Barfota vid vila? Hur gör ni?

Karin87

Trådstartare
Hej!

Man har ju hört att det ska vara bra för hästens hovar att gå utan skor en viss tid då och då. Men hur gör ni? Skor ni av era hästar en tid varje år? Tex. vid vila?

Jag pratade om det här med min förra hovslagare då min häst fick vila förra hösten. Men hon sa att när det var för så kort period (5v.) så skadade det mer att ta av skorna än att låta honom gå med dem på. (Kan nämna att han blivit rätt ömfotad tidigare av att vara utan skor.) Alltså fick han gå med skorna på...

Men, jag funderar även lite på hur andra gör? Har ni skor på era hästar året om, eller skor ni av dem någon gång, och rider ni isåfall? Eller låter ni era hästar vila flera månader kanske? Ja, ska bli intressant och höra hur ni gör!

//Karin

Sv: Barfota vid vila? Hur gör ni?

Jag tror din hovslagare har rätt iaf när det gäller många hästar.
Om inte hästen har riktigt bra hovar som tål det.

Kaela gick utan skor i sommar när hon fick föl sammanlagt 2,5 månad.
Hon arbetades inte men hovarna mådde inte bar ändå.
Har inte fått ordning på dom än, hon är nu skodd runt om.
Shettisen går utan året om, men han rids ju inte så jättehårt.
Däremot fick han hemska hålväggar och höll på att stryka med pga det:(dom är vi nu äntligen av med.

Jag har jag bara haft mina egna barfota året om, fram tills jag skodde Kveikja i våras. Men jag planerar sko av henne i december o så får hon gå barfota minst en skoperiod. Jag har ju en uppsättning easyboots till skydd vid ridning.

Tidigare så har mina sköthästar blivit avskodda i december o gått utan till februari/mars. En av dem var öm länge, men inte på gräs utan bara på grus. Men de hade riktig vila, så vi undvek ju gruset. Hans hovar var alltid fina. Den andra han märktes inte att han var ömfotad, inte av de promenader vi tog ibland iaf.

Jag hoppas att Kvekki inte skall vara så ömfotad att hon inte kan gå barfota i hagen. Är hon det så får hon väl skor på igen...

kl

Ska hästen gå en längre period och bara vila kan det vara värt att sko av. Det är bra för blodcirkulationen och hovarna kan bli starkare. Men om hästen har tendenser att vara ömfotad och man bara ska ha av dem en kort period är det kanske onödigt. Man vill ju inte att hästen ska gå och spänna sig i hagen och kanske ha ont.

Freyja skodde jag aldrig av om hon inte skulle vila en hel sommar t ex. Tytte har hittills inte haft skor och han får klara sig utan till våren är det tänkt. Han ömmar inte och har till och med klarat förra vintern som var otroligt lerig och våt! Men då försökte jag faktiskt att vara noga med att lägga lite tjära i bärranden och han fick komma in och torka upp varje natt. Egentligen känns det mer logiskt att sko av på våren/sommaren (för vila) än på vintern då det kan vara hårt i marken eller alldeles supergeggigt, vilket kan orsaka ömma och/eller blöta fötter!

//Julia

Min fyraåring som skoddes för första gången för 8 veckor sedan kommer skos av nästa vecka. Han ska inte ridas mer i höst. Skor på igen i januari tror jag.
Det dräktiga stoet skos nog av i mars. Hon rids inte när hon är barfota för hon sliter ner hovarna för mycket.

Jag har inte haft så himla bra koll på för- och nackdelar med att sko av, eller ha kvar skorna på. Men det kanske är väldigt individuellt för varje häst hur man ska göra, och även hur långa vilor de får. Det kanske inte är hela världen om de aldrig skos av, ifall hovarna ser bra ut? :) Eller?

Min får ha på sig skorna under vila för hon vilar aldrig så pass länge så en hel skoperiod går åt(8 veckor)
Utan hon får vila ngon vecka här och där när man inte har tid och rida själv!

Jag ställer av hästarna på vintervila Dec-Feb och då rycker jag av skorna.

Min häst vilar inte så långa perioder i sträck att det är nån idé att sko av. Jag tycker det behöver vara en period på iaf två månader för att det skall vara värt det, och så länge vilade min häst bara som unghäst (då han också skoddes av).

En häst som inte är unghäst är det inge bra att hålla på och rida upp och ställa av varje vinter.
Framförallt äldre hästar som det kan inebära döden om man bara ställer av så där från kondis. Oftast musklerna som håller uppe en gammal häst!

Jorunn fick sin sista superlånga vila nu i somrast hon stod helt i 2 månader och skrittades lite då och då sen under 1 månad.
Så 3 månaders vila kan man säga att hon fick och de enda som de gav henne var rastlöshet så hon började rymma ur hagen istället:crazy:

Hon är en häst som hatar att bara gå i hagen.
Vilor kommer så naturligt finns väl ingen människa sin alltid rider 6 dagar i veckan år ut och år in.
Man är sjuk och inte kan rida vips så står hästen 1 vecka, man ska åka utomlans vips så vilar hästen 1-2 veckor.

Ja viloperioder kommer så naturligt

Vintertid då många är lite halvlata av sig och inte orkar rida tycker de är kallt och så då rider dom lite då och då bara när vädret är på plusssidan typ:D

Själv rider jag som vanligt sommar, vår höst vinter alla årstider är lika underbara att rida i=)

Jag har ju köpt häst för att rida och vill inte stå och betala halva året för en häst jag åker ut och tittar på bara!

Perla tog jag av skorna i samband med att hon åkte till hingsten i maj -07, sen dess har hon gått barfota.

Hilda tog jag av skorna nu i våras eftersom hon skulle stå tills i höst nu. Första verkning var hovarna lite trasiga, men de blev mycket bättre till nästa verkning.Nu ska hon sättas igång lite smått och har fått skor fram bara.

Jag skor alltid min häst! I hans fall för att han inte skulle klara utav att gå utan, då han är lite "känslig i tassarna". Även om han inte hade varit det, så hade skorna åkt på lik förbaskat! Jag har islänning för att rida gångarter, och då krävs skor, tycker jag!

Ställer aldrig utav honom under någon längre period. Min åsikt är att viloperioder kommer ändå, och att ridskolehästar och andra mera hårt arbetande hästar kräver längre vila. Det tycker inte jag att en "vanlig" ridhäst behöver.

Precis som en annan bukare skrev så har jag en ridhäst. Alltså inte en trädgårdshund! Så det är bara på med pannlampa och reflexer, och kämpa sig igenom hela November till Mars! Kanske inte alltid med ett leende på läpparna. Men hästen kräver sin motion! Och själv skulle jag banne mig bli knäpp i kolan om jag inte fick komma ut varje dag! :bump:

Filipus fick gå barfota en period i vintras i och med att träningen trappades ner. Dock bara på bakhovarna men det behövdes. Till nästa sommar ska han få semester en månad och kommer då gå barfota runtom tror jag! :)

"Förr" gick min pålle oskodd när det var snö om vintrarna, ridningen trappades ner automatiskt när man gick i skolan, och man kunde utan problem rida barfota på snön. Men nu när vintarna är leriga, blöta eller utan snö och hårt i marken, skor jag aldrig av honom. Eftersom han är bronkit-häst ska han ha en bra grundkondition och röra på sig, han får vila en vecka då och då.

När jag inte rider hästen så tar jag av skorna. Främst är det en ekonomisk fråga, jag tycker det är onödigt att sko de hästar som jag inte rider.
Dock är mitt ena sto ett undantag hon har sne benställning och hovarna blir helt katastrof om hon går utan skor en period.

En häst som inte är unghäst är det inge bra att hålla på och rida upp och ställa av varje vinter.
Framförallt äldre hästar som det kan inebära döden om man bara ställer av så där från kondis. Oftast musklerna som håller uppe en gammal häst!

Mina hästar ställs inte av direkt utan plockas ner ja. Och jag anser att alla hästar behöver vila och ingen utav mina hästar under alla år jag ställt av vintertid har lidit utav det varken unga eller gamla.

Sedan finns det en aspekt till, jag har hästar på lösdrift och anser att man INTE ska klippa dem för de behöver sin päls av en orsak - att hålla värmen. Mina hästar har en enorm vinterpäls och skulle må sämre om de blev ridna under den kallaste delen utav året och nej jag vill inte täcka och styra med sånt tjafs så är det bara, och som sagt vila behöver de få göra ibland.

När det gäller motion så leks det ganska vilt i hagen bland grabbarna, dessutom är det en rejäl terränghage så de klarar sig bra av att inte rida, och jag ställer inte av hästarna pga lathet för eftersom jag är hemmasambo så behöver jag inte ha pannlampa då jag kan rida dagtid.

Senast ändrad av en moderator:

*knapp*

Jag tar endast av skorna om jag vet att de kommer stå ett längre tag.

*Skorna av, verkning.
8 veckor senare, verkning
Och 4-6 veckor därefter är det skorna på och igångsättning.

Annars tycker jag inte det är någon ide eftersom hovarna återhämtar sig bäst av att få gå utan skor en längre period. Om det gäller 8 veckor så tycker jag det är onödigt eftersom fötterna trasar sig mer och hinner inte bli starka och fina.

Yrpa har vart oskodd i ett år nu. Imorgon kommer hovslagaren, egentligen skulle hon skos på nu, men efter sista ridturen med henne och Gála så blir det inga mer ridturer sålänge Gála går bredvid. Så bara verkning alltså.

Draumur har fått vara barfota vintertid med sin fd ägare, dock så kommer jag hålla honom skodd såvida han inte skall på längre vila.

I fjol så skoddes han av på hösten och gick barfota över vintern, detta är inget jag rekommenderar om man bor där det är mkt snö och framförallt is!
Det gick i princip inte att rida ngt under större delen av vintern pga han halkade jämt isf pga all is, gick ev att rida i skogen där snön inte var "nertryckt" och där det inte var halt, men det gick inte att träna ngt seriöst öht.
Dessutom var det halkigt i hagen vilket inte känndes så bra...

När jag köpte han så slog jag på broddskor direkt, tyckte då att han verkade mkt mer avslappnad och "lättad" iom att han kunde gå utan att vara rädd för att halka.

Men om han får vila i sommar så kommer jag ev sko av han, han blir som tur är inte hovöm alls. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar