Barfota-fråga

Snyggve

Trådstartare
Min häst har vart barfota bak och skodd fram sen länge tillbaka och det har funkat skitbra. Hon har aldrig ömmat förut.

Men sen vi verkade hovarna på henne för ca 2 veckor sen känns hon inte alls okey längre? Hon ömmar när vi går på störra grus, annars känns hon fin. Först trodde jag att det bara skulle vara så när hon var precis nyverkad (även om det inte blev så sist) men nu har det som sagt gått 2 veckor och det blir inte bättre. Hovarna ser fina ut, och de känns inte mjuka eller så. Hur hade ni gjort? Skott bak också eller låtit det vara iom att det har gått bra förut? Vill inte att min pålla ska ha ont :(

Sv: Barfota-fråga

Jag skulle skott om hästen har ont, och du måste fortsätta rida där du rider. Men om det bara är på större grus (menar du småsten, eller vanlig grusväg?) så kanske du kan rida där det inte är större grus ett tag? Om hon inte ömmar i manege och paddock så rid där ett tag och se om hon sedan ömmar mindre ute? Hovslagaren kanske verkade mer än vanligt, eller mer på sulan? Du kan ju fråga hovlsagaren också vad h*n tror.

På vanliga grusväg har jag inte märkt av nånting. Det är mest på större grus, singel och mackadam och sånt. Men frågan är ju om hon inte har ont på alla underlag egentligen, bara att det märks mest på just sådant?

KL
Förstår inte riktigt var folk rider:confused:
makadam o sånt är inte ridbart underlag.

Jag rider inte en hel runda på mackadam.... ;)

Men ibland är det korta bitar (max 30 m) av vägen som är täckta med mackadam och bara för den sakens skull kan man ju inte vända? Detsamma när man rider över järnvägsspår, där är det också sånt. Alltså bara korta bitar :p

KL
Förstår inte riktigt var folk rider:confused:
makadam o sånt är inte ridbart underlag.

Nej det kan jag hålla med om att det kanske inte är så lämpligt. Men tyvärr är man tvungen ibland kortare sträckor precis som ts säger.

Vi har vår häst i utkanten av en skog och på en del småsträckor i närheten av ett villakvarter har vår kommun lagt ut makadam på den grusvägen som ligger närmast villorna och där "söndagspromenerarna" brukar gå med sina hundar, cykla etc.

Fattar inte varför man lägger ut sån skit? Kan inte vara bra för varken hästhovar, hundtassar eller cykeldäck. :(

En massa fd ridbara vägar har de lagt en massa makadam på nu efter Gudrun för att skogsmaskiner ska kunna ta sig fram lättare. Jättejobbigt då många jättefina ridvägar har blivit totalförstörda pga detta :(

knapplån

De har gjort så på en väg i vår skog också. Det är heltrist. Jag har inte vågat rida där utan hoppar av hästen och leder den i stället. Är det inte ganska stor risk att de skadar sig om man rider på vassa stenar? De som ligger hos oss är stora jättevassa stenar.

Ja, jag brukar försöka rida i (gräs)kanten (om det finns nån) av just den anledningen. Jag vill inte själv gå på vassa stenar, det vill säkert inga hästar heller :crazy:

Ja, jag brukar försöka rida i (gräs)kanten (om det finns nån) av just den anledningen. Jag vill inte själv gå på vassa stenar, det vill säkert inga hästar heller :crazy:

Bara en "töntig fråga" Vad har du själv på dina fötter för att skydda dig mot vassa stenar???

Sko på är mitt råd, för att sen ev. sko av igen till våren. Kommer ändå behövas broddar och snösulor snart! ;)

Jag upplevde också att kusen utan skor bak blev sämre helt plötsligt efter att ha gått barfota bak hela sommaren. Det jag fick höra då var att hovarna blir lite mjukare när det är blött, och på hösten är det ju som bekant - blött :p
Sen nästa sommar när de åkte av var jag tvungen att sko på igen direkt pga "felverkning" men det var ju en annan femma.

Bara en "töntig fråga" Vad har du själv på dina fötter för att skydda dig mot vassa stenar???

Jag har gummiskor. Helst inte metall på tårna! ;) Är de extremt ömfotade eller går på väldigt stenigt underlag är såklart sula + sko bättre, men att enbart skon i sig skulle skydda mot vassa stenar är jag inte med på. Möjligen för att den höjer upp lite från marken men det hjälper ju inte mot stora stenar.

Många fler hästar har röta i strålen än vad man tror. Eftersom hoven utvidgas i nedsättning går strålen ner och arbetar. Om din häst har strålröta (behöver inte alls vara helt sönderfnasad och stinka) så är det inte så konstigt att den blev öm efter verkining. När lite hovvägg verkas bort kommer strålen ner mer och har den röta så gör det ont.
Vill också tilläga att det är VÄLDIGT vanligt med strålröta i dessa fuktiga tider..

Konstigt att du inte kan reagera på att hästen blev öm efter verkningen?
Löser skor problemet med dålig verkning?

Det kan ju vara så enkelt att ömheten faktiskt började innan verkning, fast inte så påtalad. Men med den mjuka och blöta mark vi har nu är hoven påtalat öm på hårda underlag, och när väl ömheten har satt fart pga mjuk hov avstannar den inte med mindre än att den får hjälp i någon form.
Med hjälp menas antingen rider man inte på dessa underlag, och väntar lite tills hoven via vädretsmakter återhämtat sig eller så sätter man på någon form av fysiskt skydd.

Jag säger som alla andra: bara för att man skor försvinner väl inte stenarna? :smirk:

Till alla: Jag gör nog som Totola säger - skor på nu och skor av i vår om det funkar bättre då. Hade hon funkat barfota i år hade jag tänkt köpa boots sen när snön och isen kommer så hon hade kunnat ha broddar utan skor :idea: Men det sket sig ju då :cool:

Tack för alla svar!

Nej det är sant, stenarna försvinner inte. Men du skyddar hoven mot vassa stenar i de fall du antingen skor eller använder boots av något slag.

Detta är väl en dum fråga men menar du att hästskor skyddar mot dessa vassa stenar? Jag undrar om vi menar samma sorts sten?

Här måste jag verkligen hålla med dig! På vissa av våra makadamsträckor klarar inte de med skor heller av att gå där utan att ömma. Skor är nog inte alltid lösningen på allt.

jag tycker du ska sko hästen i bak när du går på så hårt underlag.skor är bätttre för hästen även om den ömmar lite ändå:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 941
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 039
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka