Barbro Börjesson

Sv: Barbro Börjesson

På lydnadsplanen har jag inga problem :banana: Inte med lydnad eller nånting. Inte heller om vi tränar apportering etc. Då är de som änglar. Folk tror inte på mig när jag berättar att de på fritiden är The Monsters!! :p De tror att jag skojar med dem *he he* Lilltjejen tävlade inoff redan när hon var 1 år utan problem! :love: Hon var såååå duktig så!!

B.B är nog förmodligen Sveriges skickligaste dressör.
Hon har ju hela sitt liv arbetat med hunddressyr och utbildning av hundtränare.
Hon har från sitt arbete på hundskolan i Sollefteå från grunden lärt sig att bedömma hundar och deras mentalitet.
Detta gör att hon har en lösning direkt på de problem som hon konfronteras med.
De flesta hunddressörer vi har i Sverige med mera gedigen utbildning har vid något tillfälle undervisats av B.B

Jag kan hålla med om att det som visas på TV är för snuttifierat för att bli riktigt bra. TV filmar en massa och sedan klipper man ihop en liten snutt som man sänder. Det får till följd att vissa saker verkar enkla, trots att det i verkligheten ligger mycket arbete bakom.
Hon brukar ju i regel få förklara varför hon använder en viss metod, beroende på hur hunden ska reagera. Med den kunskap hon har så kan hon i förväg veta hur hunden reagerar och agerar då därefter.

Att hon är för tuff det håller jag inte med om. Men hon är en ledarauktoritet som hunden direkt reagerar på. Hon visar hunden vad som är acceptabelt och det ger resultat. Hon tar i mot en tuff hund men fjäskar också för veka.

De metoder hon använder finns beskrivna i de flesta hundböcker, även de som numera bara säljer p.g.a velourdressyr.
A. Hallgren beskriver om och om i sina böcker hur han kör med kastkedja och katastrofpåsar (plastpåsar med tomma ölburkar), och där går det minsan an.

GA.s exempel visar att många människor som saknar kunskap tyvärr skaffar sig alltför krävande hundar. Att då skylla B.B för att de misslyckas det tycker jag är alltför magstarkt.

Hon har från sitt arbete på hundskolan i Sollefteå

Varför tror Du hon inte jobbar kvar där? :angel: :angel:

""De metoder hon använder finns beskrivna i de flesta hundböcker, även de som numera bara säljer p.g.a velourdressyr.
A. Hallgren beskriver om och om i sina böcker hur han kör med kastkedja och katastrofpåsar (plastpåsar med tomma ölburkar), och där går det minsan an.""

A. Hallgren har det som sista utväg på en hund. Han går inte ut med det i TV.

""GA.s exempel visar att många människor som saknar kunskap tyvärr skaffar sig alltför krävande hundar. Att då skylla B.B för att de misslyckas det tycker jag är alltför magstarkt.""

Skulle knappast kalla de allt för krävande hundar. De flesta kommer med sina sällskapshundar och vill ha hjälp. Tycker det är sunt förnuft att man inte går ut med dessa metoder i TV utan att förklara att det är extrema metoder.

Citat: "Varför tror Du hon inte jobbar kvar där? "

Dels tror jag att hon är pensionär, men även om hon inte är det, så tjänar hon med sina kunskaper mångdubbelt genom att arbeta i egen regi, jämfört att jobba på på tidvis nedlagda hundskolan i Sollefteå.

Citat: "A. Hallgren har det som sista utväg på en hund. Han går inte ut med det i TV2"

Detär en sanning med modifikation. Han bor väl numera i Amerika
elller hur? Då är nog TV2 inte aktuellt skulle jag tro.
Att bestraffningar är en sista utväg för A.H håller jag inte med om.
Jag har snabbläst ett häfte Arga hundar som han skrivit.

45 % av sidorna tar upp orsaken till problemen.
22 % " " behandlar ledarskap och medicinering för att kuva hunden.
32 % tar upp sidor med bestraffning (vatten, kastkedja, katastrofpåse och hur man använder dessa bestraffningar).
3 % övrigt dvs. att omplacera hunden.

Om man tar bort första delen orsaker och och bara tittar på hur man ska dressera/jobba med hunden, och räknar om procenten så får man:
35 % ledarskap och medicinering
59 % Bestraffningar
6 % Omplacering.

I Problemhund och hundproblem tuggar han om precis samma sak.

Av detta får jag fram att A.H. rekommenderar minst lika hårda metoder som B.B. och att det inte är någon andrahandsåtgärd.
Eftersom han kommer med drösvis med böcker så är dessa metoder väl spridda bland alla hundintresserade. Att skylla de hundproblem som uppkommer på B.B och TV tycker jag är att skjuta över målet

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 934
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 289
Senast: Sol
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka