Barfota häst?

Sv: Barfota häst?

Mina går barfota, ett varmblod, fd. travare och minishettis.
Lillan har för små hovar för att en sko skulle passa och hon klara sig finfint utan.

Stora var så rejält trångskodd iaf över ballarna/trakterna. Pga trångskoningen och dålig? tillväxt beslöt jag i samråd med hovis att prova utan skor ett tag. Och hon har varit barfota i 3 år nu. Var dock skodd en period i vinter, men trampade sig på båda ballarna på samma framhov:(

Filosofi: så länge hästen trivs med det så kör vi barfota.

Hovisen är en vanlig hovis.

*kl*

Båda mina går barfota, kanske blir att skaffa boots när dom är igång mer. Kan inte sko mina då det inte finns skor som är så små XD
Har en vanlig hovslagare och följer ingen filosofi :p

Dags att jag svarar själv då. Jag kör enligt SANHCP. Använder boots när det behövs. Har just nu cavallo. Är inne på min andra uppsättning. Är väldigt nöjd med dem. Men man får vara noga så de verkligen passar hästens hovform. Tycker de är bra kvalitésmässigt. Fast tycks mig ha märkt en skillnad mellan de jag köpt på postoder och de jag köpte i affären i stan.

Trakterna ska vara låga och hornet ska vara kort. Detta för att hovbenet ska vara parallellt med marken och brytkrafterna så små som möjligt. Kommer aldrig, om det inte behövs medicinskt, sätta på mina järnskor igen.

JO, förresten....

Jag fick med Easyboots epic till honom men jag tycker de är rätt bökiga att få på, för att inte tala om hur rent omöjligt det var att byta vajer på dem för mig !!

Har du boots och isåfall, vilka ?
Vet du om det finns någon lättare variant ?
Easyboot Glove har jag hört talas om, är de bra ?

Har cavallo som sagt. De är superlätta att sätta på hästen. Testa!

Tycker verkligen du ska kolla upp och läsa dig in på hur din häst verkas. Detta så att du vet om din häst verkas på ett bra sätt. Man ska inte ta något godtyckligt rätt av. En barfota häst kräver in kunnig och insatt ägare! Fråga och kräv svar och en bra förklaring!

Har ingen filosofi alls:grin: Försöker se från häst till häst, försöker ha så som just den hästen mår bäst av, kan hästen gå barfota och verkar trivas med det så är det ju bra, men är den öm och funkar bäst av att skos så då får den ha skor på.
Vårt fullblod funkar inte alls utan skor, tappsko=halt. Skulle inte heller ha han barfota och vänta 6mån-1år på att ömheten går över (som många säger att den gör så småning om). Jag lider med honom bara han får en tappsko och han linkar runt tills skon kommer på igen, skulle aldrig låta han ha ont så länge som det tar att ställa om till barfota, om han slipper ha ont bara skorna slås på. Vore så skönt att slippa sko honom, är så dyrt, flytsulor fram på vintern, skos var 5:e vecka på sommaren, 6-7:e vecka på vintern. 2600:-/gång :eek:på vintern, 1344:-/gång på sommaren, skulle kunna göra annat för dom pengarna.

Du skulle inte kunna testa flappskor på honom? Sådana som travhästar har och bara sitter fast i tån. Dessa kommer (om du väljer en böjbar variant!) även ha möjlighet att aktivera strålen vilket kommer göra att din häst får en bättre cirkulation i hoven och hovarna läker/växer bättre. Du skulle även kunna kolla upp om han har strålröta eftersom detta ofta är en orsak till ömhet i fötterna.

Hur många här inne har sina hästar barfota (förutom jag) och vilken filosofi är det ni följer?
:)

En av mina hästar går barfota, något som vi börjat testa först igår :p

Jag går inte efter någon filosofi utan detta var något som jag och hovslagaren kom fram till, då med argumentet att detta troligtvis skulle passa min herre bäst :) Damen däremot skulle det inte fungera med, så hon har skor runt om.

Har båda våra barfota sen de var/är små.

Har själv gått helgkurs i något som jag inte minns namnet på, men som hade Pete Rameys bok som "studiematerial". Underhållsverkar lite mellan besöken av hovvårdaren.
Hovvårdaren TROR jag är något mellanting mellan Strasser och AANHCP(stavning?), en hovvårdare vi använder på somrarna är Strasser iaf.

Vi tittar väl mest på hur de sliter och verkar utefter det.

(Och den här tråden behöver väl inte bryta ihop för att jag nämnde Strasser? Hästarna mår toppen, är oömma på alla underlag och verkas aldrig så att det blöder, ok?)

Att tråden ska bryta ihop hoppas jag inte. Strasser är väl bara tvivelaktig eftersom hon anser att alla hästars hovar ser likadana ut inuti. Något som man med blotta ögat kan se inte stämmer när man skurit i kadaverhovar.

Din hovverkare har kanske ändå lite andra funderingar själv. Än Strasser menar jag.

Min häst är inte barfota, men båda mina förra gick barfota.

Förstår inte varför man ska följa någon "filosofi". Den bästa "filosofin" borde rimligen vara det hästen talar om för en, dvs blir den öm av barfotagång får den ha skor, blir den inte öm och klarar sig bra utan får den vara barfota.

Med filosofin menar jag vilken linje man följer. Det finns ju undersökningar och samlade erfarenheter i de olika linjerna. Därav olika åsikter. Man borde faktiskt kolla upp den filosofi man följer eftersom man då faktiskt granskar teorierna bakom varför man gör som man gör med sin häst.

Mina är barfota på isfria säsongen, de som används är skodda och broddade när det är halt.
Har försökt sätta mig lite in i olika "filoisofier" och tycker att Strasser av det lilla jag läst, är hemsk. "Verka tills det blöder"... usch.
Tycker då att AANHCP är mer sympatisk i teorierna.

Min hovslagare (också professionell travtränare) och jag är överens om att trakterna ska hållas låga och tårna korta, framförallt på mitt fångsto. Oavsett om hästarna är skodda eller inte.
Vi är också överens om att man inte verkar ner sulan något alls på fånghästen och så lite som möjligt på de andra. Det är ju inte sulan som växer när hovarna blir "långa" utan det är ju hornet som då bildar kanter runt hoven/sulan.
Vi är också eniga om att det inte har annan än kosmetisk betydelse om hästen nöter tårna lite ojämnt, så länge som själva ytan under hoven är jämn och trakterna inte blir olika höga.
Har provat en annan hovslagare som är helt nyutbildad, länge gått som lärling till Jävergård (en av lärarna på Hovslagarskolan) och hon håller också låga trakter och korta tår.

så länge hästarna inte är sulömma, så får de helst gå barfota av praktiska och ekonomiska skäl.

En barfota häst kräver in kunnig och insatt ägare! Fråga och kräv svar och en bra förklaring!
Detta är ju alltid superviktigt.
Gäller även om man väljer att följa den "vanliga" linjen (klassiska? Hovslagare helt enkelt.) med järnsko eller skor av annat material :)

Om man ska sätta in mig i ett fack blir det nog det klassiska, traditionella så att säga som jag inte hade något bra namn på ovan.

Har cavallo som sagt. De är superlätta att sätta på hästen. Testa!

Tycker verkligen du ska kolla upp och läsa dig in på hur din häst verkas. Detta så att du vet om din häst verkas på ett bra sätt. Man ska inte ta något godtyckligt rätt av. En barfota häst kräver in kunnig och insatt ägare! Fråga och kräv svar och en bra förklaring!

Ska kolla upp cavallo, verkar som flera är nöjda med det och de verkar enkla :)

Detta är första hästen som jag har tänkt mig ha barfota.
Jag har naturligtvis inte haft skor på alla mina hästar innan heller men alltid på de hästar som ridits.

Unghästar, shettisar, avelsston och hästar som inte rids har alltid gått barfota.......

Men det verkar ju vara annorlunda på om en häst som inte gör något går barfota ( alltså det är ju helt naturligt och de verkas väl inte på annat sätt än alla hästar som går barfota ??? ) och en häst som ska ridas/jobba som går barfota ?
Eller har jag fått det om bakfoten ?

Om jag jämför med de hästar som finns hos mig just nu, inte mina, som har skor på så verkar den nya hästen, som ska gå barfota och ridas, ha lägre trakter än de.
Jag vet oxå att vissa hovslagare här där jag bor, inte alla men någon, verkar tycka trakten ska inte verkas ner.
Vad det exakt innebär vet jag inte för jag har inte den hovslagaren själv.

Jag försöker läsa och lära mig men det verkar som att just den metoden min häst är verkad efter finns endast text på engelska och det är inte så lätt att förstå alltid :)

Jag vet inte hur insatt min hovslagare är i barfotahästar som jobbas men på måndag kommer hon hit och då ska jag prata med henne om hur vi ska gå tillväga och vad hon anser.
Jag vill fortsätta ha hästen barfota men jag kommer inte riskera varken min eller hästens hälsa genom det.

Med filosofin menar jag vilken linje man följer. Det finns ju undersökningar och samlade erfarenheter i de olika linjerna.

Det finns faktiskt i princip inga vetenskapliga studier alls inom de olika barfotarörelserna, så att det skulle finnas undersökningar att luta sig mot stämmer tyvärr inte. Däremot har Hampson och Pollitt nyligen utfört en studie av vildhästar (brumbies) i Australien som visar att dessa hästar inte alls har de optimala hovar som man kanske tror. Bland annat kan man läsa att: "There were a total of 377 gross foot abnormalities identified in 100 left forefeet. There were no abnormalities detected in three of the feet surveyed." Vidare fann man att: "Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%."

Hampson säger vidare att: "This work highlights the importance of using empirical methodology, a large sample size, thorough investigation and independent, blinded observations to obtain data for use in the guidance of hoof care practice. The practice of using the "natural" foot model as the optimal morphometric model on which to base foot trimming practices may need to be reconsidered carefully."

Mer går att läsa här: http://www.wildhorseresearch.com/

Därmed inte sagt att det är fel att ha hästar barfota. Jag har själv en shettis som är barfota och som verkas av en utbildad erfaren hovslagare. Men man ska nog vara medveten om att det som ofta kallas sanningar och fakta, faktiskt inte är baserat på väl utförda vetenskapliga studier av många hästar.

Hur många här inne har sina hästar barfota (förutom jag) och vilken filosofi är det ni följer?

Jag har två hästar med fin kvalitét på hovarna. Båda är barfota och det funkar fint då vi inte har grusvägar utan skogs- och åkermark. Vintertid har vi mycket snö och ingen direkt is så här långt och det funkade bra med barfota då med. Jag har ingen filosofi mer än att det är bra då det fungerar. Hovvården sköts av både mig och traditionellt utbildad hovslagare.

När jag bodde i Småland (till 2009) var marken helt annorlunda och jag hade hästen skodd då.

Bada mina hastar ar barfota. En har aldrig haft skor i hela livet, 6 ar gammal, jattefina fotter! Den andra ar 14 ar, och har varit utan skor i ett ar nu. Han har varit barfot forut i livet periodvis men vet inte detaljerna. Han har mindre vackra fotter, men ar konstigt nog valdigt nojd med dom. Vi forsoker forbattra dom hela tiden anda sa klart.
Haller efter fotterna sjalva, har en verkare som kommer och kollar om det ar nagot vi undrar om eller vill ha hjalp med. Foljer nog mest "vildhastmetoden" och Pete Rameys lara, men tar lite fran overallt. Forsoker helt enkelt gora sa lite som mojligt, halla korta tar, hyffsat laga trakter och runda kanterna, lamna botten i fred sa mycket som mojligt. Gor lite varje 2:a-3:e vecka. Har easyboot gloves som vi anvander om vi ska rida pa steniga stigar.

Svårt att ha någon egentlig uppfattning utan att ha sett hovarna. Din hovis har säkert en uppfattning i frågan, men annars går det ju bra att lägga in bilder också!

Ja, det förstår jag :)

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder just nu då jag inte sitter på min egna dator.
Ska se om jag kan få ordnat något efter hovis varit här på måndag :)

När jag tittar tycker jag egentligen inte vinkeln SER fel ut utan helt ok, det var mer en undran om inte vinkeln KAN bli fel om trakterna är väldigt låga ?

Sen är det ju i jämförelse med de hästar som är skodda, en skodd häst behöver väl lite mer i trakten för att ha stöd för skon eller tänker jag fel då ?

Min häst, en elvaårig varmblodsvalack, går barfota och verkar trivas bättre utan än med skor. Att dra av järnskorna är helt klart ett av de bästa valen jag gjort! Han verkas av hovvårdare utbildad av SANHCP vilket jag känner mig helt trygg med :)

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka