Det du kan testa annars är wraps, dom finns att köpa billigare än PHW märket, finns en sida jag beställd ifrån jag kan tipsa om via pm om du vill. Det är inte svårt att lägga på wraps själv, men annars kanske betala någon första gången och dom kan visa. Jenny på friskahästen har haft success med wraps som suttit i 6 veckor, jag hade ute en annan en gång själv och då höll dom 1vecka på ena och dom andra åkte av efter 2 veckor. Men då hade hon limmat och grejor- vilket tydligen är big nono! Svindyrt va det med.
då får man underhålla med silvertrasol eller väteperoxid för att undvika röta, OM man skall ha boots på i hagen hade jag även där rekommenderat att spraya dom varje dag med silvertrasol. Till vardags använder jag sole cleanse, som underhåll mot röta.
Annars kanske limskor kan vara en sak i en period?
Om du använder en vanlig hovslagare, så kan verkningen också vara en del av problemet med din häst ömmar, min klarar absolute inte av att man tar för mycket på strålen tex. då ömmar hon direkt. Medans när jag kollar när hovslagare verkar så ser jag ofta att dom tar väldigt mycket, vilket inte riktigt alltid funkar på en barfotahov. Det betyder inte att jag tycker dom är dåliga eller är emot hovslagare, men helt enkelt behövs en annan verkning när hästen är barfota vs skodd.
Min kompis häst hade riktigt dåliga hovar när denna verkades av hovslagaren. Han va duktig på att sko, men barfota- not so much. Han används av många runt här och när min kompis försökte prata med honom om det, fick hon inte riktigt något svar. Hon bytte då till en barfotaverkare som är väldigt duktig och hästens hovar är så mycket bättre redan nu och hästen rör sig bättre överlag, vart den innan har haft mycket problem. Så är definitivt något att ha i åtanke- hur hästen verkas.
Om hon har dålig tillväxt kan mineraler och foderstat också spela in, så ett bra tips hade varit att även titta på den fronten