Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Måste bara få berätta om min erfarenhet av strasser! har ett kallblod som fick hovbensrotation, tyckte inte det blev bättre av "vanlig" hovsl. så efter mycke letande och en massa läsande om studier och dylikt så bestämde jag mig för strasser, skickade iväg hästen efter jag varit dit först och sett hur det var där. Han var borta i en månad och jag var dit varannan vecka för att se att han mådde bra, allt var frid och fröjd när jag sen skulle ta hem honom fick jag en snabbkurs i hur jag skulle hålla efter själv hemma, det var inge stora grejor jag skulle göra, höll på så 2-3ggr i veckan men tyckte att han var så ömfota fast det vid det här laget hade gått 2,5 mån ringer till den som verkat och frågar om hon kan komma och titta om jag ens har gjort rätt och inte bara titta på fotona som jag skickade 1g/veckan men fick till svar att allt ser bra det behövs ej fortsätt du bara, häromdagen kunde han knappt gå så öm var han, beslutar mig för att ringa vet. som kommer ,hästen hade fått fång, ringer ännu en gång till den som verkade och ifrågasatte hur han kunde få fång fast jag verkade enligt vad dom sa, fick då svaret att jag hade verkat fel, blev arg som ett bi och slängde på luren, ringer genast efter min ord. hovis som kommer och kapar tån och upptåcker då att inuti hoven har en hovböld nästan "ätit" sig igenom upp till kronranden, så nu har han bakåtvända skor med tjock sula och jag säger bara från egen erfarenhet "prova inte" strasser på sjuka hovar. hästen mår för stunden hyggligt och han tar sig framåt.