vinkelina

Trådstartare
hur börjar man. funderade om man skulle testa på mina katter, och se om de äter det.

kollade lite i affären idag när jag handlade, och de jag kan få tag på är: kycklingvingar (för det skulle väl vara ben med?) lever, hjärta, njurar, ko(?)tunga och så klart vanligt kött

hur sammansätter jag det? har två kattern, en hane 7 kg (ok i hullet) och en honkatt (borde gå ner ett kg) båda blir 8 i år. Innekatter och kastrerad/stereliserad.

inte så jätteaktiva.
 
Sv: Barf

och söker man lite till hittar man ju ett företag som säljer de mesta till BARF. så då passar alla recept ;)
 
Sv: Barf

Musti & Mirri har Musch för katter, om jag inte minns fel. Eller var det Murre eller Maukas?

Men det finns.

Sen har jag ett till tips, en kvinna som säljer Musch, bl.a. Jag vet inte om hon har kattmat, men hon är lite billigare än M&M
 
Sv: Barf

Du kör enligt proportionerna (cirkus):

- 70% kött
- 10% ben
- 10% inälvor (av varav ca 5% lever, går att köra allt lever också)
- 10% "övrigt" (grönsaker, fisk, äggula eller vad du önskar), kan ersättas med kött

Viktigt att notera är att 10% ben betyderben utan kött på så du får uppskatta hur mycket kött benen har på sig. Ger du köttben med ca 50% kött på ska alltså köttben utgöra 20% av kosten. Det är bättre att lägga sig högre än lägre om man är osäker.
 
Sv: Barf

kl.

En sak som är väldigt underlig tycker jag är att kycklingvingar innehåller väldigt lite kalcium (14mg/100g) enligt livsmedelsverkets databas. Med ett så lågt kalciuminnehåll kanske det är bäst att ge tillsatt kalcium tillsammans med vingarna om det är till växande katter?

Edit. Det måste vara så att bara de delar som vanliga människor äter, alltså inte benen, ingår annars blir det helt orimligt.

Edit2. Jag ger kycklingvingar till mina ute/stallkatter och de allra flesta äts upp snabbt som ögat, men konstigt nog är det en och annan vinge de ratar helt. Undrar vad som avgör för det borde inte vara något fel på dem ur hygienisk synvinkel när de är avsedda som människoföda.
 
Senast ändrad:
Sv: Barf

kl.

En sak som är väldigt underlig tycker jag är att kycklingvingar innehåller väldigt lite kalcium (14mg/100g) enligt livsmedelsverkets databas. Med ett så lågt kalciuminnehåll kanske det är bäst att ge tillsatt kalcium tillsammans med vingarna om det är till växande katter?

Det är för att de bara räknar på köttet eftersom vi folk är lite för kräsna för att tugga i oss benen.;)

En hel kyckling består av ca 2,2% kalcium (i torrsubstans), med ben och allt. En fryst gödkyckling består av ca 30% ben. En fryst kyckling är urtagen och motsvarar ca 70% av den hela kycklingen. Det som tas ur innehåller minimalt med kalcium så för enkelhetens skull kan man försumma det. Det innebär att en gödkyckling består av 2,2 / 0,7 = 3,14% kalcium (ungefär). Vingarna tillhör de benigare delarna av kycklingen så man kan räkna med en något högre kalciumhalt än så i vingarna.
 
Sv: Barf

Det var länge sedan jag åt kycklingvingar och jag brukade faktiskt tugga i mig den yttre halvan ben, men jag kom på att de inte tog med benen efter jag skrev inlägget.

Mina katter, en hona med två halvstora kattungar får mer eller mindre fri tillgång till olika former av färsk animalisk mat, runt 7-8 hekto per dag men de lär inte bli feta för nu när det kommit nysnö ser man hur mycket de rör sig på sina jaktrundor - det är kattspår precis överallt runt husen och i trädgården (som är på nästan ett hektar). Roligt att se när hon jagade, precis som en räv gick hon sakta, sakta och lyssnade för att sedan helt plötsligt hoppa en halv meter upp i luften och dyka rakt ned bland gamla löv och visset gräs och efter ytterligare en halv minut komma skyndande med en mus eller möjligen lite råtta i munnen på väg till sina ungar.
 
Senast ändrad:
Sv: Barf

Tack för redogörelsen för kalciuminnehållet. Jag har nog gett mer än de tio procent ben som rekommenderas men jag gissar att dels så behöver växande katter lite mer kalcium och dels så regleras upptaget efter behovet plus att katten hoppar över benen om den inte har behov av att äta så mycket ben?
 
Sv: Barf

Man ska nog inte lita för mycket på att katten reglerar benintag efter kalciumbehov. Däremot så är det oerhört svårt att på något sätt orsaka ett faktiskt kalciumöverskott som leder till ohälsa så länge Ca/P-kvoten är okej, vilket den är så länge man har ben eller benmjöl som kalciumkälla. Det största problemet man brukar få med för mycket ben är hård och torr avföring.
 
Sv: Barf

KL Kan man köpa hela kycklingar med hjärta och sånt kvar i? Och är det isf att föredra?

I frysen brukar man kunna hitta hel kyckling med hjärta, lever och hals fint inpackade i en liten påse. Ger man mycket råa köttben är det helt klart så att man behöver komplettera med A-vitamin tex. via lever.
 
Sv: Barf

Jag kommer ev få hem en katthemskatt om några veckor och funderar på att delvis barfa och delvis ge blötmat därav frågan :)
 
Sv: Barf

nåja, nu har jag handlat lite, fick hem färdigt mixat kött som innehåller både kött och ben. Och genast blev det svårare att räkna. hur många% ben(kalcium) skall det vara på 100 g kött (näringsvärdet stod så) tror det jag köpte var på 9,5% på 100 gram och undrar då hur mycket jag måste tillsätta ben, om jag måste tillsätta alls
 
Sv: Barf

Innehåller den malda mixen du köpte 9,5% ben? I sådana fall innehåller själva mixen tillräckligt ben för sig, men ger du kött utöver det behöver du ge lite extra. Balanseras antagligen lätt upp om du ger ett par kycklingvingar i veckan.
 
Sv: Barf

jepps, märkte det när jag kom hem att de tydligen var ben med. men gör ju lättare om man tar den "rullen" nån dag i veckan och nån som man blandar själv andra dagar
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 736
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 680
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp