Barbackaridning

Widerberg

Trådstartare
Har börjat rida mer och mer barbacka nu för att få bättre balans,
den är verkligen urusel.
Men, jag har väääldigt svårt att sitta kvar på min studsboll till häst
när vi travar. :smirk: Försöker slappna av så mycket jag kan men
ofta slutar det med att jag drar upp benen och liksom kniper mig
fast på hästryggen :crazy:
Vad har ni för tips så man ska sitta bättre?

Sv: Barbackaridning

sätt lina på hästen och låt någon longera dig i trav. ta mantag och strunta i tyglarna, försök slappna av och låt benen hänga. försök inte trampa ner hälarna osv, det kommer av sig självt. lycka till! ;)

En väninna i stallet brukar ta en vanlig täckesgjord och ett shabrak när hon rider barbacka. Hon tycker att det ger henne bättre fäste på hästryggen och hon paniktrycker inte med benen om hon hamnar lite i obalans. Kan ju vara värt att testa.
Mvh Diabetikern

En halsrem är alltid bra att ha i fall om att. :D

Sen är det som alla har sagt, slappna av, hitta takten och framförallt börja inte att skratta för då är man illa ute :o :)

På min förra nordistravare red jag mkt barbacka, hade ju som sagt gått på travet och var pigg som tusan. Det såg nog ut ungefär sä här när vi kom på grusvägarna skarattandes o studsandes :bump:

Min allra första ridlärare satte oss stackars nybörjare utan stigbyglar hela första året, ofta utan tyglar med och mantag fick man bara ta om man höll på att trilla av... Resultaten blev att jag sitter som gjuten på vilken häst som helst... :)
Detta är jag mycket tacksam för idag!
Så kör med sadel men utan stigbyglar, det kanske blir lite lättare för dig?? ;)

Hej!

Tycker det är så härligt att rida barbacka men det har blivit så lite av det dom sista åren och nu när jag vill igen så vågar jag knappt. Man åker ju som en vante hit å dit å bara skrattar... :D
Då jag endå vill lära mig rida barbacka så hittade jag en ridgjord, som en gjord som man har stigläder i men man sitter ju på hästen. Man ska ju inte använda stigbyglarna mer än om man håller på att ramla av men det är så jätte skönt å ha den säkerheten att dom finns där om jag behöver. :banana:
Hoppas ju en dag att jag ska kunna vara utan den å sitta kvar endå men det får tiden utvisa! :cool:

//Maria

Mentan skrev:
Har börjat rida mer och mer barbacka nu för att få bättre balans,
den är verkligen urusel.
Men, jag har väääldigt svårt att sitta kvar på min studsboll till häst
när vi travar. :smirk: Försöker slappna av så mycket jag kan men
ofta slutar det med att jag drar upp benen och liksom kniper mig
fast på hästryggen :crazy:
Vad har ni för tips så man ska sitta bättre?

Låt benen dingla rakt ner och tänk dig inte att du sitter still utan att du studsar med. Höfter och rumpa studsar med hästen och överkroppen är mera still. Det blir då mellangärdet som tar emot allt studsande. Man viks liksom.

Hälsning Maja

Rid först i sadel men utan stigbyglar.
Först träna balansen i sadeln.
Försök att få hästen att gå i form, gör övergångar mellan skritt och trav. Jag tycker det är lättare att hänga med i galoppens rytm barbacka. :smirk:

Öva, öva... öva!! Rid utan sadel så mycket du kan. När jag travar brukar jag "säcka" ihop lite i magen och skumpa med i takten så gott jag kan.. jag lutar mig lite bakåt vilket får mig lättare att hitta rytmen. :banana:

Din häst kanske är lite skumpigare i trav än många andra... även om man har hyfsad balans så är det INTE lätt att sitta fint o stabilt på en skumpig häst.

Helskodda ridbrallor kan också hjälpa till att ge lite extra klister i baken. ;)

Senast ändrad av en moderator:

emjo skrev:
Min allra första ridlärare satte oss stackars nybörjare utan stigbyglar hela första året, ofta utan tyglar med och mantag fick man bara ta om man höll på att trilla av... Resultaten blev att jag sitter som gjuten på vilken häst som helst... :)
Detta är jag mycket tacksam för idag!
Så kör med sadel men utan stigbyglar, det kanske blir lite lättare för dig?? ;)
jag har svårare för att rida utan stigbyglar i sadel än endast barbacka :o men jag brukar tänka mig att jag är ett med hästen eller "rinner" ner längs sidan som en geleklump... :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar