Barcelona - vad får man inte missa?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag planerar att åka till Barcelona om några veckor och vill gärna ha tips på sedvärdheter.

Jag vill se havet, tycker om turistbåtar och turistbussar, parker, museum, historia, kultur och barer.

Sagrada Familia känner jag till men inte så mycket mer.

Avråder från akvariet. Man blir bara ledsen. Likaså zoot, men det kan ju nästan vem som helst räkna ut, tyvärr.

Du har fått bra tips här redan. Turistbussen är jättesmidig just för att få se mycket. Det och tunnelbanan gör att man lätt kan ta sig runt.

La Rambla ska man ju såklart se, även om det var mycket fler gatuartister där förr.

The Magic Fountain är jättemysig att se på kvällen. Den ligger precis vid Nationalmuseet (tror jag det är) som också är väldigt trevligt. Tips är att komma tidigt dock för det blir snabbt mycket folk.

Godaste pizzan som är mest ett hål i väggen är Pizza Circus 🤤

Älskar Barcelona! Så härligt med en kuststad som samtidigt är så väldigt trevlig att se och upptäcka.

Någon som har koll på hur man betalar i kollektivtrafiken? Jag har koll på flerdagarskort som jag kan åka på inne i city, men hur gör man med bussen från flygplatsen?

Jag planerar att åka till Barcelona om några veckor och vill gärna ha tips på sedvärdheter.

Jag vill se havet, tycker om turistbåtar och turistbussar, parker, museum, historia, kultur och barer.

Sagrada Familia känner jag till men inte så mycket mer.
Där finns många hop on hop off bussar.
Jag gillar tapasen på Cerveceria Catalana om jag får chans att gå dit.
Se upp för ficktjuvar i de turistiga områdena. Det är mysigt att strosa i gränderna i gamla stan, men väldigt turistigt. Gillar man nördiga saker finns det ett nerd-mall där men typ HarryPotter- och spelbutiker.
Jag tycker fontänen är sjukt överskattad skrattade typ när jag såg den, alldeles för kitchig för min smak 😅
Finns fullt med trevliga ställen att äta på, älskar spansk dagens lunch som är trerätters för en hyfsat billig peng. Och jag som inte gillar ris njuter av den Katalanska varianten av Paella - Fideua som har kortklippta nudlar istället för ris.
Gaudis arkitektur och de gotiska kvarteren är sevärda, Picassomuseet har jag inte hunnit med än.
Jag tror jag varit i Barcelona 11 gånger men då det mest är med jobbet hinner jag inte med att se så mycket varje gång, var där senast i februari och nästa gång blir maj 😅
När vi är nere vid CCIB brukar jag springa längs med strandpromenaden på morgonen men där är även trevligt att promenera på dagen.

Någon som har koll på hur man betalar i kollektivtrafiken? Jag har koll på flerdagarskort som jag kan åka på inne i city, men hur gör man med bussen från flygplatsen?
Jag tror du kan använda Hola kortet från flygplatsen om du tar metron. Jag tar alltid taxi pga jobbet betalar, så har inte testat det men tror du köper det i en automat.

Ramblas och barri gotic - dagtid. Gå inte i små gränder nattetid i onödan.

Vad gillar du annars för saker? Konstmuseum finns flera jättebra. Shoppingmalls likaså.

Där finns många hop on hop off bussar.
Jag gillar tapasen på Cerveceria Catalana om jag får chans att gå dit.
Se upp för ficktjuvar i de turistiga områdena. Det är mysigt att strosa i gränderna i gamla stan, men väldigt turistigt. Gillar man nördiga saker finns det ett nerd-mall där men typ HarryPotter- och spelbutiker.
Jag tycker fontänen är sjukt överskattad skrattade typ när jag såg den, alldeles för kitchig för min smak 😅
Finns fullt med trevliga ställen att äta på, älskar spansk dagens lunch som är trerätters för en hyfsat billig peng. Och jag som inte gillar ris njuter av den Katalanska varianten av Paella - Fideua som har kortklippta nudlar istället för ris.
Gaudis arkitektur och de gotiska kvarteren är sevärda, Picassomuseet har jag inte hunnit med än.
Jag tror jag varit i Barcelona 11 gånger men då det mest är med jobbet hinner jag inte med att se så mycket varje gång, var där senast i februari och nästa gång blir maj 😅
När vi är nere vid CCIB brukar jag springa längs med strandpromenaden på morgonen men där är även trevligt att promenera på dagen.
Jag är vegetarian och många gånger när jag är utomlands själv äter jag på kedjor typ Pizza Hut, jag älskar inte att prova ny mat i andra länder:D har dock varit i andra delar av Spanien flera gånger och hittat några tapas jag gillar.

Gotiska kvarteren ska jag absolut kolla upp, är mycket förtjust i arkitektur. Skulle också gärna sitta och titta på vattnet med en kall öl bredvid mig. Känner du till något trevligt område? Har fått höra av vänner att det är ett stort aktivt hamnområde i staden.

Ramblas och barri gotic - dagtid. Gå inte i små gränder nattetid i onödan.

Vad gillar du annars för saker? Konstmuseum finns flera jättebra. Shoppingmalls likaså.
Jag har tillbringat de senaste 40 åren med att hänga på barer i Stockholms innerstad och gå ensam hem på nätterna, onykter. Är det något jag kan är det att ta hand om mig själv:)

Jag gillar alltså barer. Folkliv. Parker. Arkitektur. Och vatten som jag vill se mycket av.

Jag har tillbringat de senaste 40 åren med att hänga på barer i Stockholms innerstad och gå ensam hem på nätterna, onykter. Är det något jag kan är det att ta hand om mig själv:)

Jag gillar alltså barer. Folkliv. Parker. Arkitektur. Och vatten som jag vill se mycket av.

Just sayin, brorsan bodde där och blev nerslagen och rånad två ggr i just det området. Själv har jag gått där kvällstid men bara i större sällskap.

Det är trångt, nära turiststråk. Lätt ställe att rånas på. Stockholms innerstad är inte riktigt samma grej. Gamla stan fast med fler nattklubbar, typ.

Men utgå från Las Ramblas och irra omkring i det området så kommer du hitta allt det du gillar :). Väldigt trevlig och behändig turiststad tycker jag.

Jag är vegetarian och många gånger när jag är utomlands själv äter jag på kedjor typ Pizza Hut, jag älskar inte att prova ny mat i andra länder:D har dock varit i andra delar av Spanien flera gånger och hittat några tapas jag gillar.

Gotiska kvarteren ska jag absolut kolla upp, är mycket förtjust i arkitektur. Skulle också gärna sitta och titta på vattnet med en kall öl bredvid mig. Känner du till något trevligt område? Har fått höra av vänner att det är ett stort aktivt hamnområde i staden.
Haha jag förstår, det finns många vegetariska tapas om du skulle få för dig att experimentera, (jag är pescetarian) :D
Gaudi Parken Parc Güell borde du också passa på att kika på.
Längs med strandpromenaden finns det många små ställen som säljer öl och drinkar, finns även ställen som är ute på en pir om du bara vill se vatten och inte sand :) Jag tror inte att jag varit vid hamnområdet då vi brukar vara längre norrut vid ccib och hamnområdet ligger mer söderut men jag tror du kommer hitta vad du söker oavsett var du går.

Jag är väldigt fascinerad av Gaudi och hans gränslösa kreativitet. Casa Battló är min favorit - där blommar hans stil ut samtidigt som det blir tydligt hur livet vid sekelskiftet 1900 såg ut i ett hus i en storstad. Kreativiteten omfattar både design och funktion. Casa Mila (La Perdera) är ju det mer kända bostadshuset, och betydligt större. Även det är förstås sevärt och iaf när jag var där för kanske 10 år sen fanns det en bra utställning om Gaudi på vinden. Är du intresserad av arkitektur är ju hela området L'Eixample intressant att gå och kolla in - både när det gäller fasader, byggnader och stadsplanering.

I Barcelona finns sjukt skickliga ficktjuvar. Du märker inte ens att du blir rånad trots att du ör nykter och det är mitt på dan.
Annars kul stad med mycket att se och MÅNGA turister. Bra att förköpa biljetter till Sagrada Familia m fl attraktioner hemifrån
Hälsningar från hon som blev av med plånbok, kontokort, körkort mm

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka