Sv: Barbro Börjesson
Hon går ut och visar extrema metoder, så som kasta kraftig kedja i huvudet på hunden. Hon rycker, skriker och sliter.
Genom att gå ut i TV med dessa metoder så kommer svensson som inte alls vet om deras hund är dominant, rädd eller har ont göra samma sak. En kedja i huvudet på fel hund kan sluta fruktansvärt. En kedja kastat i revbenen i fel sekund, kan sätta djupa spår på hundarna.
Önskar hon visste hur många Go´kväll tittare jag möter. Kan nämna några exempel.
En R.R hane som ett äldre par fick i pensionspresent, började få problem med honom när han blev stor och stark. De har fått sina tips från B.B på Go´kväll. Man tar en påse med ölburkar i. När hunden inte lyssnar så kastar man den på honom. Det slutar med att när man möter denna hund, så går husse och håller allt vad han kan i kopplet och matte går framme vid hundens huvud och slår honom med påsen när de ska svänga höger, vänster alt. stanna. Hundägarna har nu fått hjälp med sin relation till hunden, INTE av B.B
En collieägare kan inte kalla in sin hund. Den springer längre ifrån så fort hon säger kommandot. När jag frågar vad hon gjort när hon tränat, säger hon att hon kastat en ölburk (med grus i) på hunden när den inte velat komma. Det har hon lärt sig på B.B´s go´kväll.
En liten sheltie kille vill inte längre gå ut. Han tvärvägrar. Det började med att han låg och skakade varje gång de mötte en hund eller människa. Anledningen var att ägaren sett B.B slänga en kedja i huvudet så fort hunden ägnade en blick åt mötande hund. Hunden som är väldigt försiktig och vek, tog det så hårt att det räckte med en gång. Det har nu tagit ca 2 mån, innan hunden glatt följer med på promenaderna, att han kryper förbi andra mötande jobbar vi fortfarande med.
Det finns massor av ex. men det låter jag vara oskrivet.
B.B kan kanske sin sak, ibland tvivlar jag även på det. Men man går inte ut i TV för att visa hur man korrigerar fel på hundar. Det finns inga universallösningar. Man måste lära känna hunden innan man kan välja metod. Det som fungerar på en kan skrämma livet ur en annan.