Barfota-fråga

Sv: Barfota-fråga

*kl*
när min häst verkades i sommar (jag har honom helt oskodd) ömmade han i nästan fyra veckor, jag vet att det är lång tid, men iom att jag vet att han klarar sig utan, så försökte jag undvika de värsta ställena. denna gången han verkades har han inte ömmat alls. Hade han inte slutat så hade jag ju tagit mig en funderare.. men som sagt, ibland är det bara att härda ut (för hästen). det är ju som sagt svårt att säga. en av anledningarna att försöka härda ut, är av erfarenhet, har man väl börjat sko, så blir de ju värre nästa gång man drar av de..

Det är det jag är rädd för - att jag MÅSTE sko henne i fortsättningen bara för att hon har skor en vinter. Men jag vill inte ha en öm häst, jag rider ganska mycket :(

Det är det jag är rädd för - att jag MÅSTE sko henne i fortsättningen bara för att hon har skor en vinter. Men jag vill inte ha en öm häst, jag rider ganska mycket :(

Men det viktiga är väl att hästen inte har ont? Om det nu innebär att hon måste bli skodd kan väl det inte vara ett problem?
Självklart ska du sko på om hon ömmar, nu när vintern kommer så minskar också fläkrisken då du kan sätta på brodd. Vill du prova utan skor igen så gör det på våren och fungerar det inte är det bara att sko på igen och acceptera att hennes hovar kräver skor vid ridning.

Skor är inte endast av ondo! ;) Särskilt bak är det viktigt att ha skor om hästen blir hovöm, du vill väl inte ha en häst som undviker att belasta bakdelen eller blir stel i baken? :angel:
Tyvärr klarar inte alla hästar att gå barfota, vissa kan klara det periodvis men sen behövas sko på. Som det diskuterats om väldigt mycket här på Buke så blir det ett ansvar man tar på sig som barfotahästägare, att man är uppmärksam på förändringar hos hästen och anpassar sig till det för att den inte ska ha ont i onödan. Genom att skippa ridningen ett tag t ex eller sko på.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg - jag ska sko. Har ju inget val :p Men tack för alla svar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 941
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 039
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve