Barfota bak- brodda fram?

Kallebus

Trådstartare
Har alltid broddat fram med små gräsbrodd alt isbrodd men nu började jag fundera på om det egentligen är nödvändigt?
Hur gör ni som bara har skor fram?
Jag hoppar som högst 1,10 så det är ju inga monsterhöjder direkt.
Känns ju som att det är störst risk att dom halkar med bakbenen och att det kanske blir lite fel om dom har bättre grepp fram än bak?

Sv: Barfota bak- brodda fram?

Ett par blankslitna skor är ju bra mycket halare än barfotahovar!

Beroende på underlaget skulle jag föredra ett par små gräsbroddar om det finns halkrisk. Undvika snäva svängar och ha ett anpassat tempo :p.

Tycker det beror så himla mkt på underlaget.
När jag fälttävlar/tränar har jag oftast jämna vinterbrodd runt om i hoppningen o dressyren, om det inte är stenhårt underlag, sedan byter jag bak om det är gräs/mjukt i terrängen. Tänker som så att är underlaget mjukt vid hoppningen gör det inget att ha brodd oavsett, men i terrängen kan det behövas lite längre bak för att min häst ska känna att han får fäste, fram är jag lite rädd att han ska sparka sig rejält framför gjorden om han har för långa (han lyfter som en kanin fram ;)). Men som tidigare skrivits är det viktigaste att rida balanserat.

Förlåt, såg nu att du vill veta av de som bara skor fram... Sedan menade jag att jag byter till gräsbrodd bak om det är mjukt/blött i terrängen... Tror dock att du gott kan ha små brodd, typ vinterbrodd/elitbrodd fram utan problem.

Beror på tre saker:

- Underlaget
- Balansen på ekipaget
- Vad hästen trivs med

På en torr fin gräsbana broddar jag sällan, men lite beroende på höjden som ska hoppas. Är det över 100-110 skruvar jag i de korta iaf.
Är hästen välbalanserad och på bakbenen känns det tryggare att vara utan än på en som far runt som en liten tok med benen åt alla håll och bockar :D
Min ena verkar inte bry sig speciellt, den andra spänner sig så fort det släpper minsta lilla (fram).

Så för mig är det högst individuellt :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 207
Senast: krek
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en knäpp häst, hon leker jättemycket och halkar och sträcker sig osv. På sommaren har hon dom senaste tre åren lyckats med...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10