Barfotagång möjligt?

Snobben

Trådstartare
Mycket diskussioner om barfotagång vilket säkert är det bästa,men med våra hästar skulle boots vara nödvändigt att införskaffa...
Någon som har erfarenhet av att använda boots?
Att verka hovarna själv är väl också en hel del & lära? :confused:

Sv: Barfotagång möjligt?

Varför är det nödvändigt med boots JUST på era hästar?! Det behöver väl nästan alla hästar i BÖRJAN innan de vänjer sig och får en bra "barfotahov"...

Jag tog av min häst skorna för fyra veckor sen (efter 7-8år MED skor)... Eller rättare sagt en utbildad HOVVERKARE gjorde det. Hon sade att det förmodligen bara behövs BOOTS den första tiden då hästen ÖMMAR (OM den gör det), dvs ungefär första halvåret kanske. Iaf på en promenadhäst som JAG har! Rider man så mycket så att hoven börjar slitas mer än den växer måste man givetvis använda boots "alltid"...

Vi får se hur det blir med min! Det har bara gått fyra veckor än så länge... Kan säga att hovarna såg bedrövliga ut när hon tog av skorna och var mjuka och "svampiga" under. Nu börjar de bli "torra" och hårdare! Hon ömmar på hårt underlag så vi rider på mjuka underlag tills vi får bootsen... och tills hon fått friska, välmående barfotahovar!

Boots provar vi ut imorgon då hovverkaren kommer igen! Det är viktigt att de passar riktigt... Jag ska köpa sånna där BOAboots.

Att lära sig underhållsverka själv, så att inte hovvrkaren behöver komma så tätt, är inte så svårt om man är villig att lära sig. Jag ska göra det! Imorgon ska hon visa mig riktigt ordentligt hur jag ska göra...

Du har väl vart inne på www.barfotahast.has.it o kollat? Där står massor om detta med barfota...

Ja det är klart att dom ömmar i början.Menar bara att många hästar har bra hovkvalitet & "normala" hovar och då kanske man inte tvekar så mycket...Med "krångelhovar" och dessutom att man förhoppningsvis ska tävla distans så är det ju lite mer som ska funka.
Men kul att någon med boots skriver!
Hoppas att det går bra,du kanske kan berätta hur det går? :D
Tack för tipset!

milly skrev:
Att lära sig underhållsverka själv, så att inte hovvrkaren behöver komma så tätt, är inte så svårt om man är villig att lära sig. Jag ska göra det! Imorgon ska hon visa mig riktigt ordentligt hur jag ska göra...

Kan det verkligen vara så lätt att lära sig att verka själv? :confused:

Ja, inte LÄTT men det går... Man ska ju bara underhållsverka mellan gångerna som hovverkaren kommer... Vet man vad man ska göra, vad som är meningen, så är det väl inte så svårt att fixa det? Det ska hon visa mig idag.
De rekommenderar ju detta själva.
Sen håller ju de koll med jämna mellanrum också... Men för att slippa ta ut hovverkaren var 4:e vecka så kan man fixa själv då och då.

Snobben skrev:
Ja det är klart att dom ömmar i början.Menar bara att många hästar har bra hovkvalitet & "normala" hovar och då kanske man inte tvekar så mycket...Med "krångelhovar" och dessutom att man förhoppningsvis ska tävla distans så är det ju lite mer som ska funka.
Men kul att någon med boots skriver!
Hoppas att det går bra,du kanske kan berätta hur det går? :D
Tack för tipset!

Vad menar du med "krångelhovar"?
Men är det inte just "krångelhovar" som brukar bli BÄTTRE om de slipper järnskorna? Att bli barfota brukar läka hoven OM man har tålamod att vänta (ta det lugnare) under övergångsperioden/läketiden vilket brukar ta flera månader, upp till ett år.
Jag är ingen expert på detta men det är vad jag hört/lärt mig. Som sagt så kan du nog få svaret på den där sidan jag tipsade om!

Ska du rida distans så vet jag faktiskt inte hur det fungerar. Då måste de ju vara skodda RUNTOM normalt... Kanske godkänner dom BOOTS runtom?? Tycker mig ha hört att en del använder boots på sina distanshästar.... hmm...

Jag kan fråga hovverkaren idag!! Om jag bara kommer ihåg...

Krångelhovar kan vara mycket. Min häst till exempel skulle jag ALDRIG ens försöka låta gå barfota. Hans hovar strasars sönder bara av att gå i mjuk gräshage. Jag har fått lära mig slå på tappskor för att min häst ska slippa bli inlåst i boxen dygnet runt så fort han kliver ur en sko om hovis kan komma direkt.

Han sliter jättelätt upp hovarna om han tex tappat en sko,han har olika sorlek på framhovarna,sliter enormt(skorna iof) och det är inte tillåtet att tävla distans med boots.
Vill ändå testa detta under vintermånaderna,är mest ett ekonomiskt problem just nu känns det som... :(
Och att verka hovarna korrekt lär ju inte va det lättaste.
Har tappskokompetens från en kurs i gymnasiet,men hovar och skoning är ju inte det lättaste att ge sig på...
Är intresserad av att höra om hur det går för er som använder boots! :idea:

Polly_Mulle skrev:
Krångelhovar kan vara mycket. Min häst till exempel skulle jag ALDRIG ens försöka låta gå barfota. Hans hovar strasars sönder bara av att gå i mjuk gräshage. Jag har fått lära mig slå på tappskor för att min häst ska slippa bli inlåst i boxen dygnet runt så fort han kliver ur en sko om hovis kan komma direkt.

Öhh, beror inte det JUST på att hästens hovar blivit förstörda av att ständigt ha järnskor på sig med en massa söm som trasar sönder hovväggen och hovarna belastas fel och har blivit "svaga" osv.?? Det tror iaf JAG, absolut!! Kan du inte iaf FRÅGA en hovverkare (inte hovslagare) om detta?!
Sen är det en annan sak om detta med barfota ÄNDÅ inte fungerar pga att man tävlar och behöver brodda jämt eller t ex distansritter då hästen MÅSTE vara skodd...

Snobben skrev:
Han sliter jättelätt upp hovarna om han tex tappat en sko,han har olika sorlek på framhovarna,sliter enormt(skorna iof) och det är inte tillåtet att tävla distans med boots.
Vill ändå testa detta under vintermånaderna,är mest ett ekonomiskt problem just nu känns det som... :(
Och att verka hovarna korrekt lär ju inte va det lättaste.
Har tappskokompetens från en kurs i gymnasiet,men hovar och skoning är ju inte det lättaste att ge sig på...
Är intresserad av att höra om hur det går för er som använder boots! :idea:

Det där förstnämnda problemet skulle FÖRSVINNA om hästen blev barfota och hoven får LÄKA och bli välmående... Man kan aldrig JÄMFÖRA en skodd hov med en barfota hov som är oskadad! En skodd hov har genom åren blivit mer eller mindre förstörd och därmed DÅLIG i kvalitèn, mjuka osv....

Olika storlek på framhovarna har väl inte med detta att göra heller. Och sliter han mycket är det bara att använda BOOTS vid ridning/arbete. Man kan ha dom runtom! De går också att brodda!
Men det där distansritter är svårt! De måste ändra på sina uråldriga regler, tycker jag.

Ja, du skulle ju kunna ha dom barfota på VINTERN bara då! :smirk:
Då får hovarna samtidigt vila och läka lite... Men de måste fortfarande verkas korrekt med jämna mellanrum. (iaf lite billigare blir det ju)

Jag ska snart få mina BOa Boots, så kan jag berätta hur det går! :D

Berätta jättegärna om hur det går me bootsen! :)
Ja det är verkligen synd att man inte får använda boots i distans...
Att hovarna är olika stora förhindrar inte användandet av boots,men krånglar ev till verkningen något innan man lärt sig verka rätt.

Men man MÅSTE inte verka SJÄLV! Det där fixar hovverkaren så klart! Och h*n kanske bara behöver komma var 6:e vecka och kostar ca 300kr... Iaf "MIN".

Men om du nu tävlar distans så kan du ha hästen skodd på sommaren och barfota under vintern då det ej är tävlingssäsong. Nackdelen är att de halkar lätt om de är barfota så man får SANDA på "isgatorna" utanför stallet och eventuellt i hagen. Det är inte att rekomendera att ha bootsen på i hagen nämligen, de ska helst bara användas vid arbete/ridning (och DÅ kan man ju BRODDA så DET är inga problem). I allra VÄRSTA fall får de väl ha bootsen på även i hagen men bara någon enstaka gång och då måste de tas av i stallet...

Jag får mina boots senast om 2veckor så vi får väl se hur det går!

Ser fram emot att höra hur bootsen funkar för dig! :)
Ja hagen på vintern kan ju va ett problem förstås.. :confused:

milly skrev:
Öhh, beror inte det JUST på att hästens hovar blivit förstörda av att ständigt ha järnskor på sig med en massa söm som trasar sönder hovväggen och hovarna belastas fel och har blivit "svaga" osv.?? Det tror iaf JAG, absolut!! Kan du inte iaf FRÅGA en hovverkare (inte hovslagare) om detta?!
Sen är det en annan sak om detta med barfota ÄNDÅ inte fungerar pga att man tävlar och behöver brodda jämt eller t ex distansritter då hästen MÅSTE vara skodd...

Jag förstår henne att hon inte vill ta av skorna och låta den gå barfota. Barfotagång passar många hästar men inte ALLA.

Ska själv ta av min egen häst sina skor till våren
men det finns en häst i stallet har så dålig hovkval att det skulle aldrig funka på den.

H*n skulle inte överleva ett halvt år-år till hoven har läkt ens. Hade jag en sån häst skulle jag inte heller våga ta av skorna. Vill man rida, träna och kanske tävla lite så funkar det helt enkelt inte.
Men har man tid att vänta så....

Men detta är ett fbl som ju "brukar" va kända för sin (dåliga) hovkval (dock såklart inte ALLA!) och då drar man väl inte av skorna i första taget. Man får ju se till hästen bästa helt enkelt.

Ett år av ömhet/smärta och oridbar häst eller ett år med skor och en ridbar glad häst som inte har ont i fötterna såvida den inte tappar en sko och ömmar en dag eller kanske två?
Jag skulle iaf välja det senaste.

Jag måste bara få göra ett litet inlägg... "min" tottis är barfota, och han som verkar / trimmar henne (han håller kurser själv och är en av de två bröder som "tog in AANHCP till sverige) talade om att deras förhoppning var att bara behöva komma ut och verka själva under övergångsperioden, för sen ville dom att hästägarna själva skulle ta hand om hovarna...
:confused:
Det finns en 2 dagars kurs där man verkar (jaja, eller trimmar, kalla det vad man vill) på kadaverhovar, och efter det är det tänkt att man ska kunna sköta om sin hästs hovar själv. Och bara behöva tillkalla "hovtrimmarna" om man får problem...

Jag frågade honom om han inte var orolig att det skulle gå åt fanders för dom stackars hästarna eftersom alla säkert inte lär sig trimma "ordentligt" på dessa två dagar, men det var han inte... För det var ju trots allt bättre än att ha skor... *hmmm*

Personligen gillar jag tanken med barfota, men jag gillar inte att se lidandet... "min" tottis har haft ont länge nu, ibland mer ibland mindre... Det gör mig ont i hjärtat att se... Men valet är inte mitt, och jag kan bara hoppas och be att det i slutändan ska bli _mycket_ bättre för tottisen...

Jag är livrädd för halkan, och för alla otäcka konstiga sprickor som dyker upp på lite olika ställen på hoven... typ trakterna... Alla märkliga ojämna hältor och hennes konstiga trav hon har lagt sig till med...

Vill gärna höra mer om dom "problem" folk haft vid sina övergångar, så jag kan känna mig mindre ensam med dessa problem...
:crazy:

~Minan

Om hästens gångarter förändrats åt det sämre skulle jag nog dra åt mig öronen rätt fort!

Mm... Jag med :crazy: Men det är inte mitt beslut tyvärr, och jag kan ju bara hoppas det försvinner, behöver ju inte alls ha med detta o göra, har precis skrivit ett jättelångt inägg om hennes rörelsestörning i forumet...
~Minan

Vad menar du ? Valet är INTE DITT ? Är det inte din häst då ? Man har alltid ett val, och vore jag dig skulle jag kicka ut dom dära som verkar din hästs hovar och skaffa mig en bättre hovis. En övergångsperiod MÅSTE FÅ TA SIN TID.....och under den tiden så får du ju ev kanske kolla VILKET underlag du rider på, eller göra något annat....

Nope, hon är inte min...
Tyvärr...
Där av "" tecknen hon är min i hjärtat, och i mina drömmar
:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
876
Senast: Kakis
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022