Barfotaboots, utökat sortiment, tips?

Asa_S

Trådstartare
Utan att denna tråd nu blir någon för-och-emot-tråd undrar jag över vilka barfotaboots som finns att få tag i nu för tiden och ev för- och nackdelar med dem. Har snabbt googlat och tycker det verkar som om sortimentet av boots blivit större med en del intressanta som jag hittar ibland och ibland inte, så nu vänder jag mig hit och undrar om ni kan hjälpa till med information. Vilka boots är de nyaste i utvecklingen, vilka finns fortfarande att få tag i öht och hur ser prisbilden ut? I första hand vill jag ha något som kan tänkas passa utan omvärmning eller personlig gjutning, blir det för omständigt kan jag fortare slå på järnskor på de hovar som behöver skydd...

Sv: Barfotaboots, utökat sortiment, tips?

Jag har testat många!
Easybootsen väger minst och känns nästan smidigast. Dock får min häst ska av dom på bak, men han roterar bakhovarna så skorna glider lätt runt.

EasyBoot epic, billiga, enkla att ta på, väger lite och finns många reservdelar! Håller alltså länge!

EasyBoot Bare när dom passar är det smidigt att slippa vajern, men dom är lite svårare att sätta på och inte lika anpassningsbara som epic. Knöligt om man har samma skor till flera olika hästar.

Boa, tyngre boot som är lätt att sätta på men sitter lite sämre, jag har tappat dom när jag ridit i knölig terräng. Även om han snurrar dom något så ger dom inget skav och han går oberört vidare.

Swiss horse boot verkar helt ok man har bara ridit med dom lite då dom oftast är för små. Väger lite.

Cavallo klumpiga och svårt att få dom att sitta.

Old Macs anpassningsbara! Lätt att ta på men det tar en stund med alla remmar. Gaitrarna som följer med är värdelösa men jag använder dom jag fick med Boa bootsen och då funkar det bra.

Jag har provat en del boots genom åren men det är det värt så jag får dom som är enklast att sätta på och fungerar bäst. Min häst har katastrof dåliga hovar och fungerar helt klart bäst barfota!

Sv: Barfotaboots, utökat sortiment, tips?

Jag provade den gamla, första Easybooten och blev vansinnig på gummibandet som skulle läggas runt trakterna. Till slut drog jag på och av det med ett balsnöre, tyvärr skar balsnöret igenom gummibandet så det var ingen hit. Den stora nackdelen var att hästen hade så låg trakt att den fick enorma skavsår i kronranden baktill av detta gummiband, så illa att det blev ett gap mellan huden och hoven.

Detta gör att jag är skeptisk till Easyboots men såg nu Easyboot Bare på nätet och blev ganska tilltalad. Men hur är det med gummibandet, är det kvar?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 480
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår