Barfotaboots Tips tack!

Apollo 13

Trådstartare
Jag håller på att bli galen! Förra torsdagen trampade kräket av sig en sko, hovslagaren kom ut och skodde i lördags, i måndags rök första skon på han igen.... på kvällen... hade häst nr två trampat av sig.. Jag har en bra och noggrann hovis och två avtramparkungar!

Eftersom den ena blir så ömfotad utan skor och kan inte ridas så funderade jag på att köpa barfota boots som jag kan dra på tills att hovis kommit. Tittade runt lite och fann att det var mycket viktigt att storlekarna blev helt rätt.. då blir jag lite fundersam.
För det första så har Apollo olika storlek på framhovarna för tillfället, då behöver jag alltså köpa två av olika storlek. Förhoppningsvis ska vi (hovis) lyckas fixa hovarna så att dom blir lika stora, ska jag då sitta med en boot som jag inte behöver? Dessutom hur funkar det, hovarna skiljer sig ju mycket beroende på vilken tid det är efter verkning/skoning. Hur har det funkat för er med bootsen? Hur har ni gjort när ni valt storlek? Är bootsen lite stora i början av skoningen/verkningen och lite små i slutet?

Vilka märken har ni använt? Jag har tittat på E*sy boots, hö*ks old macs och eng*rdens röda galoscher... någon som har erfarenhet av dessa boots, för och nackdelar och kanske några rekomendationer eller andra tips.

Sv: Barfotaboots Tips tack!

Har bara erfarenhet av Easy Boots och jag tyckte de var värdelösa iaf på denna häst. Han fick skavsår över kronrand och i karleder. Hade svårt att gå utan att bli spänd och med tanke på priset var det inte en av mina bästa affärer :crazy:.Han tappar skorna oxå och blir fransig om de inte slås på direkt. Kör numera med silvertape:idea: tills hovslagaren kommer. Funkar ganska bra, faktiskt.

drar du på det runt hela hoven?
mitt pucko får gå med boots i hagen nu, känns skit fånigt och jag är rätt orolig för skav. Det är väll okej nu, men under värsta lerperioden kommer det inte bli roligt... Jag ska gå en tappskokurs nu vilket min hovslagre är överlycklig över, hoppas jag bara är stark nog, för hästen kan va rätt dryg vid skoning ibland....

Jag hade också en bra och noggrann hovslagare - men ändå betydligt fler tappskor än vad jag har nu när jag bytt.

jag har haft... 3 hovslagare innan denna, 4 totalt på knappt två år, han har tappat skor hos alla, en av dessa var klinikhovslagare. den nuvarande är dock seriös och tar vårat problem på allvar och försöker verkligen hjälpa oss med diverse ideer utan att bara fnys åt problemet och säga "det fixar jag minsan med några vinklar" rekordet på tappskor ligger hos en av de tidigare hovslagarna då det blev 5 tappskor på en skoning.... dessutom är hästen rätt tuff och kan vara rätt stökig, dock sköter han sig rätt bra, om inte annat är nuvarande hovslagaren bra och handskas väl med problemet så det är inte aktuellt att byta. hästen trampar inte bara av sig skor, utan trampar även på sig själv, har åkt på två rejäla balltramp, ett den här våren när nuvarande hovslagaren skodde honom och ett förra våren då en tidigare skodde honom. hästen har ett rejält övertramp och har noll koll på benen när han är i hagen, han bryr sig helt enkelt inte om att ha koll på benen.

ed. jag kom föresten på att det inte är 4 totalt utan 6 stycken och det har vart samma problem hos alla, kan kan inte byta hovslagare tills jag dör utan måste ge någon en chans och eftersom han är så bra med hästens problem så måste jag ge honom en chans

När det gäller silvertapen använder jag den bara tills hovslagaren kommer. Inget som hästen ska gå med under en längre tid eftersom det är så tätt. Lägger silvertapen runt kanten på hoven och sedan tejpar jag runt om. Men på det sättet undviker jag att hästen bara har trasor kvar när hovslagaren kommer:eek:

okej så det hjälper inget direkt mot att den är ömfotad? din kanske inte är det.
avtrampar kungen trampar ALLTID *peppar peppar* av sig supersnyggt och har aldrig skatat hoven det minsta.
avtrampar drottningen trasar tyvärr sönder hovarna och nu hade hovis problem med att få dit skorna ens.

det har jag redan gjort, den är i slutet av september, problemet är dock att jag är tveksam över om jag kommer klara av att sko honom, han testar något fruktansvärt och om jag sätter igång och tappar hovarna på honom så kanske problemet förvärras... men så klart vill ingen mer än jag att det ska funka, men tyvärr är han satans stark och envis som en jävla åsna, har han fått för sig något så är det så.. haha vi har ju bråkat lite ett par gånger :angel: men jag hoppas verkligen att det kan gå bra.

Har bara erfarenhet av Easy Boots och jag tyckte de var värdelösa iaf på denna häst. Han fick skavsår över kronrand och i karleder. Hade svårt att gå utan att bli spänd och med tanke på priset var det inte en av mina bästa affärer :crazy:.Han tappar skorna oxå och blir fransig om de inte slås på direkt. Kör numera med silvertape:idea: tills hovslagaren kommer. Funkar ganska bra, faktiskt.

Jag använder Easyboots Original, alltså den utan gaiter och min häst har aldrig haft ett enda skavsår. Är skeptisk till gaitern, tycker den ska kunna ge skav. Jag hoppar, kör,badar mm och de sitter jättebra.

Easyboot gamla modellen. Easyboot nya modellen utan gaiters. Old Mac.
Provat samtliga. Hovens form avgör vilken som passar bäst. Easyboot gamla modellen, Old Mac passar bättre på runda hovar och låg trakt.

Har provat Old Macs och Easyboots Epic. Old Macs största storlek är för liten även när min hästs hovar är jättesmå efter för många tappskor på raken. Passade inte min hästs hovar alls, och det kändes som att de skulle gå sönder väldigt lätt. Nackdelen är också att de bara går att köpa i par...
Har nu haft Easyboots Epic i 5-6 veckor och det har funkat bra. De har dock varit något stora och hamnar därför lite snett när jag rider. Desto mindre hovarna är desto mer åker de runt. Jag har köpt en storlek som passar när hovarna är lite större än vad de är nu, för det går alltid att fylla ut booten tills hoven har vuxit till sig.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 065
Senast: skuggi
·
Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 714
Senast: mizzmaria
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 652
Senast: Amha
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 921
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka