J

jill90

Vet inte om jag är på rätt kategori men iaf, jag har en angloarab som just nu går skodd runt om & har säkert gjort det hela sitt 15 åriga liv, men nu är det andra gången som alla 4 skorna är lösa efter bara ett par veckor. Hovarna spricker när det är torrt o blir jätte mjuka när det är lött. så då funderar jag på om jag skulle ta avs korna helt o rida barfota.
Men hur påverkar detta hästen?
Kan en häst som inte gått barfota innan helt plötsligt göra det
Spricker hovarna mer då?
kommer han ömma mkt o kanske bli halt?
JA ni kan väl berätta om eran erfarenket givetvis kommer jag oxå prata med min hovis som kommer imorn..

Sv: barfota?

Vet inte om jag är på rätt kategori men iaf, jag har en angloarab som just nu går skodd runt om & har säkert gjort det hela sitt 15 åriga liv, men nu är det andra gången som alla 4 skorna är lösa efter bara ett par veckor. Hovarna spricker när det är torrt o blir jätte mjuka när det är lött. så då funderar jag på om jag skulle ta avs korna helt o rida barfota.
Men hur påverkar detta hästen?
Kan en häst som inte gått barfota innan helt plötsligt göra det
Spricker hovarna mer då?
kommer han ömma mkt o kanske bli halt?
JA ni kan väl berätta om eran erfarenket givetvis kommer jag oxå prata med min hovis som kommer imorn..

Om det är så att hovarna redan nu, med skor på, är i så dåligt skick att de spricker allternativt blir mjuka när det är blött, så skulle jag absolut inte ta av skorna. Det är ju det enda skydd som dessa hovar verkar ha. Självklart blir han då öm och får ont, om skyddet avlägsnas.

Jag tycker hellre att du ska be om råd från din hovslagare, har du en bra sådan så kan denna lämna råd som hjälper. Se också över foder, hagar och underlag i boxen. Kanske är det så att hästen har genetiskt dåliga hovar, men det kan ju också vara yttre påverkan som gör dem så dåliga.

Lycka till!

Jag har en kort och dålig erfarenhet av barfotagång, inte mitt val kan tilläggas. Jag tror på skor! Kanske kan du testa barfota-boots tills hovarna ser bättre ut?

Barfota är jättebra för hästens hovar. Men din hästs hovar är sjuka eller skadade och det är inte bara att dra av skorna och rida. Om du ska sko av så får du skaffa annat skydd som tex boots så har du fördelarna av att hästen är oskodd det mesta av tiden och när du vill rida så drar du på ridbootsen. De är ett bra alternativ till järnskor. Det finns många märken på marknaden tex easyboot och cavallo boots mfl.

Tänk också på att en oskodd hov växer fortare p g a bättre blodcirkulation och behöver därför verkas oftare.

då är hästen inte barfota och kan lika gärna fortsätta ha vanliga skor på hovarna.

Det jag egentligen svarade på var att skodd och barfota hov växer precis lika mycket/fort.
Däremot så kan barfota hästar slite ner lite mer på sina, men växttakten är densamma.

Vad fånigt att säga så.
Det är en jäkla skillnad att ha skor på hästen 24 om dygnet eller den timme man rider. Men det beror på om ägaren tycker det är jobbigt att sätta på "skorna" vid ridning. Normalt behöver man inte dem varje gång eller vissa hästar inte alls, vissa kanske bara på grusvägar.
Jag använder boot vid behov och har bara slitit ut ett par på 7 år då det inte är dagligen eller ens varje månad jag behöver dem.

Jag har haft barfota hästar i 7 år och oskodda friska hovar växer snabbare än skodda. Det finns skodda i stallet att jämföra med.

Jag har haft barfota hästar i 7 år och oskodda friska hovar växer snabbare än skodda. Det finns skodda i stallet att jämföra med.

Även hovar som har en sjukdomsbild eller utsätts för ett trauma växer mkt fortare än en frisk hov. Det är liksom hästens naturliga självläknings process som ligger till grund för detta.

Hästen har sina hovar att gå på och smärtar det i hovarna så är hästens naturliga reaktion att ta näring från övriga kroppen och tillsätta det i hovarna för att påskynda läkningsprocessen och tillväxten i hovarna så att smärtan ska avta.

Jag tycker man gör klokt i att försöka finna grundorsaken till varför tillväxten plötsligt markant ökar i stället för att se det som ett friskhets tecken.;)

Spela inte viktig. Du vill bara provocera som vanligt

Jag har haft fång på ena hästen och vet hur snabbt en sjuk hov växer efter fång för att läka.
Det är inte samma sak som vanlig frisk hovtillväxt.

"Vanliga prestigefria" hovslagare rekommenderar hästar att gå oskodda när hovarna behöver det för att återhämta sig av någon anledning eller skada.

kl

Jag tog av skorna bak på min pga att hans hovar bak var så dåliga, det gick helt enkelt inte att ha sko, för varje söm ramlade mer hov av, han var öm i en vecka ungefär.
Sen fortsatte vi så, han gick barfota bak i 2,5 år. Slog på honom bakskor nu för 2 månader sen, eftersom hans hovkvalité blivigt mycket bättre och jag vill ha skor+brodd till vintern.
Inga problem alls.

Men olika med olika hästar, och fötter, att ha min barfota fram skulle aldrig funka.

Vill inte råda dig till nått eftersom det är ju olika häst till häst

Kan förövrigt säga att jag tror starkt på biotin.

Då måste jag provocera lite mer:)
Har ridit och haft hästar i mååånga år och det finns inte en av mina hästar som jag med gott samvete har kunnat sitta och ridit oskodd på. (Om man inte rider ENDAST på mjuka skogsvägar eller i ridhus då) Har haft både ponnys och stora hästar. Kan inte för mitt liv förstå att folk inte känner att hästarna inte vill ta ut steget och vad hemskt är det inte när de rids på grusvägar och ömmar när de trampar på en sten. Skulle heller aldrig sätta mig och rida en oskodd häst på vintern då denne får gå och spänna sig i hela kroppen för att parera så den inte halkar. Nej, det är få hästar, enligt mig, som klarar av att vara oskodda när de rids.
Får säkert ett svar på att det inte är naturligt att sätta skor på dem men då replikerar jag med att det inte är naturligt att sitta på deras rygg heller.

Då måste jag provocera lite mer:)
Har ridit och haft hästar i mååånga år och det finns inte en av mina hästar som jag med gott samvete har kunnat sitta och ridit oskodd på. (Om man inte rider ENDAST på mjuka skogsvägar eller i ridhus då) Har haft både ponnys och stora hästar. Kan inte för mitt liv förstå att folk inte känner att hästarna inte vill ta ut steget och vad hemskt är det inte när de rids på grusvägar och ömmar när de trampar på en sten. Skulle heller aldrig sätta mig och rida en oskodd häst på vintern då denne får gå och spänna sig i hela kroppen för att parera så den inte halkar. Nej, det är få hästar, enligt mig, som klarar av att vara oskodda när de rids.
Får säkert ett svar på att det inte är naturligt att sätta skor på dem men då replikerar jag med att det inte är naturligt att sitta på deras rygg heller.

jag tycker man ska ha skor om man vill.men om man bara man har skor för att hästen haltar ska man kanske ta reda på varför och inte bara sätta på skor 90% av hästar med skor och utan har strålröta oftas därför dom haltar utan skor sätter man på skor avlastar man stålen och hästen slutar halta. Min lille kille på 1080 kg går barfota endast på sula och stråle och efter mycke pyssel fått helt friska strålar han går på alla underlag med glädje.

Hej!

Jag tycker du ska diskutera med din hovslagare, barfota eller inte är ganska individuellt från häst till häst....jag har rpovat både och på mina och nordsvensken trivdes bättre skodd men min arabs hovar har fått spel då han gått skodd. Han har fått bölder och varma hovar och rört sig fulare och fulare ju längre han varit skodd. JAg har dragit av skorna och verkat honom och han går oskodd på grus utan att ömma det minsta. Efter några dagar - en vecka oskodd hade hans hovar redan börjat må bättre och som sagt han går på alla underlag vilket inte min nordsvensk skulle gjort...han har även återfått sitt mycket fina steg. Jag upplever inte att hans hovar nöts ned och vi har ännu inga boots men jag ska skaffa det bara för att ha då vi rider på extremt grus för att vara rädd om honom....i början innan hoven ställt om sig så kan den nötas lite mer beroende på vilket underlag man rider på men då hoven börjat få igång sin naturliga cirkulation så brukar tillväxten öka och anpassa sig. Hoven är en otrolig del av hästen som verkar läsa av hur mycket den måste växa... håller med den som skrev att det sliljer mellan frisk tillväxt och på en sjuk hov. Vissa åkommor av hovproblem brukar man rekommendera oskodd hov och andra skodd, beror helt på hovens problem .Vet hästar med vissa sprickor som läkt bättre oskott medan andra typer av sprickor läker bra med sko...beror helt på orsaken och hästen. Prata med din hovslagare du och ta upp dina frågor.

Nu är det ju så...... Jag menar inte att jag sätter mig och rider en häst som precis fått skorna avdragna och jag litar på min och min hovslagares kunnade för att veta hästens hovstatus. Ingen av mina unghästar (som jag har haft sedan de var föl) har kunnat vara barfota vid ridning. En häst fick (tyvärr) sättas igång som sjuåring men skor fick sättas på. Då hade hon gått barfota i sju år. I sommar har vi haft en liten ponny som när den reds endast ville gå i gräskanten för att inte kliva på sten och hon har varit regelbundet riden barfota hos sin ägare i nio års tid. Tilläggas kan att jag försöker att ha mina hästar oskodda, om det är möjligt, vid vila eftersom hoven mår bra utan skor. Men då rider jag givetvis inte..............

Då är ridboots bra att ha. Ett alternativ till att sko hästen.
På med "skorna" när man ska rida och av i hagen.

Då är ridboots bra att ha. Ett alternativ till att sko hästen.
På med "skorna" när man ska rida och av i hagen.

*Funderar*

Vad är det som säger att individen är mer bekväm i hagen utan "skor" men mer bekväm med " skor" när den rids???

Kan inte det ena utesluta det andra eller i alla fall tolka det som ett tecken på individens signaler???

Är det som du beskriver det så är individen mer bekväm barfota i hagen än med en ryttare på ryggen med skor.:idea:

Jamen det beror väl på underlaget också, har man hästen i gräshagar, som nog är vanligast, och rider ut på grusvägar är det väl självklart att det kan vara problemfritt utan skor i hagen men behövas när man rider :confused:

Jag anser att en "individ" är mycket sjuk i hovarna om den inte klarar en gräshage eller mjuk ridbana utan skor. Däremot anser jag att man kan behöva skydda hovarna vid ridning på väg med vasst stenkross tex. Eller vid mycket asfaltridning där hovarna kan slitas rejält.
Skydda hovarna vid behov alltså inte annars.

Jag kommer inte lägga mig på någons sida här, och inte heller predika för barfota eller skott, utan vill bara ta upp mina egna erfarenheter :) Jag har haft två araber nu, först en valack på 12 år och nu ett sto på 6år.

Valacken hade gått med skor hela sitt liv, av den enkla anledningen att hans hovar förstördes helt och fullt om han var barfota, det var verkligen KRIS när han tappade en sko, så han blev öm, och hovarna flisade sig mycket på direkten. Vi gav honom diverse medel, foder, smörjde hovarna hit och dit, men inget hjälpte nämnvärt. Kontakt med flera olika hovslagare men ingen av dem kunde komma på något som skulle hjälpa, och inte heller veterinärerna kom på något. Det enda var att slå på skorna ordenligt, och låte dem sitta tills du tyckte att hovarna var odrägligt långa. Skodde du om innan dess fans det inget som höll att slå i sömmen i.

Min nya har däremot hovar av sten. Hade skor på henne i vintras för att jag inte ville att hon skulle halka, men när vi nu tog av henne skorna 4 månader innan fölning så traskade hon på precis likadant över stock och sten. Grusvägen tycker hon inte heller är något problem utan skor. Någon man märkte på henne var dock hur mycket bättre hon trivdes utan skor. Hon tog ut steget, hon hade mer framåtanda, allt blev bättre. För att slippa sko henne i vinter ska jag nog köpa sådana boots, funderar på Marquisboots, för att kunna ha broddar på när jag rider. Blir inte så mkt is häromkring iofs (förutom på vägarna där bilarna packar snön innan de har hunnit ploga), men ifall ifall så vill jag ha en nödlösning... Detsamma om jag ska rida där det slits mycket på hovarna, typ asfalt.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 832
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka