvt år och hovslagaren har varit nöjd alla ggr han kikat till dem. gick helgkursen i barfotaverkning, tyckte det var intressant att få verka på kadaverhovar och träffa andra barfotafantaster. kursledarna har inte tillräcklig kunskap om hästar och är helt insnöade på barfota och tror det löser alla problem. har man inte förmågan att tänka själv och utgå från sin hästs bästa så kan det tyvärr resultera i att hästen blir lidande. jag har turen att ha en hovslagare som hjälper mig att svara på mina frågor och inte är fientligt inställd till denna "modefluga" som många andra hovslagare är. mitt tips till alla som vill prova ha sin häst barfota och fungerande i träning är att söka så mycket info som möjligt, det finns massa länkar om man söker på barfota här på buke. svälj inte allt med hull o hår- känn av vad som verkar bra för din häst och var kritisk! skaffa en utbildad hovslagare som kan hjälpa dig med frågor, och som inte är konservativ mot nya metoder.

nu har jag pållen skodd och broddad för halkan, skorna åker av till våren igen. efter årsskiftet ändras reglerna för distansritt, och man får då rida barfota/med barfotaboots om hästen klarar av det. kommer nog sko under tävling ändå för att det verkar bekvämast. tycker att hovarna blir mycket bättre barfota, men behöver hästen skos så skos den.

Hej. Jag har precis tagit av dojjorna på min pålle (för ca 4 veckor sedan) och det går jättebra än så länge. :banana:

Pålle är en korsning Kallblodstravare/Halvblod. Jag har den inställningen att har man skor på hästen så kan det vara bra att låta hovarna vila periodvis från skor/sömmar.

Många plockar ju av skorna på sommaren när hästen kanske skickas till sommarbete men jag rider i princip hela sommaren + att hästen går ute dygnet runt på bete så därför ville jag prova att ta av skorna nu på vintern när jag av olika orsaker inte rider lika mycket.

Någon har förstås varnat mig för att plocka av dem nu eftersom det ofta är så hårt och knaggligt i marken nu men jag gjorde det ändå.

Jag ville egentligen bara kommentera ditt inlägg med denna kommentar: Jag har själv en helt underbar "traditionell" hovslagare som jag inte skulle byta bort för allt guld i världen! :love:

Men erkännas skall dock att även jag har "sneglat" lite åt de andra metoderna som verkar vara väldigt populära just nu. Jag har slukat allt jag kan komma över här på nätet som handlar om t ex Strasser och Vildhästmetoden. Men det som har fått mig att tveka är detta ständiga "bråk" mellan de olika falangerna. Man läser om hästar som har så ont att de överhuvudtaget knappt kan gå och sen tjafsas det om orsakerna till det. :(

Nä, feg är jag kanske och lite åt "jag vet vad jag har" - hållet.
Så jag ringde min gamla vanliga hovis och sa att jag ville prova ta av skorna nästa gång han kom och så skedde.

Jag kan säga som så att jag ångrar mig inte en sekund! Det har stundtals varit väldigt hårt och knaggligt men pålle ömmar inte ett dugg! Det flisade sig lite i nederkanten i början men det raspade jag bara bort.

Tanken var egentligen att skorna skulle på igen sedan men nu börjar jag faktiskt fundera på att låta dem vara av. Hovarna verkar ju bara bli hårdare och hårdare. Men även om jag låter skorna vara av så tänker jag inte verka själv utan jag kommer fortsätta att ringa min hovis. Fila till lite "flisor" fixar jag men jag vill ha en kunnig fackman som tittar till hovarna då och då för jag känner själv att jag är väldigt begränsad när det gäller vinklar mm.

Jag vill också påpeka att jag härmed absolut inte vill ge mig in i debatten om "för eller emot" de andra metoderna. Det har jag alldeles för lite erfarenhet av. Jag tror att det visst finns duktiga hov-verkare där också men som med allt annat som också blir "inne" och populärt så följer det med en ström av "glada amatörer" som tror att de kan, och det är det som gör mig lite orolig.

Så, jaaa jag har numera också en barfotahäst men han är verkad av vanlig hovis.

Hej!

Ville bara berätta om den redan barfota ponnyn som vi har. Hon började verkas med "vildhästmetoden" för några månader sen och är nu jätteömfotad vid minsta lilla hårdhet i marken (även stallgången och lerig väg). Innan vildhästmetoden var hon ömfotad efter 2,5 timmars körning på grusvägar, aldrig annars... Man tror vad man vill../ Lavinia som sett nog med lidande av "barfotametoder" för att tro att det funkar på alla hästar.

Minizapp skrev:
Hej. Jag har precis tagit av dojjorna på min pålle (för ca 4 veckor sedan) och det går jättebra än så länge. :banana:

Pålle är en korsning Kallblodstravare/Halvblod. Jag har den inställningen att har man skor på hästen så kan det vara bra att låta hovarna vila periodvis från skor/sömmar.

Många plockar ju av skorna på sommaren när hästen kanske skickas till sommarbete men jag rider i princip hela sommaren + att hästen går ute dygnet runt på bete så därför ville jag prova att ta av skorna nu på vintern när jag av olika orsaker inte rider lika mycket.

Någon har förstås varnat mig för att plocka av dem nu eftersom det ofta är så hårt och knaggligt i marken nu men jag gjorde det ändå.

Jag ville egentligen bara kommentera ditt inlägg med denna kommentar: Jag har själv en helt underbar "traditionell" hovslagare som jag inte skulle byta bort för allt guld i världen! :love:

Men erkännas skall dock att även jag har "sneglat" lite åt de andra metoderna som verkar vara väldigt populära just nu. Jag har slukat allt jag kan komma över här på nätet som handlar om t ex Strasser och Vildhästmetoden. Men det som har fått mig att tveka är detta ständiga "bråk" mellan de olika falangerna. Man läser om hästar som har så ont att de överhuvudtaget knappt kan gå och sen tjafsas det om orsakerna till det. :(

Nä, feg är jag kanske och lite åt "jag vet vad jag har" - hållet.
Så jag ringde min gamla vanliga hovis och sa att jag ville prova ta av skorna nästa gång han kom och så skedde.

Jag kan säga som så att jag ångrar mig inte en sekund! Det har stundtals varit väldigt hårt och knaggligt men pålle ömmar inte ett dugg! Det flisade sig lite i nederkanten i början men det raspade jag bara bort.

Tanken var egentligen att skorna skulle på igen sedan men nu börjar jag faktiskt fundera på att låta dem vara av. Hovarna verkar ju bara bli hårdare och hårdare. Men även om jag låter skorna vara av så tänker jag inte verka själv utan jag kommer fortsätta att ringa min hovis. Fila till lite "flisor" fixar jag men jag vill ha en kunnig fackman som tittar till hovarna då och då för jag känner själv att jag är väldigt begränsad när det gäller vinklar mm.

Jag vill också påpeka att jag härmed absolut inte vill ge mig in i debatten om "för eller emot" de andra metoderna. Det har jag alldeles för lite erfarenhet av. Jag tror att det visst finns duktiga hov-verkare där också men som med allt annat som också blir "inne" och populärt så följer det med en ström av "glada amatörer" som tror att de kan, och det är det som gör mig lite orolig.

Så, jaaa jag har numera också en barfotahäst men han är verkad av vanlig hovis.
:)
Du verkar ha sunda ideer !!
Jag har heller inte pratat om barfotametoder, utan jag bara hade en kommentar om att knacka och verka själv. De e helt och hållet hästens hovar som avgör hur hästen går skodd eller oskodd, bara man använder folk som vet vad dem gör!!

Lycka till med din häst!!!

Har andvänt Easy boots epic på min häst fram i sommras jag tycker att dom fungerade bra nackdelen var väl att det kom in ganska mycke sand och barr o sånt.easy bootsen verkar vara lite rundare i formen än boa bootsen.viktigt är dock att dom passar så dom inte glappar. har inte provat med broddar eftersom han har järnskor på vintern.Lycka till:bump:

*oj min gamla tråd har visst vaknat till liv!:) *

Jag är mkt skeptiskt till båda hovslagare och "barfotanissar" då jag av egen erfarenhet sett att det även finns utbildade hovslagare som inte kan/vill sko på ett bra sätt alls.:mad:

Har hört rena rövarhistorierna om barfota nissar som "botar alla sjukdomar hur lätt som helst" och hästen sen inte går att rädda.

Min hovslagare gick på ett möte och tyckte det var som ett "sektmöte" där alla gick på va f.. som helst.

Men som sagt,klarar hästarna av att gå barfota (med rätt vård) så är det ju det ultimata.:) Men med en jättekänslig häst med sköra hovar som inte är jämna i höjd så är det ett stort steg..

Jag säger som SNOBBEN.... Tyvärr är inte alltid "riktiga" hovslagare bättre. Jag blev väldigt imponerad när en hovverkare, enligt ANNHCP (eller vad hette det nu igen), kom och var å himla insatt i hur hovaran fungerar och dessutom verkligen gick in för jobbet.
Tidigare vanliga hovslagare gjorde aldrig så noggranna jobb! (en del utbildade i USA eller Skara, en del lärlingsutbildade/självlärda)

MEN sen fick jag kontakt med en utbildad hovis (Skara) och han var SUVERÄN!! SÅÅ vettig och klok, kunnig, trevlig...
Han sade bland annat att min häst absolut inte behövde verkas så ofta som var 8:e vecka... det räckte med var 10-11:e vecka, t o m längre ibland, eftersom hennes hovar växte så himla långsamt.
Tidigare hovisar har aldrig sagt nåt om det utan bara kört på var 8:e vecka av ren rutin, utan att titta på INDIVIDEN.

Som ni ser i tidigare inlägg i denna tråd (1:a sidan) var jag en barfotaentusiatist för drygt 1år sen. Nu är jag inte längre sådär övertygad men tycker fortfarande att det i MÅNGA fall verkar vara ett bra alternativ.

Med min häst gick det tyvärr inte... Det gick bra de första 4 veckorna, som jag skrev då, men sen efter andra verkningen blev hon bara sämre och sämre. Hon fick nån slags inflammation i framhovarna, blev blockhalt i HF, vilket visade det sig vara en BÖLD senare.
Hon fick skor och hovkuddar i fram efter samråd med veterinärer men jag hoppades att hon kunde fortsätta vara barfota i BAK. Hon var ju bara en promenadhäst... MEN efter några veckor ömmade hon nåt så hemskt även där. (jag red henne INTE under de veckorna hon gick barfota)
Den nya hovisen (han som var så himla bra) sade att hon hade ALLDELES för hårt verkade/slitna hovar (de gick i en grusig hage hela hösten) och det gick knappt att slå i skor i bakhovarna :crazy: :cry: . Hon blödde direkt! Men denna duktiga hovis LYCKADES att slå i sömmarna väldigt lågt så att skorna faktiskt SATT i 8-9 veckor. :bow: ÅT HONOM!!

Usch jag har lite dåligt samvete att jag utsatte min häst för det där men det verkade ju gå så bra i början och jag ville ju PRÖVA. Dessutom ömmade hon TROTS att jag hade boots till henne.

Troligtvis blev hon en aning för hårt verkad ANDRA gången av hovverkaren och sen nöt hon ner dom ännu mer i grushagen (tyvärr inte mitt val att välja den hagen eftersom vi var inackorderade).

Hej!

Synd att det inte funkade för dej, men du har ju iaf provat och vet i fortsättningen..

Just därför jag inte vågar ta skorna på min.. Det har aldrig funkat förr iom att hennes hovar växer så fel så fort.. men visst blir man tjatad på av vissa "barfotare". / Lavinia

Våga strunta i tjatet! Jag anser inte att vi har rätt att tvinga hästen till barfotagång "till varje pris"...har vi en gång börjat sko får vi försöka ordna det så bra det går så att hästen håller och mår väl. Min ena dam, 9 år, har varit skodd tidigare men är nu helt barfota. Det fungerade på henne och jag har helt "vanlig" hovis för kontroll...mellan hans besök raspar jag. Unghästen ska inte skos om det nu absolut inte blir ett måste...men hennes mamma har aldrig haft skor så bra arvsanlag finns för barfotagång.

Tänk "så bra som möjligt utan onödig smärta"...hästen ska kunna fungera, helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
876
Senast: Kakis
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama