Sv: Barbacka
Den här diskutionen har varit uppe många gånger förut. Det blir alltid samma resultat en vild diskution mellan å ena sidan de som tycker att barbacka är bra och å andra sidan de som anser att barbacka är direkt skadligt för hästen.
Jag tillhör kategori ett och anser att barbacka är ett alldeles lysande sätt att träna sin balans på. Min häst har gått barbacka vid varenda ridtur sen i februari i år. Under den tiden så har hon börjat uppskatta ridningen mer och hon har byggt kopiöst mycket ryggmuskler. För min del så har balansen blivit bättre och jag har äntligen börjat få en känsla för hur hästen går i varje litet ögonblick.
Novan har inte råkat ut för några av dom saker hästar som rids barbacka slka råka ut för enligt antibarbackafolket. Hon har t.ex. inte tappat muskler eller fått ont i ryggen. (Nu ska sägas att min häst har ett mjukt och fint steg som det är lätt att sitta med i, om man har en häst med "skumpigare" steg blir det något helt annat.)
För att rida barbacka i den utsträckning jag gör så måste man verkligen tänka på sin sits och att man inte sitter och dunsar hästen i ryggen. Om man sitter och klatschar hästen i ryggen varje steg, sitter snett och i allmämhet bara kasar runt på hästryggen så kommer barbacka ridningen inte att ge några possitiva effekter vare sig på häst eller ryttare.