Barbackaridning!

Terja

Trådstartare
Idag red jag barbacka för första gången på min medryttarhäst. Jag ver redo på det värsta men inget kom. Istället red jag bättre än med sadel... Helt sjukt!:bump:
Red dock bara i 20 min då det började göra ont på lite mindre smickrande ställen :angel: Men jag trodde att jag skulle skumpa av eftersom jag har så svårt att sitta ner i traven när jag använder sadel men nu var det inga probem alls :banana: :banana:

Nu undrar jag en sak. Jag har ganska "benig" rumpa där jag märker av mina sittben ganska väl. Kan det skada ryggen på hästen? Vad använder ni som "skydd" när ni rider barbacka?

Sv: Barbackaridning!

Innan red jag barbacka nästan jämt :D men nu är det knappt alls.. bara 1 gång. hästen jag rider nu litar jag inte SÅ mycket på ;)

Vad jag har hört av bl a en veterinär är att det inte alls är farligt att rida barbacka eftersom det inte är samma tryck på samma ställe hela tiden, utan det "släpps in luft" hela tiden när hästen och du rör er. Det gör att det inte blir några tryckskador el dyl som man kan få av en sadel, eftersom den är fastspänd och inte ger samma rörelseförmåga.. Okej rätt förvirrat, hoppas du förstod :crazy:

Det beror väl kanske också lite på hur man sitter, placerar man sig åt stolssits hållet (ja det går även barbacka tyverr) så petar man ju liksom ner sittbenen extra hårt. Sitter man däremot mer på insidan av låren så blir ju trycket utfördelat lite bättre. Då gäller det ju att hästen inte är bred eller fet, annars måste man vara jättevig ;)

Gardrut Jag ver redo på det värsta men inget kom. Istället red jag bättre än med sadel... Helt sjukt!:bump: [/QUOTE skrev:
Välkommen till min lilla värld! :rofl: Jag kan numer inte rida alls med sadel! Sitter kvar bet bättre barbacka... Lustigt men sant...:D

Gardrut skrev:
Idag red jag barbacka för första gången på min medryttarhäst. Jag ver redo på det värsta men inget kom. Istället red jag bättre än med sadel... Helt sjukt!:bump:
Red dock bara i 20 min då det började göra ont på lite mindre smickrande ställen :angel: Men jag trodde att jag skulle skumpa av eftersom jag har så svårt att sitta ner i traven när jag använder sadel men nu var det inga probem alls :banana: :banana:

Nu undrar jag en sak. Jag har ganska "benig" rumpa där jag märker av mina sittben ganska väl. Kan det skada ryggen på hästen? Vad använder ni som "skydd" när ni rider barbacka?

Jag brukar oxå få bättre sits när jag rider barbacka, men kan inte sitta ner då heller i traven på mitt arabsto som har väldigt knepig trav, även galoppen är konstig för hon "skuttar" med alla benen i luften samtidigt :crazy:

Jag har också en rätt så "benig" rumpa, men ingen häst jag ridit på har haft något emot det.. man behöver kanske inte sätta i allt man har, men det förbättrar balans och allt så jag tycker också mycket om det.

så är det för mig också :banana:
man kommer ju liksom inte ner i sadeln, man sitter ju ovanpå och far åt alla håll. barbacka sitter man mer nere i hästen :)

voltigehoppare skrev:
man kommer ju liksom inte ner i sadeln, man sitter ju ovanpå och far åt alla håll. barbacka sitter man mer nere i hästen :)
:bow: :bow: :bow: Jag vet! Det känns som att man sitter en bit ovanför hästen och det är ruskigt obehagligt att inte känna ryggen arbeta när man är van vid det. Det känns helt enkelt inte särskilt följsamt...

Jag rider nästan jämt barbacka. Min sköthäst är jätte go att rida barbacka på.
Gör allt barbacka på henne!
Rider ut å galopperar fort i skogen, rider dressyr, hoppar (1m). Jag tycker att de e mkt lättare att rida barbacka. Kommer åt henne bättre! :bump:

Rider även en annan häst, men hennen har jag bara ridit barbacka några gånger på men de går bättre då!

Jag vet inte va de e men de e mkt lättare att rida då... :rofl:

men de e lite pirrigt första gången! :)

Jag har ridit barbacka sen i julas p.g.a. brist på passande sadel. Vill gärna ha hästen lite mer musklad innan jag köper en ny sadel. Men det går jättebra att rida barbacka, jag både rider ut i skogen och tränar på ridbanan. Vikthjälperna är betydligt lättare att använda utan sadel, tycker jag i alla fall. Eftersom min häst har smal rygg så blir jag rätt obalanserad vid barbackaridning när jag halkar runt på hans blanka päls, så det jag jag löst genom att lägga på ett schabrak och en gelpad (sådan från Hööks, med liten "kanal" för ryggraden") och spänna fast med en ridgjord (egentligen en del av min sele, men det får ju samma funktion..:angel: ). Ett tag hade jag teddypad också, men den gled en del. Så här ser det ut: (klickbar bild)

Jag försöker oxå att rida mer barbacka på min ponny eftersom hennes allroundsadel inte sitter så himla bra och jag tycker att hon bjuder mycket mer på mina hjälper då än med allroundsadel, men hennes dressyrsadel är super bra att rida i när man rider lektion :love:

Jag red delvis in min häst barbacka:) :) Det tog nämligen sådantid innan jag hittade en sadel som passade. Så när jag väl hade köpt en sadel som var utprovad av sadelmakare och anpassad efter min häst så var det inga problem alls. sedan brukar det ju inte vara några problem att lägga på sadel på en inkörd travare, men ändå:bump:
Att rida in en häst barbacka var väldigt bra eftersom vi fick sådan kontakt och tillit till varandra.:love:

Har aldrig varit rädd att göra vissa saker för att jag rider barbacka
utan känner mig trygg då. det är ex. mkt lättare att ta sig fram i terräng barbacka eftersom man inte behöver vara rädd för att man ska fastna eller repa sadeln:banana:
Fast jag rider med sadel också för att jag tror att det är bra att variera.

Är inte ridgjorden i vägen?
Funderar på att köpa en padd och använda men hur ska jag få den att ligga kvar?

voltigehoppare skrev:

Bra sätt att förklara det på tycker jag!

Jag tycker inte att den är i vägen, jag lägger den precis bakom bogbladet. Visst, det kändes lite ovant första gången, men efterhand som jag slappnade av och sträckte ut benen ordentligt neråt så märktes den knappt. Först hade jag bara schabrak och en elastisk täckgjord, men det kasade för mycket om man gjorde mer än skrittade. Om du har en sele så plocka isär den och använd "mittendelen" (vad tusan heter den..?), det har jag gjort (så det är ingen "äkta" ridgjord jag har). Det finns ju även barbackapaddar att använda, det står massor om sådana under Utrustning om du söker lite. Dock är inte sigbyglarna i barbackapaddar och -sadlar att rekommendera för lättridning osv.

På en tidigare häst jag tog hand om, red jag ALLTID barbacka . Min tränare blev helt galen på mej, när jag kom till hopplektionerna utan sadel, men det är så oerhört mycket roligare :D LOVE IT ! red alltid utan sadel

En gång på en klubbhopptävling, var jag med barbacka :D folk trodde att det skulle gå jättedåligt men jag vann faktiskt den tävlingen . Jag rider nog bättre barbacka än med sadel :D

jag har en liten häst som jag bara rider barbacka på i skritt och trav eftersom jag inte kan göra så mycket mer med henne då jag är för lång. men hon är väldigt kraftigt byggd och jag är väldigt lätt:) så det passar perfekt för oss att rida barbacka på skrittpromenader. jag brukar sätta på ett tjockare shabrak och spänna fast det med en täckes gjord;)

Lättriding tar jag när jag är "mogen" för det! ;)

Jag funderar på två schabrak/vojlockar och en täckesgjord. Borde fungera så länge.

:bow: :D

red btw hem till min kompis med en födelsedagspresent igår (barbacka:D ). jag och en annan kompis alltså. uuuunderbart väder :love:

sen släppte vi hästarna i hennes lilla hage bakom huset medan vi fikade å sen red vi hem. tog en timme dit och 40 min hem :p

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama