B

BrokenSilence

sadeln är ju från början uppfunnen för att ge stöd åt ryttaren. senare även för att fördela ryttarens vikt på hästryggen

men om man rider barbacka då, vad tycker ni om det?
skadar det hästen?

Sv: Barbacka

Den här diskutionen har varit uppe många gånger förut. Det blir alltid samma resultat en vild diskution mellan å ena sidan de som tycker att barbacka är bra och å andra sidan de som anser att barbacka är direkt skadligt för hästen.
Jag tillhör kategori ett och anser att barbacka är ett alldeles lysande sätt att träna sin balans på. Min häst har gått barbacka vid varenda ridtur sen i februari i år. Under den tiden så har hon börjat uppskatta ridningen mer och hon har byggt kopiöst mycket ryggmuskler. För min del så har balansen blivit bättre och jag har äntligen börjat få en känsla för hur hästen går i varje litet ögonblick.
Novan har inte råkat ut för några av dom saker hästar som rids barbacka slka råka ut för enligt antibarbackafolket. Hon har t.ex. inte tappat muskler eller fått ont i ryggen. (Nu ska sägas att min häst har ett mjukt och fint steg som det är lätt att sitta med i, om man har en häst med "skumpigare" steg blir det något helt annat.)
För att rida barbacka i den utsträckning jag gör så måste man verkligen tänka på sin sits och att man inte sitter och dunsar hästen i ryggen. Om man sitter och klatschar hästen i ryggen varje steg, sitter snett och i allmämhet bara kasar runt på hästryggen så kommer barbacka ridningen inte att ge några possitiva effekter vare sig på häst eller ryttare.

kom att tänka på det eftersom min första ponny red jag barbacka i 4års tid innan jag skaffade en sadel, som jag ändå inte tyckte om.

min pålle verkade stormtrivas och ingen häst i stallet hade så bra ryggmuskler (enligt massören)

så jag ser det bara positivt om man kan rida barbacka på sin häst, så länge man inte skumpar på ryggen på den

Jag tror att jämför med många sadlar är det bästa att rida barbacka :smirk:

indianerna red väl barbacka ;-)

nejmen, jag tror faktiskt inte att det är så skadligt! däremot kan det va nyttigt för ryttaren. när man rider barbacka brukar man ju ta det ganska lugnt så jag tycker inte hästen ska ta skada av det.

man har ju ridit barbacka i alla tider. (tänkt om va lika modig som när va yngre)....

är man för tung för sin häst så mår den nog inte direkt bättre av att man rider med sadel.

är man inte för tung så borde det ju inte spela nån roll om man har sadel eller ej

sadeln är ju från början uppfunnen för att ge stöd åt ryttaren. senare även för att fördela ryttarens vikt på hästryggen
Nja, sadeln är en vidareutveckling av klövjesadeln (för last).
Första sadeln var alltså en bladsadel.
Den "engelska" sadeln är en finare variant som togs fram av adeln i England, eftersom dom inte kunde tänka sig att rida i en vanlig "manskapssadel" (bladsadel).

Jag rider min medryttarhäst barbacka minst 1 ggr/vecka (>1 tim).
Han gillar det och hans muskler gillar det också. :)

Vi rider mest barbacka, och har inte märkt något negativt med det. Hästarna verkar inte må illa av det. Ska vi galoppera mycket så fördrar jag dock att ha sadel eftersom mitt kallblod kan bli stark. Då krävs det att man kan sitta emot ordentligt och det är svårt barbacka. Men annars så är det sadellöst mest!

Visst är det bra för balansen att rida barbacka, men det är ju också så att man blir lite van med sin egen häst. Att sitta på honom är så lätt för han har så mjuk gång. Rider jag en skumpig häst så känner jag mig som en smörklick på en het potatis! :)

Norrland :)

man kan ju inte säga om barbacka är bra eller dåligt eftersom det skiljer såpass mycket från häst till häst...

det är ju utmärkt balansträning och vissa hästar gillar det mer än att ha sadel.
För en häst med ett mjukt steg är det ju lättare å inte skumpa så mycket å då blire ju bekvämare för pållen å, medan det kan vara ganska svårt på andra hästar.. (typ min pålle :crazy: ) själv rider ja inte min så mycket barbacka eftersom han bara svankar då... :smirk: men som nån skrev, att rida barbacka är ju bra mycket skonsammare för hästen än vad många sadlar är..

men vissa hästar tycker ju att det är jobbigt att få sittbenen i ryggen...

Vår Fjording rider vi nu bara barbacka och med ridgjod på (sadeln hatar hon!), och hon har blivit så pigg och glad! Föresten är det ju så kul att rida barbacka, man känner ju mycket bättre hur hästen går!

Barbacka är bäst för hästen enligt mig, men jag anser också att det är bra att rida med sadel också då och då.

Du får aldrig samma rörlighet med sadel som utan, det är ett faktum som tom en sadelmakare kan intyga.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar