Barfota skor och ridning

alazzi

Trådstartare
Har väl i princip blivit idiotförklarad i stallet eftersom jag har ridit min häst med barfotasko på ena fram eftersom han har tappat den skon. Red mycket försiktigt den första gången och nästan bara i skritt under en kort stund. Idag red jag ca 25 minuter försiktigt inne i ridhuset, max 6 minuter i trav.Hovslagaren har inte hunnit åka ut och det har ju varit långhelg.

Idealet är förstås att man har barfotaskon på båda hovarna och inte oliksidigt som nu men jag kände ingen ojämnhet i hästens gång pga att det var olika skor på hovarna.

Har ni som har dessa skor haft dem på även ute i hagen under dagen? Jag ahr inte vågat släppa ut hästen med skon på. Rädd att han trampar av sig den i sugleran. Och utan vågar jag inte heller släppa ut honom.

Hur mycket vågar man egentligen rida med dessa skor? Behöver hästen tillvänjning? Erfarenheter önskas!
 
Sv: Barfota skor och ridning

Det är ett nödvändigt ont att rida med barfotasko på en hov. Bättre att dra av även den andra skon och ha barfotasko på bägge fram. Även om du inet känner nån ojämnhet så är det helt olika känsla av att ha en fast järnsko och en icke så fast barfotasko.

Det kan ge skav att ha dem på för mkt så i hagen är väl inte att rekomendera.

Tvärtemot vad alla säger så är det inte speciellt hästvänligt med barfotaskor. Det som sliter på hästar är ändring av vinklar i lederna och att som många gör ha hästen barfota utaom när man rider är att be om att få förslitningsskador, främst i hovleden.
Dessutsom blir det alltid lite glid i en sån sko inuti och som sagt var alldelles fel belastning när man har en sko vid ridning och inet alls skor annars.
Är man rädd om sin häst använder man bara det som ett nödvändigt ont vid tappskor på känsliga hästar och undviker att träna med dem på.

Djurjouren som hukar sig eftersom jag vet att jag just svor i kyrkan.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Det är ju en nödlösning helt klart. Hästen klättrar på väggarna om han inte aktiveras och eftersom jag ändå måste gå ut och beta honom så köpte jag dessa skor. Han klarar inte att vara utan sko på fram. Normalt har han sulor fram eftersom han har så tunna och ömtåliga sulor.

Vågar absolut inte dra av den andra skon eftersom han är så känslig.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Djurjouren skrev:
Tvärtemot vad alla säger så är det inte speciellt hästvänligt med barfotaskor. Det som sliter på hästar är ändring av vinklar i lederna och att som många gör ha hästen barfota utaom när man rider är att be om att få förslitningsskador, främst i hovleden.
Dessutsom blir det alltid lite glid i en sån sko inuti och som sagt var alldelles fel belastning när man har en sko vid ridning och inet alls skor annars.
.

Vilken vinkel menar du förändras i vilken led och hur förändras den?

Dessutom måste jag säga emot dig ang glidningen. Jag har en häst som jag använder sådana skor regelbundet vid ridning. Inutin skon finns det nu slitmärken av exakt samma slag som du finner i en avplockad järnsko. Varken mer eller mindre. Lite bredare i trakterna där hoven flexar lite mer. Glider hoven i skon passar den inte
 
Sv: Barfota skor och ridning

Djurjouren skrev:
Tvärtemot vad alla säger så är det inte speciellt hästvänligt med barfotaskor. Det som sliter på hästar är ändring av vinklar i lederna och att som många gör ha hästen barfota utaom när man rider är att be om att få förslitningsskador, främst i hovleden.
Dessutsom blir det alltid lite glid i en sån sko inuti och som sagt var alldelles fel belastning när man har en sko vid ridning och inet alls skor annars.
Är man rädd om sin häst använder man bara det som ett nödvändigt ont vid tappskor på känsliga hästar och undviker att träna med dem på.

Djurjouren som hukar sig eftersom jag vet att jag just svor i kyrkan.

Jag är också nyfiken på vad du grundar det här på. OBS - jag säger inte emot dig utan vill verkligen veta! Normalt går min ena pålle oskodd bak, men i enstaka fall (t ex vid längre ridturer på hårt underlag såsom asfalt och stenhårda grusvägar) brukar jag sätta på Boa-Boots eftersom jag har märkt att hon kan ömma lite vid sådana tillfällen. Men du menar alltså att det är mer skadligt att använda skyddsboots? Har du sett hästar med den typ av skador du skriver om?
 
Sv: Barfota skor och ridning

*kl*
Longerade bara igår och då syntes det faktiskt en skillnad i gången som antagligen måste bero på att han har olika skor på hovarna.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Leoni skrev:
Dessutom måste jag säga emot dig ang glidningen. Jag har en häst som jag använder sådana skor regelbundet vid ridning. Inutin skon finns det nu slitmärken av exakt samma slag som du finner i en avplockad järnsko. Varken mer eller mindre. Lite bredare i trakterna där hoven flexar lite mer. Glider hoven i skon passar den inte

Jag tror Djurjouren menade glidmomentet när hoven träffar marken. Inte att hoven glider inne i skon.

Glidmomentet när hoven träffar marken är viktigt att den funkar som det ska.

/Lizzie
 
Sv: Barfota skor och ridning

Nej, h*n säger "alltid lite glid i en sån sko inuti"

När det gäller glidmomentet mot marken så finns det där, det blir ju inte tvärstopp som en broddad hov
 
Sv: Barfota skor och ridning

Jag har Old Mac's, och de har funkat att ha upp till 12 timmar i hagen.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Djurjouren skrev:
Det är ett nödvändigt ont att rida med barfotasko på en hov. Bättre att dra av även den andra skon och ha barfotasko på bägge fram. Även om du inet känner nån ojämnhet så är det helt olika känsla av att ha en fast järnsko och en icke så fast barfotasko.

Det kan ge skav att ha dem på för mkt så i hagen är väl inte att rekomendera.

Tvärtemot vad alla säger så är det inte speciellt hästvänligt med barfotaskor. Det som sliter på hästar är ändring av vinklar i lederna och att som många gör ha hästen barfota utaom när man rider är att be om att få förslitningsskador, främst i hovleden.
Dessutsom blir det alltid lite glid i en sån sko inuti och som sagt var alldelles fel belastning när man har en sko vid ridning och inet alls skor annars.
Är man rädd om sin häst använder man bara det som ett nödvändigt ont vid tappskor på känsliga hästar och undviker att träna med dem på.

Djurjouren som hukar sig eftersom jag vet att jag just svor i kyrkan.
Vilka vinkelförändringar ser du med dagens barfotaboots? Det är ju helt platta sulor på dem!
Dessutom; det är en ytterst liten glidning som eventuellt kan inträffa i en passande boot. Är det mycket kan man misstänka att booten är för stor.
Sulan på de flesta moderna hästboots är dessutom gjord för att ge liknande glidmoment mot marken som den barfota hoven.

Däremot har du en tyngd som kan ge en skillnad för hästen, inte avsevärt jämfört med vanliga ridhästskor, men ändock en skillnad. Det är även bättre för hovarna om de kan gå helt barfota eftersom de då får lite mer slitage och därmed växer starkare hovar, men då skall de ju redan vara tillräckligt starka för att inte ömma.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Jag har ett par Turf King, de passade bättre än Old Macen. Nättare modell också.
 
Sv: Barfota skor och ridning

Vad är det för några? jag har försökt söka men hittar inte mycket.
PM;a gärna
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 209
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp