Barfota på tävling

T

tottenham

Kommer man att kunna tävla en islandshäst barfota från nästa år???
Jag hörde ett rykte om det. Vart finns i såna fall ett sånt beslut?

Det finns inget sådant beslut taget ännu, däremot kommer SU att ta upp frågan om skor dvs man kommer att ha ett sk skoår. Detta år är ett bettår, där man infört vissa saker på prov. Vilket i sig inte innebär att allt kommer att bli ok i framtiden.

Nästa år avhandlas alltså skor, och vad som kan komma att bli provat då är ännu inte fastställt.

Ok, intressant! Vad blir året efter det då? Bootsfritt år? :D

Ja, varför inte? Det är ju rätt många som använder boots även fast de inte vet varför! :eek:
Taktproblemen skulle vara överlägsna på varenda tävling! :D

Nej, ärligt talat - skor tycker jag man ska ha på sin häst och boots är valfritt.

Det var just det jag ville. Fram för debatt om boots!
Men det är väl som att svära i kyrkan...

Nädå, debattera på.
Boots finns av olika orsaker, dels skyddsboots som av namnet anger orsak vad det används för. Sen har du viktboots som kan hjälpa till i träningen av hästen, bla att finna en bra takt. Sen finns det boots som fungerar både som vikt men även bidragande till att hästen får ett friare steg med hjälp av cenrifugalkraft.

Om man är ute efter att finna en bra takt med hjälp av viktboots, så är det en bra hjälp. men det räcker dock inte i slutändan då även en bra ridning är ett krav för bibehållen takt.

"Om man är ute efter att finna en bra takt med hjälp av viktboots, så är det en bra hjälp."
Ja, men frågan är om man ska behöva det egentligen? Jag säger inte vad som är rätt eller fel, vill bara veta vad ni andra tycker och varför.

Skyddsboots däremot är det ingen tvekan om att de alltid ska vara tillåtna, för att just skydda.

Naturligt borde väl en häst gå i ren takt om inte ryttaren satt på och försvårade det? Jag menar, att sätta på viktboots är ju för att försöka rätta till något som är fel i så fall? Borde man inte då reagera och tänka VAD är fel?

Så många människor sitter och nöter med boots bara för att alla andra har det, de förstår inte varför. Har hört massor av människor som inför tävling eller träning frågar "behöver jag boots??" av sin tränare. Men vet man inte det bäst själv?

Fram med bootsdiskussionerna!

Inlägget var inte riktad till dig "tottenham" utan till alla som läser!

Men det finns massor av hästar som inte tar ett töltsteg utan ryttare, så på den punkten faller ditt resonemang om att inte använda boots för takt korrigering.

Boots kan vara ett hjälpmedel för att hitta tölten,"felet" kan vara att hästen aldrig lärt sig att tölta.

Annars håller jag med dig om att många sätter på boots helt i onödan eller utan att ha koll på vad de egnetligen gör. Vet man inte vad man vill uppnå med bootsen eller ens hur de påverkar den egna hästen är det sällan det blir rätt.

Haha, du skojar? :D Jag vet, min häst är en av dom - han töltar inte heller gärna MED ryttare.
Men boots har inte hjälpt oss och kommer inte att göra det förrän tölten sitter och det ska finslipas.

Jag är inte emot att använda boots, så länge man vet varför man har dem och vad de gör där. Och framförallt - inte har dme på VARJE gång man rider (fenomen som ses hos många ryttare). Då tappar de ju sin verkan, eller hur?

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur