Barfota häst?

Sv: Barfota häst?

Jag köpte en häst som har gått barfota i ca 3 år.
Använder boots vid ridning.
Går att rida på skogsstigar/gräs/hårda grusvägar utan löst grus utan boots men han sliter rätt mycket på hovarna då.

Jag vet inte vilken filosofi som är använd på honom mer än att den som har verkat honom en del, men inte regelbundet, verkar vara utbildad/jobba inom Natural Motion hovslageri/verkning....vet inte riktigt vad det innebär dock.

Jag tycker hästen har väldigt låga trakter, är det vanligt med barfotagång ?
Samt att han är ganska hårt verkad.....

JO, förresten....

Jag fick med Easyboots epic till honom men jag tycker de är rätt bökiga att få på, för att inte tala om hur rent omöjligt det var att byta vajer på dem för mig !!

Har du boots och isåfall, vilka ?
Vet du om det finns någon lättare variant ?
Easyboot Glove har jag hört talas om, är de bra ?

Har ingen filosofi alls:grin: Försöker se från häst till häst, försöker ha så som just den hästen mår bäst av, kan hästen gå barfota och verkar trivas med det så är det ju bra, men är den öm och funkar bäst av att skos så då får den ha skor på.
Vårt fullblod funkar inte alls utan skor, tappsko=halt. Skulle inte heller ha han barfota och vänta 6mån-1år på att ömheten går över (som många säger att den gör så småning om). Jag lider med honom bara han får en tappsko och han linkar runt tills skon kommer på igen, skulle aldrig låta han ha ont så länge som det tar att ställa om till barfota, om han slipper ha ont bara skorna slås på. Vore så skönt att slippa sko honom, är så dyrt, flytsulor fram på vintern, skos var 5:e vecka på sommaren, 6-7:e vecka på vintern. 2600:-/gång :eek:på vintern, 1344:-/gång på sommaren, skulle kunna göra annat för dom pengarna.

Har min yngsta barfota o följer filosofin att lyssna på hästen och hovslagaren, så länge det går är det bra, när han jobbar mer eller blir öm blir det skor.

Har min barfota.

Följer ingen filosofi.

Tog av skona på vetrinär o hovis inrådan. Tappskor hela tiden och följden att stora bitar av hoven hela tiden följde med. Små hovar så inte så mycket att spika i heller. Efter varje skoning var vi dessutom tvugna att dra ut minst 2 sömmar som klämde. Ond cirkel helt enkelt. I början var det tofflor på jämt vid ridning. men nu behövs endast det när han bara ska ridas på hård grusväg med stort singelgrus på. O hovarna är superfina för första gången :D och slits inte mycket alls.

Hovis är en vanlig hovis som har erfarenhet av många barfota hästar.

Har båda våra barfota sen de var/är små.

Har själv gått helgkurs i något som jag inte minns namnet på, men som hade Pete Rameys bok som "studiematerial". Underhållsverkar lite mellan besöken av hovvårdaren.
Hovvårdaren TROR jag är något mellanting mellan Strasser och AANHCP(stavning?), en hovvårdare vi använder på somrarna är Strasser iaf.

Vi tittar väl mest på hur de sliter och verkar utefter det.

(Och den här tråden behöver väl inte bryta ihop för att jag nämnde Strasser? Hästarna mår toppen, är oömma på alla underlag och verkas aldrig så att det blöder, ok?)

Jag har mina barfota. Följer ingen filosofi.
Min valack hade skor fram när jag fick hem honom för 5½ år sen. På vintern var han barfota och på sommaren skoddes han fram. Men efter 1½ år så provade vi att inte sko honom på sommaren. Fick sakta vänja sig vid att gå på grusvägarna. På sensommaren hade han inga problem att gå på olika sortes underlag. Och har inte behövt skos sen dess.
Stoet har gått barfota hela sitt liv =)

Så himla skönt, det dra ner på kostnaden och det är naturligt för hästen :laugh:

Detta utifrån vad jag har snappat upp från olika håll. Trakterna ska vara låga. Om trakterna blir för höga kommer vikten för mycket fram på tån. Hårt verkad ska hoven inte nödvändigtvis vara, men däremot anpassad efter hästens individuella förutsättningar. Många skodda hästar verkas så att tån blir ganska lång, medan barfotaverkare strävar efter en kortare tå. Kanske är det detta som du uppfattar som att hästen är hårt verkad? Hovarna blir också generellt sett mindre av barfotagång på grund av den kortare tån och att hovarna flyter ut mindre. Du kan ju lägga in bilder om du vill!

Easyboot Glove funkar för mig och min häst. Man får in tricket för att få på bootsen på ca en vecka. Men det är viktigt med rätt storlek.

Min häst är inte barfota, men båda mina förra gick barfota.

Förstår inte varför man ska följa någon "filosofi". Den bästa "filosofin" borde rimligen vara det hästen talar om för en, dvs blir den öm av barfotagång får den ha skor, blir den inte öm och klarar sig bra utan får den vara barfota.

Mina 3 är barfota. Verkar själv, och kan väl inte direkt säga att jag följer någon speciell "filosofi" utan plockar väl det som är vettigt från olika håll.

En av hästarna har varit barfota hela sitt liv, den andra har varit skodd i ungefär 4-5 år av sitt liv. Har nu varit barfota i ett år.

Den tredje vet jag har varit skodd tidigare, men hade sedan gått utan att bli verkad på 2-3 år när jag fick hem henne. De hovarna var inte fina men det har hänt mycket bara på ett halvår. Dock ömmar hon lite på grus fortfarande så hon får boots på om jag ska rida på grus.

Henne använder jag Cavallo Simple boots på, de är väldigt smidiga att ta av/på.

Jag har aldrig haft något problem med att de sliter för mycket på hovarna, och då rider jag ändå mycket på grus/asfalt.

OK, men om där knappt finns trakter då blir ju vinklen väldigt konstig tycker jag ??

Jag har tidigare haft islandshästar och nog tycker jag den tån brukar hållas relativt kort , även vid skoning.....

Men vi får se, min hovslagare kommer på måndag ( jag har bara haft hästen i 5 veckor ungefär ) så ska höra lite vad hon har för tankar.

Men hade gärna hittat några enklare boots att använda ;)

12 åringen rider henne och så har hon gått lite i avel, tom iår men funderar på att betäcka nästa år hon går barfota från Maj - oktober då hon har jätte bra hovar som växer fort och inte spricker,. är inte ömm fotad heller skor på när det e dags för broddar då brukar hon va skodd all runt om med 4 brodd i varje.

2 åringen skodd alla 4 nu eftersom att vi kör henne rätt mycket hon har bra kvalitet på hovarna men de sliter så hårt att gå på travbanan.

1 åringen går barfota hon e på bete nu kommer sko på henne i fall jag märker att de sliter för mycket under inkörningen annars får hon gå barfota fram tills de e dags för brodd

Mina två är barfota, ponnyn har gått utan skor i lite över ett år och ridtravaren några månader, köpte den nyss och förra ägaren skodde inte på sommaren.

Ponnyn vill ha boots runt om på hårda grusvägar, annars fungerar han ypperligt utan på andra ytor, hans hovar är som 4 stenar och slits inte det minsta. Så fort snön lagt sig på vintern blir han helt oöm.

Ridtravaren verkar inte bry sig var vi far fram, men behöver (enligt mig) boots periodvis på grusvägarna om hovarna slitits för mycket. Ridtravaren måste dessutom få lugnande för att kunna skos, någon klåpare har förstört hennes förtroende för sömmen, därför väljer jag att ha barfota.

Jag verkar själv och provar lite på det ena och det andra för att se vad hästarna trivs bäst med, det är ju det som räknas.

Jag använder både Delta HoofBoot och Cavallo Simple HoofBoot. Båda enkla att få på och av.

Senast ändrad:

Båda mina två är barfota, har ingen filosofi kring detta utan hästarna har varit barfota de senaste 4 åren och det har fungerat perfekt. :)

Alla mina går barfota sedan uhm. fyra, fem? år tillbaka.
Följer sunt förnuft. De verkas av vanlig utbildad hovis.
De är barfota för att de helt enkelt inte behöver skor.

Min häst är barfota och har varit det hela sitt liv (3 år). Ingen särskild filosofi bakom det utan jag tror att hästens hovar funkar bäst om de får vara barfota. Naturen brukar ju ordna allt till det bästa, så även hästhovar tror jag. Jag tänker som så att om hon går i hagen 23 timmar per dygn och rids 1 timme per dygn så får jag lösa det med boots den timmen istället för att hon ska ha järnskor 24 timmar per dygn för att jag ska rida en timme. (obs endast exempel, givetvis har jag inte tänkt rida en 3-åring en timme om dagen)
Hon går på lösdrift och jag har precis börjat sitta på henne lite i skritt. På gräs, ridhus och ridbana är hon helt oöm, dock har vi väldigt "grusiga" grusvägar här så när hon ska börja ridas längs vägen så kommer hon att få boots, om inte annat till vintern så att jag kan brodda när jag rider och promenerar med henne.
Jag verkar själv och nu på sommaren håller jag efter hovarna cirka en gång i veckan, på vintern kanske varannan vecka.

Jag har haft min häst i 10 år och har har honom barfota i perioder. Just nu är han rundskodd men när jag bodde uppe i Åre för ett år sedan hade jag honom barfota så att jag kunde fila fötterna på honom själv där uppe (bodde ett år där).

I vintras gick han med skor, sulor och brodd fram och barfota bak.

Nu går han rundskodd.

Jag har det som passar bäst för stunden. Och vad det gäller "metod" så vill jag ha en rund hov med låga trakter så att sula och stråle går ner i marken och fyller sin funktion

Min häst var barfota när jag fick hem honom för tre år sedan, hade då gått barfota hela sitt liv (9). Fick skor fram då han ömmade och inte gick fram ordentligt. Bak går han fortfarande barfota, har Easyboots vid ridning och körning då vi har mkt steniga vägar. Följer ingen filosofi utan gör det som är det bästa för hästen just då.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka