Barfota bak?

Z

zockan

Vill ha tips och råd från er som kan mycket om hovvård eller har erfarenheter av detta!

Vad finns det för för- och nackdelar med att ha hästen skodd fram och oskodd bak? Min blivande häst är skodd så här, men säljaren kunde inte svara på varför...

Hästen hade jättefina hovar både fram och bak och vad jag har förstått borde det bästa vara att ha en barfotahäst... Men tycker inte att detta fungerar praktiskt då jag vill kunna rida på alla underlag, och gärna brodda hästen då det är halt för att slippa vrickningar m.m. Men som sagt, är det ok att fortsätta sko hästen fram som den är nu, och vara barfota bak? Hur funkar det på vinterunderlag? tips och erfarenheter mottages!

Sv: Barfota bak?

Det negativa jag kan tänka mig med att ha hästen "halvskodd" är att bakhovarna kan slitas ner mer/slitas ojämnt, sämre grepp eftersom maninte kan brodda...

min häst gick förra året barfota bak och skoddes runt om under vintern, nu är hon barfota bak och har varit det sen april. funderar på att sko i dec för att kunna brodda men jag vet inte, hennes hovar är så fina där nu..
hon hade ganska bra grepp utan skor men jag vill vara på den säkra sidan.

Jag har mitt ena sto skodd fram men inte bak. För min del blev det så för att jag egentligen ville ha henne barfota, men hon är ruskigt plattfotad fram. Hon kan inte gå på minsta grus utan att bli öm i sulorna fram. Jag valde att prova att bara lägga på skor fram och det fungerar bra.

Nackdelen blir väl till vintern, jag har inte vågat fundera på broddning än... :crazy:

En stor anledning till att man halvskor som det heter är att OFTAST är det inga problem att vara barfota bak. En häst blir sällan ömfotad bak...Kanske det kan hänga i hop med att den största vikten vilar på fram och får dämed ta mer belastning än bak. Har haft min pålla barfota samt halvskodd och har aldrig haft problem med vinterhalka. MAn måste ju beakta vart man rider...inte bara ut å rida på blå is presis.

Tack för svaren! Att den skulle slita mycket mer på bakhovarna är jag inte så rädd för, har aldrig hört eller läst att det skulle vara ett problem... Men det jag är orolig för är ju som sagt vinterväglaget... Faktum är att jag brukar undvika is så gott det går även när hästen är broddad, men ibland måste man ju ta några steg på isgatan... Gör nog så att jag skor honom fram till att börja med, och sätter på bakskor vid nästa skoning om det verkar behövas...

Jag har min barfota bak på sommarhalvåret. Hade gärna haft honom helt barfota, men han ömmar nåt förskräckligt och fläker hovarna... Till vintern blir det skor runt om med broddar och snösula.

Hej

De flesta hästar klarar vintern med glans, fast de går barfota. Det är ju faktiskt naturligt ;)

jag skulle inte riskera att hästen fläker sig bak genom att ha oskodda bakfötter. Varför inte köra skor med broddar på vintern och istället sko av bak då vinterföret släppt. Om du tycker att det är väldigt viktigt att den ska vara oskodd. Har hästen varit skodd och fortfarande har fina hovar ser jag ingen anledning att ha den barfota om du vill kunna rida på alla underlag.

Vad är det som är så naturligt? Snö och is kan inte vara ett underlag som utvecklat hovfunktionen speciellt mycket, med tanke på att det är mycket svårt att hitta mat där det finns..?

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 768
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka