Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
peter_lundin skrev:
Men visst har jag träffat vissa konstant ömfotade där bara skor med sula fungerat men dessa har inte kunnat gå barfota heller.
PL
En sådan hade jag ett par år, MEN han kunde gå barfota och gjorde så till slut när det inte fanns något att sko i för att hovarna ramlade sönder innan jag kom på var problemet låg.
Känns uttjatat, men han hade fång och haft så i många år av en ekförgiftning, men eftersom han inte uppvisade "standardsymtom" så var det heller ingen som gjorde ngt. åt det utan det berodde på att han var "plattfot" (han var ej plattfot igentligen) och så på med sulor och det gick ju så länge det fanns hovar att slå i söm i även att han var ngt. öm ibland även med dem. När det inte fungerade längre så tog jag av skorna och slutade anlita min hovis som ändå inte trodde på mig för jag var övertygad om fånget och vid den tidpunkten innan det ens fanns nån utbildad här i Sverige så hade jag hittat "strasser" och så läste jag på och verkade enl. den läran. Testade en annan hovis också, men det var inte heller till ngn. hjälp, vettarna hade jag "gjort slut" med också ett tag i samma veva.
Hans hovar var det helaste och finaste på hästen när han dog och han hade klarat sig från rotation reds som vanligt en tid våren innan sista sommaren då han blev sämre och sämre i sitt allmäntillstånd. Och jag fick då äntligen hjälp och blev betrodd och röntgen visade vad jag sagt likaså gällande förgiftingen som ingen ville lyssna på..Så där var det tack vare Strasser och min egna våghalsighet som räddade hans hovar.
Sedan har vi nästa problem där jag står med en unghäst som blivit allt annat än skött i hovarna som liten, han skulle behöva skor bak, har pratat med en, men den tyckte jag skulle vänta med att sko, hade en annan ute som erbjöd sig själv att komma för den var nyfiken på hästens hovar. Vi diskuterade och jag skulle fundera över hur jag ville ha det, gjorde det och meddelade att jag ville ha skor p.g.a. ............... och undrade om det var rätt tänkt och ok. Har inte hört ett ord från människan.
Hästen i fråga är 1.5 år och har lidit, men ingen hittils har velat hjälpa honom genom att ge honom skor ett par perioder som med största sannorlikhet är precis vad han borde fått.
För mig är det helt sjukt alltihop, det är inte konsigt att man försöker klara sig själv, man har många gånger inget val om man utgår från hästens väl och ve. Nu är han visserligen ngt. tillfälligt bättre efter lite testande på egen väg, men det slutar väl med att jag köper och slår på skona själv också!
MVH/